/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Falder i søvn - amning
Fra : bil24
Vist : 802 gange
100 point
Dato : 10-03-06 09:28

Hej
Min søn er blevet far. Moderen er stadigvæk efte 12 dage indlagt - mit barnebarn har endnu ikke fundet ud af at blive ammet - derfor holder sygehuset hende stadigvæk.
Hun er dog helt vildt ked af det og det kan jeg jo godt forstå - hun vil jo gerne hjem med barnet. Er der nogen der har gode råd?

bil24

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-03-06 09:36

Ja Bliv ved, det kommer.
Oplevede det samme, ved en for tidligt født,(3-4uger)
de har ikke helt udviklet behovet for at sutte,
det er ikke rart og man bliver nervøs.
men det kommer.

med barnebarnet.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-03-06 10:21

Først og fremmest Tillykke med barnebarnet.

Så til problemet med amning.

Jeg har lidt svært ved at tro, at det skulle være den eneste grund til, at sygehuset beholder svigerdatter og barnebarn, at hun ikke kan amme barnet.

12 dage er meget meget længe at være på sygehuset, såfremt det ikke har været en problematisk fødsel, der har medført komplikationer af en eller anden art, eller der ligefrem er noget galt med barnet, der gør at det er for "sløvt" til at ville sutte (f.eks. de børn der skal have lysbehandling fordi de udvikler "gulsot").
Ikke engang nogen der føder ved kejsersnit er normalt indlægt længere end 7-8 dage.

Normalvis bliver man sendt hjem, og "småproblemer" som amning, bliver henvist til rådgivning fra sundhedsplejerske.

"Småproblemer" skriver jeg, fordi at det ikke anses for en katastrofe at man ikke kan amme et barn, med de muligheder og udvalg der er af modermælkserstatning.

Selvfølgelig har de fleste nok nogen forventninger/synspunkter om, at det er det "normale", men rigtig mange må droppe det, eller ligefrem fravælger det.

Og jeg synes det må være meget frustrerende for moderen og især for barnet, at blive ved med at forsøge forgæves.
Så hellere erkende, at det ikke kan fungere og så få det bedste ud af det ved at give barnet flaske og derved skabe nogen faste trygge rammer omkring spisetiderne, istedet for at moderen bliver nervøs og frustreret og barnet bliver desperat og skriger.

mvh dova

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 10-03-06 10:22

hmmm........... det er jo ikke altid man skal amme for enhver pris. Er dit barnebarn for tidligt født og er det derfor amningen først skal fungere før de må komme hjem?

Jeg har selv en søn (på nu 4 år), og jeg fik først amningen til at fungere optimalt (han ville godt, men tog ikke ret meget af gangen - og blev derfor meget hurtigt sulten igen), da vi kom hjem fra sygehuset efter 2½ dag. Jeg synes der var alt for meget uro der - og derhjemme havde vi jo mere ro til at gøre som vi ville. Jeg tror også at I kan få en god hjælp fra sundhedsplejersken. Ellers er der jo også mulighed for at malke ud eller modermælkserstatning. Jeg mener det er rigtig godt at amme, men ved fra andre, at hvis det aldrig kommer til at fungere optimalt, så bliver både mor og barn fustrerede - og så er det trods alt bedre ikke at amme så.

Men som natmaden siger, så bliv ved at prøve. Men min erfaring siger, som jeg har været inde på, at ro er det aller aller vigtigste. Så måske er det bedste for både mor og barn at komme hjem i de hjemlige omgivelser.

Prøv evt. også at kigge på denne side: http://www.ammevejleder.dk/

Held og lykke - Og et kæmpe med dit barnebarn

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 10-03-06 10:56

Hej

Dejligt med vejledning og råd. Jeg glemte at sige, barnet er født en måned for tidligt - og havde også gulsot - men det er stort set overstået. Jeg ved dog, at moderen helst vil amme - og barn nr. 1. var der mere end rigeligt til. Jeg skal besøge dem idag og vil måske forsigtigt forespørge om muligheden for modermælkserstatning. Ved da også disse ting fra mig selv - det er nogle år siden men alligevel. Når de små faldt i søvn i meeget gamle dage, brugte man også et kølig tot vat i tindingen på barnet for at holde dem vågne!!

bil24

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 100 point
Dato : 10-03-06 11:35

Tillykke med den nye generation

Min søster var udefor også udefor at hendes søn var længe om at lære at sutte. Det bevirkede selvfølgelig at hun blev ked af det. Desværre var der en sygeplejeske der mente at man bare kunne tvinge drengen til brystet, hvilket resulterede i, at han blev helt panisk og græd hver gang hun forsøgte at lægge ham til brystet - han kom selvsagt aldrig til at blive ammet.

