/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Lille problem.
Fra : hans-u
Vist : 1017 gange
100 point
Dato : 02-03-06 18:25

Hej alle kandu'er.

Jeg er for tiden igang med Bassinprøven i min lokale svømmehal, da jeg skal have arbejde der når jeg består.

Jeg kan sådan set alle tingene i prøven men den vigtigste del har jeg problemer med. Jeg kan sagtens dykke og få dukken op, men kan ikke fínde ud af at bjerge. Jeg synker simpelthen... Nogle der kan give facts eller lignede til hvordan det skal lykkes for mig?

For det er mit eneste problem...

Kommentar
Fra : hans-u

Dato : 02-03-06 18:27

Evt. nogle som har prøvet den ?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 02-03-06 18:38

Yes

At bjærge dukken er nemmest med "siddende" bjærgestilling og højre arm om dukken. Spark med fødderne og brug venstre hånd. Du skal jo ikke så langt med den.

PS Husk at økonomiser med luften. Tre dyk i rap, lige efter frigørelsesøvelserne kan være lidt skrapt.

PSPS. Når du dykker på tværs. Så dyk skråt ned. Trykudlign under vejs. Ind "under" dukken og sæt fra på bunden med fødderne og "smid" dukken opad.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-06 18:39

Iøvrigt plejer klubberne at have undervisning i dette. Ellers spørg. Det kan være de større naboklubber kan hjælpe.

Kommentar
Fra : hans-u

Dato : 02-03-06 18:43

3773 ---> Jeg skal bjerge en person 25 meter mener jeg. Dette virker på mig som meget. Da jeg har meget svært ved det.

Men dukken skal kun 10 meter.

Hvilken arm skal være fri? Den man er stærkest eller svagest i ?
Jeg synker bare når jeg gør som du godt nok beskriver.
Bruger jeg benene eller armen forlidt?
Eller skal jeg evt. bare finde teknikken ....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-06 18:53

Du har ret. Det er det levende objekt du skal bjærge 25 meter. Personligt bruger jeg højre arm til at holde objektet med (er højrehåndet) og "cykler" med benene og bruger en art "halv" rygsvømnings-armtag med venstre arm.

En af mine prøver fik jeg en temmelig stor gut, som uroligt medie. Ham trak jeg gennem vandet og lå med en "halv crawl", om man kan kalde det sådan. Ved sgu ikke hvad det hedder, men det virker.

Få en til at hjælpe dig med at træne - det er alfa og omega!

Jeg tror simpelthen det er teknikken du lige skal have.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-03-06 18:54

Hvor dybt er bassinet iøvrigt?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-03-06 20:55

Narh, jeg tror nok, at du skal ligge mere vandret. Hvis du sidder i vandet, så synker du. Når du har fået fat i dukken, så læg den på ryggen ovenpå dig og hold den med venstre arm. Og så svømmer du baglæns ved at "træde vande" med fødderne og hjælpe til med svømmetag højre arm. Men det er ikke så vigtigt, om du bruger højre eller venstre arm. Gør det, du føler fungerer bedst for dig. Læn dig tilbage i vandet, mens du bjærger.

Når du skal svømme med en person, der ikke selv kan hjælpe til, så lægger du personen på samme måde på ryggen så I har jeres hoveder ret tæt ved siden af hinanden, træder vande med benene og hjælper med svømmetag med den frie arm. Men du ligger næsten vandret og(forhåbentlig) i vandoverfladen... Hold hele tiden øje med, at personen ikke får vand i ansigtet, for det kan forårsage panik, som du ikke har brug for i den situation.

Du må nok vurdere om du har brug for din stærkeste arm til at holde personen (en urolig person) eller om du kan bruge den stærke arm til at komme hurtigt frem (f.eks. en rolig/bevidstløs person -eller en dukke)

joo, jeg har taget frisvømmerprøve engang...... Men det er MANGE år siden.
Jeg er dog ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg ville kunne bjerge er andet menneske, hvis jeg fik brug for det.
Når først du har lært det, så glemmer du det ikke igen..

