/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Turbo K-mål??
Fra : ThomasEp
Vist : 616 gange
50 point
Dato : 07-03-06 13:34

Hej, jeg har kigget lidt på nogle turbo´er osv.. Så faldt jeg over en turbo fra et fremdrivningsanlæg til fiskekutter.. Jeg ville lige se hva sådan en bestod af, så på et af de dæksler jeg pillede af stod der k-maal på tysk jo! Men hva er k-mål?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 07-03-06 14:15

Der må have stået nogen tal også ?

K-mål er normalt betegnelsen for de standarsmåleenheder der bruges inden for en bestemt ting, f.eks kg/cm2, måleenhed for en bue (f.eks. i et øje ved måling af den krumning en kontaktlinse skal have) o.s.v.

Hvis man f.eks. taler om kødkvæg, er K-målet betegnelsen for rygmusklens areal målt i cm2.

På en turbo, kan det meget nemt tænkes at være "bar", da turbotrykket måles i bar.

mvh dova

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 07-03-06 14:47

Der står K-maal 53,00..

Jeg er faktisk overbevist om at det ikke er bar der menes i dette her tilfælde.. Jeg ved ikke om det er endslør der menes eller hva det er! Eller om det er en afstand fra et punkt til et andet!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-03-06 15:35

Hvis tallet er 53 er det IKKE bar. Det vil svare til et tryk på 530 meter vandsøjle. Det holder en motor vist ikke til!

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 08-03-06 16:08

Jeg fandt selv ud af det.. K-målet er;

"k"-målet i en ABB turboladere er et kontrol-mål og indikerer uanset type
den roterende parts aksiale possition i forhold til den stationære part.

Men tak for besvarelserne!!

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 08-03-06 16:26

Tak for svaret dova. selvom det ikke var det rigtige

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-03-06 16:26

Så blev vi så kloge............!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-03-06 16:27

Skal du have den broklet i din bil?!?!?!?!?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-03-06 16:27

Æhm, er det så ikke noget med at man skal sænke kompressionen i bilen for ikke at baldre maskinen?