/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Parationer
Fra : pelle67
Vist : 525 gange
20 point
Dato : 05-03-06 11:41

Hej! Jeg har en ny HD på 250GB hvor der er kørt en Fdisk v.h.a Win98. Mit problem er at den kun viser 128GB i stedet for 250GB - Jeg har prøvet at slette parationen og køre Fdisk igen både med WIn98 og XP uden resultat.
Hvordan får jeg alle 250Gb frem på disken?
Mvh Niels

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-06 11:53

Fdisk på win 98 kan ikke læse så store harddiske.
Hvilket styresysten kører du med. 98 ME 2000 XP
Er det den primære harddisk eller en ekstra i comp eller en USB HD

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-03-06 11:54

Win 98 kan ikke læse så store harddiske. Xp kan først læse så store harddiske efter Service Pack 2

Hvis du skal håndtere så stor en disk skal den formateres med NTFS of ikke Fat 32 som Win 98 gør.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-03-06 11:56

Se hvor enige vi er E.C og jeg. Så må der jo være noget om snakken.

Kommentar
Fra : pelle67

Dato : 05-03-06 12:05

Hej Alle
Disken skal køre som drev: D (når engang den bliver voksen)
Jeg bruger XP med service pack 2 og opdateret "up to date"
Problemet er bare at jeg skal have fortalt HD at der skal glemme alt om WIN98
så jeg kan bruge denmed XP

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-06 12:09

Kontrolpanel/administration/computeradministration/diskhåndtering
Og højreklik på din disk, for at få valgmuligheder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-03-06 12:31

Det vil jo sige at den skal køre som slave. Så skal du lige være sikker på at jumperen er sat som slave.

Derefter gør du som Palle siger.

Start - højreklik denne computer - administrer - diskhåndtering - højreklik harddisken og vælg formater - vælg så filsystem NTFS og når den er færdig er disken klar. Du kan jo også opdele den i mindre partitioner hvis du ønsker, så skal du blot formatere hver partition for sig efter samme mønster

Kommentar
Fra : pelle67

Dato : 05-03-06 12:34

Hej Palle

Ja så langt er jeg også kommet - På disken i feltet tv står:
"Grundlæggende 128,00 Gb online" højreklikker jeg på dette
felt kommer et vindue med egenskaber hvor der er listet:
Maxtor 6l250R0 (250 for Størrelsen)
Går jeg til fanebladet "diskenheder" viser den at drever har 131069 MB
Problemet er bare at få slettet HD totalt så den ikke ved at den "kun" har
den halve størrelse. Jeg mener engang at have hørt at man kan lave en
total sletning ved at skrive noget lign: Fdisk /etellerandet for at slette den totalt.
Og så begynde forfra med opstart sammen med XP-instalationen.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-06 12:52

Du skal da bare højreklikke og vælge slet partion, og bliver der efter en genstart 2 parationer på disken, kan de sammenlægges.
Men sker det ikke, skal du have dit bundkorts bios opdateret til den nyeste flashopdate.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-06 12:59

Prøv at kigge på dette:
Partitioner af Bent Juul
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/
I højre side kan du slette og oprette partitioner.
:
Det du nok tænker på er:
fdisk /mbr som resetter MasterBootRecord

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-03-06 13:01

Ellr du kan bruge denne diskette
:
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter
Den kan ændre prtitioner slette og lave nye
:
Pas på det er ikke legetøj, og vær sikker på at det er den rigtige HD du arbejder i.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 05-03-06 21:55

128GB begrænsningen har noget at gøre med din BIOS.
Din maskines BIOS er af ældre version og kan ikke håndtere diskens fulde plads

Søg efter BIOS opdateringer til din maskine.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 20 point
Dato : 06-03-06 06:37

Prøv>

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=/en_us/Support/Software Downloads/View By Category/Desktop Storage/DiamondMax Family/Utilities&downloadID=11

Vis linket virker.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-03-06 06:41

kortlink.dk/2ghy

kortlink.dk/maxtor/2ghy

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-03-06 06:44
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-03-06 06:45

det kan være xp-sp2 har lavet en fejl i regedit

Godkendelse af svar
Fra : pelle67

Dato : 06-03-06 16:06

Tak for svaret Manse9933.

Jeg løste problemet ved at downloade programmet Powermax fra Maxtor
Der er i øvrigt rigtig godt for hvem der måtte løbe ind i samme problem.

tak til alle der deltog

Mvh
niels