/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Keyboard (gerne til computer)
Fra : Playa2k3
Vist : 1136 gange
100 point
Dato : 16-03-06 17:28

Hej,

Jeg kunne rigtig godt tænke mig et keyboard, som jeg evt. kunne koble til min computer med usb eller andet praktisk. Er der nogen der kan anbefale et? Det må helst ikke være for dyrt. Det er bare en lille fritidsinteresse jeg vil hygge mig med når jeg keder mig :)

Mvh.
Tor

Kommentar
Fra : Playa2k3

Dato : 16-03-06 17:42

Og forresten, er det jeg leder efter, det der hedder et MIDI-keyboard?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-03-06 19:05

Jeg kan anbefale M-Audio. De laver billige og ganske udmærkede keyboards. F.eks.:
http://computer.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=10377
ellers er der også Roland:
http://computer.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=13987

Kommentar
Fra : Playa2k3

Dato : 17-03-06 18:10

Tak myg.
Jeg læste lidt inde på Aage's hjemmeside og fandt nogle "automatikke"keyboards. Hvilke egenskaber har disse?

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-06 19:16

Et automatik-keyboard er en "spillemaskine", hvor der er lyde og rytmer i keyboardet - modsat et midi-keyboard/mother-keyboard, der ikke indeholder lyde m.m. men "kun" styrer andre lydmoduler/lydkort.
På et automatikkeyboard kan du spille melodi og akkorder selv og sætte keyboardet til at lave et arrangement med trommer og bas m.m. som kan varieres på mange måder.

Du finder stort set aldrig en "suppe, steg og is" musiker, der ikke har et automatik-keyboard af en eller anden slags med.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-03-06 19:19

Et automatik-keyboard kan du også bruge som et rent midi-keyboard, men ikke omvendt, da der jo ikke er indbygget automatik og lyde i et midi-keyboard.

Kommentar
Fra : Playa2k3

Dato : 19-03-06 11:26

Så et midi-keyboard skal sluttes til computeren og så trykker man på tangenterne, og lyden kommer ud gennem computerens højttalere?

Og et automatikkeyboard har integreret højttalere? Men samtidig kan det bruges som et midi-keyboard?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-03-06 13:10

Du er inde på noget af det rigtige.

Det er dog ikke altid, der er højttalere i et automatikkeyboard, men lyde m.m. er der, og så skal det bare sættes til en forstærker/stereoanlæg (ligesom en båndoptager el. guitar f.eks.).
Mange gængse automatikkeyboards har dog indbyggede højttalere. Det er mest de mere professionelle, der er uden.

Ellers helt korrekt opfattet

Kommentar
Fra : Playa2k3

Dato : 20-03-06 22:10

Hehe tusind tak.
Har du nogle forslag til et keyboard til omkring 500 kr. der kan sættes i computeren så lyden kommer ud gennem mit computeranlæg?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-03-06 22:28

Jeg kan ikke lige komme så langt ned, men se på disse, som jeg tidligere har linket til:
M-Audio Keystation 49e - 49 tangenter.
Roland PC180A - 4 okt.
Det næste kender jeg ikke så godt, men det ser OK ud (set hos Aage til 695,-):
ESI KeyControl 49
Perfekt MIDI keyboard til det computerbaserede studie. Direkte tilslutning via USB. Understøtter Windows XP og Mac.

Vil du have noget MEGET billigt, så gå i ToysRus eller lign. og køb et Casio eller lign. til nogle få hundrede kroner. En del af dem har MIDI out. Men vær klar over, at du får så kun hvad du betaler for !

Kommentar
Fra : Playa2k3

Dato : 21-03-06 09:54

Tak!
Er brugte midi keyboards en mulighed? Eller er de så forældede at overhovedet ikke kan svare sig?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 21-03-06 15:54

Hvis tangenterne virker og der er midi-out, så er et brugt da ganske OK. Men pas på at tangenterne slutter godt (der må ikke være snavs eller oxydering af kontaktfladerne), så du får en præcis aktivering af "tonerne".

Godkendelse af svar
Fra : Playa2k3

Dato : 23-03-06 14:33

Tak for svaret, og tak for den yderlige hjælp.