/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Baggrund til et billede
Fra : 1HolM1
Vist : 1199 gange
100 point
Dato : 16-03-06 14:53

Hej, jeg har Adobe Photoshop og jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man laver sin egen baggrund til et billede.
Jeg har prøvet det før for længe siden (Programmet jeg brugte dengang hed vist Photo Impact), men hukommelsen har fejlet, så mangler lige en opfriskning på, hvordan man gør.
Det jeg mener er, at jeg vil lægge et givent baggrundsbillede (1) ind og derefter et andet billede (2), som jeg vil "skærer" i, så figuren på billede 2 vil få billede 1 i baggrunden.

Håber det er nogenlunde forståeligt. Ellers skal jeg nok forsøge at uddybe det endnu mere. Håber på svar. Tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-06 15:10

når du har begge oppe skærer du figuren ud ved hjælp af for eks lasso eller lign du vælger - kopierer den og sætter den ind i den baggrund du har lavet

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-03-06 15:25

Du opretter et billede hvor du lægger din baggrund ind, herefter opretter du et nyt lag, hvori du lægger dit billed2, nu kan du frit lave hvad du vil i de to lag. Sluttelig gemmer du så din psd fil - så du altid har mulighed for rette i lagene. Herefter kan du igen gemme din fil f.eks i jpg format.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 110 point
Dato : 16-03-06 15:44
Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 16-03-06 15:51

miritdk - vidste jeg godt man kunne på forhånd, men det er ikke sådan jeg vil have det gjort.
Jeg kan give et eksempel:
Jeg har 2 billeder. Det ene er et sort baggrundsbillede og det andet er et billede af et dyr. Formålet er, at der skal skæres rundt om dyret, så det får den sorte baggrund ved siden af sig.
Jeg lægger baggrundsbilledet bagerst i Photoshop og placerer billedet med dyret foran. Nu er det så at jeg skal bruge et eller andet redskab til billedet med dyret. Og her tænker jeg ikke på Lasso'en. Og der skal heller ikke kopieres eller klippes til det jeg tænker på. Hvad der er på billedet, pånær dyret, skal altså fjernes så jeg i sidste ende har et sort baggrundsbillede med et dyr på.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 16-03-06 16:03

Måske har du også glemt hvorledes du rent faktisk udfører miritdk's manøvre. Når du har de to billeder fremme og har benyttet lassoen til at "udskære" det ønskede, går du op under "Edit" og vælger enten Cut eller Copi. Derefter markerer du billedet "baggrunden" og går igen op under "Edit" og vælger "paste" og "As new Layer". Så er det blot at placere emnet og herefter gå op under "Layers" og her vælge "Merge" og "Merge all flatten" og slutte af med Save As.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-06 16:04

forstår jeg dig rigtigt så kan du jo så vidske baggrunden bag dyret ud og derpå kopiere og placere på den sorte baggrund (af og til nemmere end at klippe )

husker ikke om der er baggrunds erazer i photoshop men går ud fra der er - ellers er der en ganske simpel erazer

for nemt ???

Kommentar
Fra : 1HolM1

Dato : 16-03-06 16:11

Hmm.. jeg er meget sikker på at jeg ikke skal klippe eller kopiere. Men som du siger, miritdk, så kan man jo viske og det er lidt ala det jeg er ude efter. Det overflødige på billedet med dyret skal viskes/eller gøres gennemsigtig og derefter vil den sorte baggrund automatisk erstatte det. Ved ikke, hvordan jeg ellers skal forklare det.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 16-03-06 16:20

I billedet med dyret vælger du funktionen Udtræk i menuen Filter. Zoom godt ind på motivet.
I højre side er der nogle kasser og i venstre side nogle værktøjer.
Vælg det øverste værktøj (fremhæv kanter). Til højre vælger du en penselstørrelse, der lige dækker kanten mellem dyr og baggrund - prøv dig frem - og kør så forsigtigt hele vejen rundt om dyret, således at eventuel pels, der stritter lidt, er inden for den - almindeligvis grønne - kant.
Når du skal flytte billedet, der jo er større end skærmen, bolder du mellemrumstasten nede, mens du med "hånden" skubber billedet på plads.
Kommer du til at lave den grønne streg for tyk eller for langt ude, så hold Alt-tasten nede, så bliver musen til et viskelæder. I modsætning til lasso'en kan du sagtens slippe musen og hvile hånden en gang imellem.
Når du er færdig, vælger du farvebøtten til venstre og klikker ned inden for den grønne kant. Selve motivet bliver nu blåt.
Klik nu på knappen "Eksempel" oppe til højre.
Så er baggrunden væk, men dyret trænger måske til lidt finpudsning. Her vælger du "Oprydningsværktøjet" (ca. midt i værktøjslinien) og nusser billedet færdigt. Skift med penselstørrelser og Alt-tasten, indtil du er helt tilfreds. Så klikker du på OK og gemmer fritlægningen under et andet navn, så du stadig har det originale billede. Derefter kan du jo bruge fritlægningen, på de baggrund, du ønsker.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-03-06 00:46

hvaderikkeibrug > Fed forklaring, selv jeg forstod den og har afprøvet den og den virker fint.

Jeg kaster lige et par påænger efter dig her http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=84769

//bentjuul

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-03-06 01:40

Ja der er mange måder
Vil ikke blande mig, men tænkte at et lille 'pauselink' det kan man da altid bruge.

Highend3d.com: Community for Maya, 3dsmax, XSI, Zbrush, Motion Builder, Softimage, Alias, Studio, Renderman, and Free 3d resource tips, tricks, tutorials, Mel Scripts, plugins, shaders, tools, jobs, contests, artist gallery and listservs.

Ja og lidt Photoshop er der da også plads til
http://www.highend3d.com/

Godkendelse af svar
Fra : 1HolM1

Dato : 17-03-06 10:44

En ok guide hcma, som jeg efter lidt besvær i starten fandt ud af, hvordan skulle bruges.