/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Behandling af siporex-vægge
Fra : hestefest
Vist : 3133 gange
10 point
Dato : 01-03-06 20:08

Hvad skal jeg stille op med min siporex-vægge?
Jeg har dampet alt tapet af mine siporex-vægge, så de nu står side om side kun med spartel mellem sig. Jeg vil nu gerne bede om en nem løsning på hvad jeg kan gøre ved væggene, så de kommer til at se nogenlunde ud.
Jeg ønsker ikke at skulle til at tapesere, men forestiller mig noget med at pudse/spartle væggene og derefter male dem med almindelig vægmaling.
Det skal lige nævnes at det drejer sig om helt almindelige værelser og altså ikke vådrum.

Mvh. Hanne

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-03-06 20:49

spartel med sand spartel masse og slip
det støver
derefter grunder og så mal
det bliver flot har det selv

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-03-06 20:56

Jeg tror ikke du får et godt resultat ud af en gang alm. vægmaling. Vi har selv siporex i vores hus. Du får helt klart det pæneste udbytte af glasvæv/tapet. Siporex har jo en meget porøs uens overflade, sammenholdt med glatte "pæne" samlinger, må du grunde flere gange og slutte med en fed maling eller helst en strukturmaling. - Jeg ville vælge glasvæv. Så har du en god bund til alle maleopgaver.

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 10 point
Dato : 01-03-06 23:24

Du kan selv finde en anvisning på fluggers hjemmeside under Grå mappe

http://62.242.2.181/graamappe/

Klik dig f. eks frem til en behandling i nedenstående rækkefølge:

Behandlinger
Ny behandling
Letbeton / porebeton
Porebeton, vægelementer
Male
Spartle og male
Spartle og male 2 g
Spartle og male 2 g Flutex 5 mat (eller evt. 4 mat)

Så kommer du frem til en side hvor du kan udskrive behandling, materialespecifikationer mm.

Hvis du også vil se hvad en behandling med glasvæv eller glasfilt indebærer, skal du undervejs vælge <beklæde og male>, hvor du før valgte <male>

Men er din væg stabil (revner ikke) og du har en smule håndelag og rigeligt knofedt kan den spartlede og malede overflade rigtig køn. jeg er personligt blevet træt af glasvæv og glasfilt kræver virkelig gode evner for at blive første klasse.

Hvis du ikke er med på systemet så er en flutex 4 meget mat, men mindre vaskbar end en med højere værdi. En Flutex 20 er halvmat, vaskbar og meget robust, men jo blankere maling, des tydeligere ses, hvis bunden ikke er helt i orden.

Håber du kan bruge det

Kommentar
Fra : Letmatronen

Dato : 01-03-06 23:46

Denne nemme løsning er også den grove!
Hvis din vær er rimelig plan og uden nævneværdige huller kan du gøre det at du enten køber en maling med filler, eller gør det selv medtoden køber en spand billig sandspartel blander det med plastmaling i den ønskede farve, og koster det på din væg. Du kan give forskellige strukturer, dels med kost og dels med rulle.
Nem billig og hurtig.

god fornøjelse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-03-06 23:51

Med sandspartel kan du gøre væggen glat.. Anskaf en meget bred spartel, ca. 30 cm og kom ikke tykkere på end nødvdndigt for at "lukke porrene" så væggen bliver glat. spartler du omhyggeligt og trækker godt af skulle slibning ikke være nødvndigt i større omfang.

Husk inden du maler at behandle med en "grunder" til sugende bund, ellers skal du male alt for mange gange.

Godkendelse af svar
Fra : hestefest

Dato : 07-03-06 22:55

Tak for svaret Jorgen_ros.