/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvvarme under køkkenelemente
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 6538 gange
100 point
Dato : 14-03-06 19:52

Min kone og jeg skal til at have støbt nyt gulv med gulvvarme og nyt køkken.

Skal varmerørene gå ind under køkkenelementerne ?

- Fordele: Der er varmt og ingen kuldebroer og ingen sandsynlihed for svamp.

- Ulemper: Man kan komme til at borer huller i varmerørene i den støbte gulvplade med pex-rørene

Hvad e normalt ?

Hvad siger standarderne / normerne ?

Indtil videre siger håndværkere at det ikke skal ind under - mens køkkenfirmaerne siger det modsatte.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 14-03-06 19:57

Nixen - alt mel og den slags skal ikke ha' varme.
10 cm fra den kant som bliver skabskant.
Kuldebroer undgås ved at lade betondkket være "svømmende" - altså lodret isolering ud mod siderne 1-2 cm.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 14-03-06 23:39

Nej guldvarmen skal IKKE gå under dine køkkenskabe , ikke fordi
man kan bore hul i dem fordi skulle gerne være så langt nede ca 8 cm til 10 cm
under.
Og det er heller ikke for kuldebro for den isolere man for ved ydervæggen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-06 00:30

Jeg har lige lavet et stort køkken 35 kvadratmeter m varme under skabe osv.Da afstanden til gulvet er 25 cm og at der er ben på skabesbunde og løs sokkel så varmen kan komme ud er det ikke noget problem her, ydermere kan man sige at i moderne køkkener med måske løse elementer der kan flyttes efter behov er det jo ret smart at der er varme under hele gulvet,det samme har vi gjort med klinkerne først lagt hele gulvet og derefter bygget køkkenet så evt senere ændringer ikke giver problemer da gulvet er" helt"

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-06 00:31

Ups
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-06 00:32

Ps man ka jo så også vælge ikke at putte de ting der der skal være køligt ned i de nederste skuffer/skabe
Mvh Sune

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-03-06 00:55

Hvis gulvvarme skal være behageligt er det vigtigt at det er lige varmt overalt.
Husk derfor at vandet skal løbe i sin egen blandesløjfe med pumpe og lav temperatur, så det får en lav ensartet temperatur. Når temperaturen er lav betyder det heller ikke noget for skabe på sokkel.

Hvis du i stedet kobler gulvvarmen ind som en almindelig radiator- det har jeg oplevet nogen der gjorde- får man et ubehageligt varmt punkt, hvor vandet løber ind og koldt i den øvrige de. Eller det hele for varmt hvis man lukker mere op for vandstrømmen.

Det bliver aldrig behageligt hvis gulvvarmen er rummets eneste varmekilde.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-06 01:23

Ikke enig med alt fra foregående svar For det første gulvvarme er eneste varmekilde i vores spritnye køkken og det giver en behagelig varme som aldeles ikke skal suppleres det er jo bla også en af grundene til at man vælger varmen i gulvet "at få mere plads på væg" Mht selve varme installationen har jeg lavet to kredse i vore køkken på 16 kvadratmeter på hver streng og så et reguleringsunit med thermostat på så vandet vrame kan styres og det er varmt hele vejen til det kommer retur hvilket selvfølgelig også afhænger af hvor god en isolering man har valgt
Mvh Sune

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-03-06 11:15

Ja Sunowich - men min forudsætning var køkkenskabe til gulv på 10 cm. sokkel som her hos mig.
Det ser sådan ud:
Terrænbatt - Net - 20 mm. pex m/iltbarriere -
Soklen er derefter rettet op og så først fliser som nu skjuler opretningen (gummifuge i yderkanten)
Der cirkuleres med ca. 30 gr. i al min gulvvarme som også fungerer som rumopvarmning.
.
Hvis man skal koble gulvvarmen til radiatorstrengen bør det være med thermostatisk returventil.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-03-06 09:37

Tak for svaret e.c.

Vi har nu støbt på din foranledning.

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-06 14:26

Det er også sådan mit køkken er lavet for nylig.