/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
automatgear olie til ford tran
Fra : buitenhuis
Vist : 1425 gange
44 point
Dato : 02-03-06 16:15

Hvor meget automatgear olie skal jeg komme på min ford transit. Det er en gammel postbil
og den køre på benzin. Skal automatgear olie fyldes på der hvor man trækker oliepinden op?? og hvor meget skal der på??? Hjælp
mvh
Jannie Westh

Kommentar
Fra : buitenhuis

Dato : 02-03-06 16:17

jeg ved ikke hvor meget automatgear olie der skal på min
ford transit. Gammel postbil der køre på benzin.
Skal den røde automatgear oile på der hvor man trækker målpinden op til automatgearet??
Mvh
Jannie Westh

Accepteret svar
Fra : droslerne

Modtaget 54 point
Dato : 02-03-06 16:44

Husk motoren skal være startet og varm, derefter skal du lige køre gearstangen frem og tilbage og stille den i D. se på oliepinden så skal olien passe til det øverste felt på oliepinden.

Hilsen Robert

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-03-06 17:02

Nu skriver du ikke hvilken model det er. men en 2,0 i fra 1991-1994 skal det være 9,5 l automatolje.
Hvis det ikke passer med modellen så må du sige til, så skal jeg finde det i tolerance Data.
På mange biler skal man skrue af speedermeter kablen og helle olje på der.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : buitenhuis

Dato : 02-03-06 17:15

Tak for svaret Robert.
Men nu bliver jeg helt i tvivl om det er servostyringen jeg har set efter.
For der hvor jeg skal fylde olie på der olien rød og det er et langt tyndt rør jeg hiver pinden op ad, lige som når jeg skal se efter motorolie....Så er det mon servostyringen jeg skal fylde på og ikke automatgearet?? for der hvor jeg skal fylde olie på til automatgeartet, er olien jo mørk og der hvor jeg ser efter nu er det jo rødt væske. på oliepinden står der også 65 c ned i bunden..men den er knas tør. skal jeg så fylde det der røde væske ned i det der aflange rør hvor jeg også hiver pinden op ad?
Mvh
Jannie westh

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 02-03-06 17:49

På servostyringen er det som regel en kort olje pinne ca.10cm, på automatkassen er det en lang oljepinne måske 60 cm lang. Det skal være rød olje begge steder.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-03-06 18:33

Ja det skal være automatgearolie begge steder. Når der stå 65 C er det fordi olien of hele automatgearkassen skal være så varm ( og motoren gå ) når du måler oliestanden. Hvis du er det mindste i tvivl om hvad der skal på hvor må du hen og spørge mekanikeren . Det er ret katastrofalt og meget dyrt at gøre forkert.
Olien i gearkassen kan være så snavset at det er svært at se om den er rød. alle oliefabrikater er heller ikke lige røde. Der vå være et andet sted at komme olie på, Spørg mekanikeren eller få fat ien instruktionsbog.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 02-03-06 20:07

Du skal kommer olien på der hvor oliepinden er det er det eneste sted, det vil sige du skal have en tragt til at komme det på med.

Hilsen Robert

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 02-03-06 20:09

PS Den olie du eventuet har skal være lidt rødlig i det.
Er der noget så skriv.
Robert

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 03-03-06 15:26

Vi mangler et svar om du har fået bilen ok
Hilsen Robert