Kommentar
Fra : hans-u

Dato : 03-03-06 10:27

3773 --->> 3,80... Så det er intet problem at dykke..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-06 10:38

Nåhehh, nej det er ikke så galt. Umiddelbart tror jeg min teknik egentlig ligner Birgitta's ikke så lidt. Men det jeg tror du skal er simpelthen at øve og atter øve. Netop bjærgning er rimelig strengt og kræver noget kondi.

Vi dykkede på 4,8 meter hvilket ubetinget kræver trykudligning. Da min søn i en alder af fire begyndte at dykke til bunden kunne kan ikke ikke trykudligne - det kunne han simpelthen ikke finde ud af. Det må have gjort noget avs, men det forhindre ham ikke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-06 13:11

Hej, hans-u. Du har vel ingen problemer med at ligge og flyde, har du? Altså når du er alene, -uden dukke eller offer. Hvis du ligger helt afslappet på ryggen i vandet, så vil kroppen jo finde en ligevægt, -lidt skrånende med benene ned i vandet og kun lige ansigtet over vandet. Hvis du "skubber" lidt vand ind under din krop med armene, så kommer du let helt op og ligge i vandoverfladen med benene også. Øv dig i at lade kroppen bære sig selv, så du bare kan ligge passivt i vandet uden at synke. Brug armene så lidt som muligt.
Hvis du får opøvet en god teknik i at flyde, så behøver bjærgning ikke at være fysisk anstrengende. Det, der kan være anstrengende er hvis man skal skynde sig i land med et druknet offer. --At holde en "ikke svømmer" oppe, behøver ikke at være særlig fysisk krævende.

Hvis du er god til at flyde, så kan du jo bruge alle dine kræfter og bevægelser til at holde dit offer oppe og komme ind til land. Det er godt at træne bevægelserne til bjergning uden offer eller dukke -siddende. Det giver større vandmodstand, og er nogenlunde lige så anstrengende som at bjærge et (roligt) menneske.
Men når du bjærger et offer, så er det om at komme i noget nær flydestillingen. Og du og offeret ligger så nærmest øre-ved-øre... --Et tungt offer vil ligge ved siden af dig, mens et barn næsten kan ligge ovenpå dig.
Jeg er spændt på at høre, om du har kunnet bruge nogen af vores råd... Hvornår skal du i bassinet igen?

Kommentar
Fra : hans-u

Dato : 03-03-06 15:28

Birgitta -->>

Jeg har lang tid endnu til at øve mig. Jeg skulle her mandag men må desværre trække den til tirsdag.

Og sjovt nok som du siger det kan jeg ikke flyde.
Tror jeg har svært ved at slappe HELT af.

Men vil prøve tirsdag samt det i beskriver med at "skubbe vand ind under sin krop".

Har du taget prøven før ?
Og hvor lang tid tager de sådan ca. at lærer. Jeg bruger nemlig meget tid på det. Ca. Hver anden dag...

Kommentar
Fra : hans-u

Dato : 03-03-06 15:31

Har nok ca. 1½ måned til at træne.

Kommentar
Fra : hans-u

Dato : 03-03-06 15:31

Alt kører - Undtagen bjergning som er det vigtigste!?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-06 15:37

Det med at flyde handler meget om at slappe af og lade kroppen flyde af sig selv. Når jeg har svømmet, så slutter jeg gerne med at ligge helt passivt i vandet og slapper af.
Læg dig i vandet og svøm rygsvømning uden at have travlt. Bare helt afslappet. Så slutter du med at svømme idet du slapt lader de strakte arme glide ned mod dine lår. Og du slapper af i dine ben også. Så skulle du gerne glide lige så roligt af sted i vandoverfladen. Når farten går af, så synker du sikkert. Men jo længere nede du har hovede og især nakke, jo mindre vil du synke.

Når du synker, så prøver du bare igen. Du skal ikke "krampe" eller anstrenge dig for at holde dig oppe. Fidusen er jo at slappe af...

Godkendelse af svar
Fra : hans-u

Dato : 20-05-06 11:06

Tak for svaret 3773.