Det vigtigste er at dit barnebarn og moderen får lov til at sidde i fred og ro, og finde ud af tingene. Sørg for at støtte moderen - det er vigtigt at hun ikke kommer til at føle sig som en dårlig mor.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 10-03-06 12:03

Hej ampere

Lige noget jeg kan bruge - man er som "bedsteforældre" nok tilbøjelig til at være alt for anmasende med råd osv. Og helt klart er hun meget følsom lige nu. Der er jo gået 12 dage og det må alt andet lige - føles som år.

Jeg er trist på hende og min søns vegne - men vil helst ikke vise det.
Der er jo et barne mere at tage hensyn til og jeg tror at det er med til at tristhedsfølelsen forstærkes.
Man er jo også selv stadigvæk mor/svigermor/bedstemor m.v. og ser helst at alt går glat. Og helt klart om en måned - er alt fred og idyl (håber jeg).

bil24

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-03-06 14:19

ja, bil24.. Hvis ikke din søn eller svigerdatter selv spørger, så skal du ikke komme med råd og vejledning. Lad være med at nævne modermælkserstatning, -det ved de godt. ROS den lille. ROS moderen. Hjælp til med den store, som sikkert ikke er så stor endda.

Du skal ikke vise din tristhed. Du har ingen grund til at være trist på deres vegne. TAG DIG SAMMEN!!! De har fået et lille barn, -et barnebarn til dig. DET er en SUPERGLÆDELIG begivenhed! Alle de småproblemer og startvanskeligheder, dem skal I nok få lagt bag jer. Mor og barn er jo i trygge hænder. VIS dem, at du har tillid til, at det nok skal gå fint altsammen.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 10-03-06 14:23

Man kan få ammetabletter og så kan man købe ammethe, min egen svigerdatter brugte det, hun ville også amme mit barnebarn. Det lykkedes for hende ca. 4 mdr. men der var ikke nok mad til ham, så de måtte supplere med modermælkserstatning efter råd fra barneplejersken. Til sidst gik de over til modermælkserstatning fordi min svigerdatter ikke havde det så godt.

Så hvis nerverne er tyndslidte så er den bedste løsning modermælkserstatning. Både for barnet, moderen, faderen o.s.v.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 10-03-06 18:00

Hej Bil24

Som bedsteforældre har du/I mulighed for at "nøjes" med glæderne. Du har mulighed for at glæde dig over hvor skønt dine nye og ældste barnebørn er.

For barnets moder, føles det som verdens undergang, at hun ikke kan leve op til det at være en "god mor" når hun ikke ammer sit barn. Det er her vigtigt at omgivelserne ikke dømmer, men derimod hjælper hende til at se de positive ting ved samværet med den lille ny. Det er vigtigt for alle parter at huske på, at barnet ikke tager skade hvis det ender ud med modermælkserstatning. Fordelen ved modermælkserstatning er vel egentlig at det ældste barn og farmand kan være med til at fodre det nye familiemedlem - der er således åbnet op for tæt kontakt og dejlige øjeblikke for hele den lille familie - også bedsteforældrene. Intet er sort og hvidt

mvh. ampere

Kommentar
Fra : bil24

Dato : 13-03-06 07:42

Hej

Tak for hjælpen
Det ser ud til at det lysner - den lille er begyndt, ikke at sove fra det hele - så et par dage mere - så er de nok hjemme. Jeg køber amperes svar - og tak specielt til dig.

bil24

Godkendelse af svar
Fra : bil24

Dato : 13-03-06 07:42

Tak for svaret ampere.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 13-03-06 08:18

Det var så lidt

ampere