/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Pentium 4 vs Celeron
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 521 gange
100 point
Dato : 12-03-06 15:48

Hvad er bedst til en "fremtidssikret" hjemmecomputer? Og hvad er forskellen? Og hvad er hver deres fordele? Larmer den ene mere end den anden?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-03-06 16:28

Det er utroligt svært at sige, for udviklingen går så stærkt.

Hvad du købte i går; var nyt!
Hvad du har i dag; er forældet!
Hvad du har i morgen er til skrot!

Se blot på processorhastigheden og RAM type udviklingen! ???

Hvis man skal vente på at få noget der er sikret bare et år frem, så glem det!
Enten køber man noget der opfylder ens behov, eller også må man vente til man falder i skæget!

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 12-03-06 16:35

P4 og Celeron? :D prøv igen med 64bit processorer og dualcore, men det koster selvfølgelig kassen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-06 17:17

Jeg kan ikke huske hvor jeg så det.
Test af:
Pentium 4 og 3.0 Ghz
Celeron D og 2.8 Ghz
Der var ikke den store forskel hvis der skulle spilles.
Og en lille forskel ved større opgaver.
Mine børnrbørn fik 2,8 Celeron D som er nemme at køle ned
Jeg fik en Pentium 4 som ikke er så nem at køle ned.
Hvad er er bedst og mest fremtidssikret ved jeg ikke, men det er nok allerede forældet.

Accepteret svar
Fra : Simmaster

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-06 18:14

Hvis du køber en ordentlig pentium4 køre den med hyper threading, hvilket vil sige at den kan håndtere mange flere ting samtidig end celeron. Jeg ville ikke tøve et øjeblik, men købe P4. Det er også vigtigt at det bundkort du bruger ha en ordentlig chip, jeg vil foreslå et bundkort med intel chipset, da jeg har oplevet en pentium 4 køre virkelig dårligt med et VIA chipset.
Jeg vil betegne Celeron som en kontor processor og Pentium 4 som en multimedie processor.

Mvh. Jacob

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-06 19:48

Snakker du stationær computer eller bærbar? Hvis det er stationær snakker man jo ikke om celeron!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-03-06 20:57

tedd -> hvorfor ikke Celeron til stationær ??? Mon ikke du forveksler med Centrino ???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-03-06 22:50

øh! Næh! Centrino er en løsning med celeron så vidt jeg ved?

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 13-03-06 06:40

Er der ikke et sted på nettet hvor man kan læse om sammenligninger?

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 13-03-06 07:18

Var du stiv da du skreev dit indlæg Tedd?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-03-06 17:54

tedd -> Det kører vist rundt for dig.
Celeron er én processortype(teknologi) og Pentium er en anden.
Centrino er en standard, der stiller krav til bl.a. hvor stort et strømforbrug, som processoren har og flere andre ting - her er det Pentium M der bruges.
Citat fra nettet:
Intel® Centrino™ Mobile Technology er navnet på en ny trådløs teknologi til bærbare computere. Den nye teknologi er baseret på en helt ny mobil processor mikroarkitektur og trådløs opkobling samt faciliteter til udvidet batteritid, slankere og lettere form factors samt en helt enestående ydeevne.
Intel Centrino navnet omfatter en mikroprocessor/CPU Intel Pentium M (kendt under kodenavnet "Banias" eller "dothan"), nyt Intel 855 chipset og 802.11 trådløse netværksfaciliteter (Intel Pro/Wireless). Disse komponenter er udviklet, optimeret og valideret af Intel med henblik på at maksimere mobil trådløs datakommunikation. Med Intel Centrino har Intel for første gang lanceret flere teknologier sammen under eet enkelt navn.
Teknisk beskrivelse
Den nye avancerede teknologi tilbyder stærk ydeevne og udvidet batteritid kombineret med integreret trådløs opkobling samt sikkerhedsfaciliteter baseret på standardteknologi.
Intel Centrino Mobile Technology består af følgende tre komponenter:
Intel Centrino Mobile Technology er din sikkerhed for, at du anvender avanceret og driftssikker teknologi. Med Intel Centrino Mobile Technology behøver du ikke læse en teknisk manual eller medbringe specielt udstyr, når du skal ud i den store verden.

Til bærbar er Centrino(M-processor) så langt at foretrække, men du kan også godt få bærbare med både Pentium (4) og Celeron. Ligeledes kan du få stationære med både Pentium og Celeron - men ikke Centrino.

Håber det satte noget "på skinner".

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-03-06 23:38

Næh stiv var jeg nu ikke følger mest med på AMD siden, så kan der jo godt gå lidt kuk i de C'er!

Godkendelse af svar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 15-03-06 22:29

Tak for svaret Simmaster.