/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Billig bil til lav afgift???
Fra : Caam2
Vist : 810 gange
100 point
Dato : 05-03-06 13:09

Har en bekendt der skal bruge en billig bil til max 10.000.
Hvad skal han lede efter???
Den skal være billig i forsikring og afgift.
Han skal køre i den i max to år. ( 40 km om dagen )

(VW Polo st.car 3d 1,3 fra 80èrne... er det noget der dur??? )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-03-06 13:58

Ja, sådan en Polo er en udmærket bil, såfremt den er behandlet ordentligt.

Et andet bud er en Golf 2 fra midt i firserne, på gule plader, hvis ikke det er nødvendigt med bagsæde.

Vægtafgiften er billigst på benzin, men diesel er billigere at køre i (omkring 20 km/l ).

En dieselgolf på gule plader koster 2560,- om året i vægtafgift, og ca700 mindre på benzin.

Forsikring vil afhænge af mange ting: hvilket selskab, anciennitet, hvilket område vedkommende bor i, vedkommendes alder m.m., og kan variere fra små 2000,- til 10000,- pr år i lovpligtig ansvarsforsikring.

mvh dova

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 05-03-06 15:42

En bil til 10.000 skal man selv kunne skrue på. Ellers kan det blive en meget dyr investering.
Det er langt vigtigere bilen er velholdt end, hvor langt den kører på literen.

Lav forsikring = lille motor

Gule plader er, som dova skriver, værd at se efter, hvis man ikke skal bruge bagsædet.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 05-03-06 19:14

Dova:
Du virker klar i pæren, så hvorlangt skal man regne med, at en model i benzin og i diesel
går, inden at der kommer de store problemer???

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 05-03-06 23:32

Ja,alt er jo relativt, det afhænger jo i høj grad af, hvordan bilerne er kørt og passet med olieskift og anden vedligeholdelse.

Men hvis man forudsætter at de er behandlet pænt og passet ordentligt.,og det er en Golf henholdsvis diesel og benzin vi taler om, så kører dieselmodeller som regel nogen flere kilometer end benzinmodellerne, og især hvis det er en Turbodiesel, og det er næsten generelt for andre bilmærker også.

En Golf turbodiesel kan ved pæn kørsel let køre 3-400000 km, hvor benzinmodellen nok ikke har meget mere mere end 150- 200000 km at "gøre godt med".
(jeg er ikke så vild med benzin biler, men jeg har for nylig haft lånt en Golf på benzin, og den kørte da udmærket og havde kørt 193000 km.)

Nu har jeg selv kørt en del i Golf diesel, men endnu mere i Transporter, som har nøjagtig samme turbodiesel 1600 ccm motor som Golfen.

transporteren vejer bare ½ tons mere som den "bette motor" skal slæbe på. Men min første motor i den, kørte 325000 km og "døde" kun, fordi ham der skiftede køler på den, ikke fyldte nok vand på og derfor flækkede topstykket m.m. da han kørte den varm.

Og den sidste Golf vi havde, blev solgt til noget familie, og den har nu kørt godt 450000 km.

De kan holde til utroligt meget, blot ikke at blive kørt hårdt før motoren er driftvarm, og heller ikke at blive kørt varm p.g.a. mangel på kølervæske eller olie...men det er der jo heller ikke ret mange andre biler der kan tåle.

Og så skal man sørge for at skifte tandremmen for hver 70-80000 km.

Den koster ikke mange kroner, og det er en forholdsvis nem "operation" for en mekaniker at skifte den, hvis ikke man lige har specialværktøj til selv at gøre det.

Reservedele til Golf og Polo koster i det hele taget ikke ret meget, og det er nemme biler for nogen der har mod på selv at rode lidt med tingene.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 05-03-06 23:55

Tak for svaret dova.
Han vil prøve at finde en polo som er i ok stand. Den skulle også vare til at betale i forsikring....
Mange tak for hjælpen....