/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeskur, skelregler+tegning
Fra : drala
Vist : 17775 gange
100 point
Dato : 13-03-06 08:26

Hej

Er der nogle der kan svare mig på hvad skel reglerne siger om det at opføre et brændeskur ?
Jeg har planer om at opføre et skur så tæt på skellet som muligt, hvor højt må det være inde ved skellet og hvor højt må jeg bygge det ?

Og er der nogen der ligger inde med en tegning, eller ved hvor man kan finde en tegning på et brændeskur ?

Drala

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 08:34

Her er et link til bygning af småhuse

http://www.ebst.dk/BRS98_07/0/54/0

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-03-06 08:35

Som før skrevet til bygge spg.

Man er nød til at kontakte Teknisk forvaltning, ved din egen Kommune. Der kan være område begrænsninger, kommunal begrænsninger osv osv. Derfor er det kun din egen tekniske forvaltning der kan give det rigtige svar, for netop din grund.

Der kan let fortælles om generelle regler, men som sagt, de er generelle og kan ikke bruges i alle kommuner. Derfor kan du risikere at oprette noget ulovligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 08:56

Gældende: 15.09.1998
(12.2.2): Småbygninger på maksimalt 10 m² kan ved enfamiliehuse opføres overalt på grunden. Opføres de nærmere skel end 2,5 m, må højden ikke overstige den på skitsen viste stiplede linie. Den viste småbygning skal alene opfattes som et eksempel.

fra ovenstående link- tegningen ville desværre ikke kopieres-

Accepteret svar
Fra : arnely

Modtaget 110 point
Dato : 13-03-06 08:58

Til nogle byggeprojekter kræves der ikke en byggetilladelse, men byggeriet skal anmeldes til kommunen. Det gælder for fx:

garager
carporte
udhuse
drivhuse
hvis de er mindre end 50 m².
***************************
Garager, carporte, overdækkede terrasser, som ikke er hævet over terræn, drivhuse, skure og lignende mindre bygninger til udhusformål, herunder fyrrum samt lagertanke for fyringsolie og lignende installationer, som er nødvendige til selve bygningens drift, kan opføres i eller nærmere skel end 2,5 m, når betingelsserne a - e er opfyldt:

Citat
a. Det samlede areal af de bygninger, der ligger i eller nærmere skel end 2,5 m, må ikke være over 50 m².

b. De sider, der vender mod skel, må ikke have større samlet længde end 12,0 m. Anbringes en bygning i et hjørne af grunden, medregnes kun den længste side. Anbringes en bygning nærmere 2,5 m til to modstående skel medregnes kun den længste side. Udhæng udover 0,5 m medregnes til bygningens længde. Længden af en carport måles 0,5 m inden for tagfladens begrænsning.

Og videre

Citat
c. Ingen del af bygningens ydervægge eller tag, må inden for en afstand af 2,5 m fra skel være højere end 2,5 m over terræn eller det for bygningen fastsatte niveauplan.

d. Der må ikke udføres vinduer imod skel.

e. Tagvand skal holdes inde på egen grund.

Og videre

Citat
Bygninger, som opføres i skel eller nærmere skel end 2,5 m, skal holdes under den viste stiplede linie (se tegning 28). Inden for 2,5 m fra skellet må bygningerne ikke være højere end 2,5 m. Fra 2,5 m og videre ind på grunden må højden ikke være over 1,4 x afstanden til skellet, svarende til de bestemmelser, som gælder for enfamiliehuse, se afsnit 2.7.

Se tegning her: http://www.ebst.dk/BRS98_09_ID411/0/54/0

God fornøjelse

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-03-06 09:21

Og igen, der kan være lokal planer der siger noget andet. Derfor skal man ALTID kontakte sin egen kommune.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-03-06 09:36

10 m2 kræver ikke byggetilladelse kun anmeldelse.
1,8 m i skel og 2,5m inde på grunden op til 2,5m i højden

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 13-03-06 09:41

Dette er gennerelt, men det er korrekt, der kan være lokalplaner, servitutter eller regler i grundejerforeninger, der siger noget andet.

Hvis du selv vil undersøge det kan du få lokalplanen for dit område på kommunen, servitutter er tinglyste og står i tingbogen på dommerkontoret under dit matrikelnr. Hvis der er en grundejerforening har du sikkert allerede et sæt af foreningens regler.

Godkendelse af svar
Fra : drala

Dato : 13-03-06 19:35

Tak for svaret allesammen, jeg må vist en tur på kommunen og forhøre mig.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-03-06 21:39

Jep, som sagt fra start