/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ny støvsuger, hvilken?
Fra : Moggi
Vist : 20008 gange
200 point
Dato : 01-03-06 15:47

Jeg står og skal have en ny støvsuger. Jeg er selvfølgelig ude efter hvilken jeg skal købe for at få en god støvsuger hvor jeg får noget for pengene.
Jeg er åben over for alle mærker og prisen er ikke altafgørende men den vil selvfølgelig indgå i overvejelserne.
Er der nogen der har erfaring med poseløse støvsugere?
I denne uge er der f.eks. en AEG Cyclone XL på tilbud i Bilka til kr. 899.
Kunne det være et godt køb?

Alle erfaringer og råd skal være meget velkomne.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 01-03-06 16:09

Jeg har igennem tiden haft flere støvsuger. Men den bedste jeg har købt nogen sinde er en
Kärcher 2701 TE.
Det er en maskine du kan købe i et byggemarkede, og er faktisk en mindre industri støvsuger.
http://www.karcher.dk/CPE/cpe_oversigt.htm

Den har en fantastisk suge evne og det bliver den ved med. Den jeg har er nu 3. år gammel. Den har suget alt op lige fra vand, til betong gulve, og gammelt bygge støv. Og den køre bare på fuld skrald endnu.

P.S. Og så har den så dejlige store poser, så man ikke behøver og rende og tømme hele tiden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-03-06 16:34

Miele plejer at løbe med sejren, og gjorde det igen:
http://www.stoevsugerposen.dk/product_info.php?products_id=385
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 01-03-06 16:48

Jeg har lige fået ny støvsuger i julegave - den er jeg bare SÅ glad for (jeg fik den dog af min mand hmm..).

Denne støvsuger kan oven i købet klare vores IRRITERENDE velourtæpper som vi bare er SÅ dødtrætte af og som skiftes ud efterhånden som økonomien er til det.

Men denne støvsuger er bare suveræn - prisen har været ca. 800 kroner men jeg har set den i Netto til lavere pris.

Vidunderet hedder:
AEG Vampyr

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 01-03-06 16:49

Hejsa.
Det er ok den skal suge godt , men det er også en god ide at lytte lidt efter hvor meget de larmer.
Jeg har selv en suber støvsuger som larmer meget , og en der ikke larmer så meget så det er den der bliver brugt mest, også selv om den bruger flere poser.
Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-03-06 17:08

Det du skal kigge efter er ikke strømforbruget i watt men sugeevnen, det er vigtigt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-06 17:16

Jeg er glad for min Miele. Den er vel efterhånden 12 år, og den fejler ikke noget.
Min mor købte en stor kraftig Nielfisk for ca. 5 år siden, men den larmer meget mere end min Miele. Nilfisken er også større og mere klodset.

Poserne er ret dyre, -60 kr. for 5 originale- men der går da måneder imellem at jeg skal skifte. Godtnok bor jeg i en lille lejlighed, men jeg har en stor langhåret hund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-03-06 17:30
Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 01-03-06 17:35

Du kan eventuelt kigge her:

http://www.taenk.dk/tt/2001/tt15/suger/

http://www.taenk.dk/tt/2005/tt53/sug/

http://www.taenk.dk/tt/2003/tt33/stoevsuger/

Jeg har selv rigtig gode erfaringer med Miele.
De har "et godt synk", og er næsten ikke til at slide op.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 01-03-06 20:56

husk kig efter suge effekt ved mund stukke
ikke motor effekt
men næste gang vi skal have ny
vil jeg se efter de der central plaerede støvsugere
eller en pose løs da poser jo koster en herregård

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 02-03-06 09:31

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/rengoering/stoev/

Produkt
19 produkter Samlet bedømmelse Pris (set til) Sugeeffekt (W) Suge-evne Støvoptag Støvoptag af dyrehår Støj i db(A)

Miele S 571 1.399 293,30 75,00
Miele Electronic S 1.450 315,10 78,30
Miele S 4210 1.599 265,10 75,50
Bosch Formula 999 289,80 75,40
Hoover Sensory 1.400 319,70 80,70
Siemens Technopower 999 323,20 74,90
Philips Universe 1.499 363,50 78,90
AEG VCE 225.0 799 327,70 78,40
Electrolux ErgoSpace ZE 2234 999 291,10 77,60
Den første del men se selv

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 02-03-06 12:14

Jeg / vi har også været på jagt efter en ny god støvsuger. Det vi har kikket efter er vægt, støjniveau, mobilitet og pris på poserne. Jeg har problemer med nakken og skal helst undgå tunge
løft og vridning af kroppen. Så jeg gik efter en lille let sag, der selvfølgelig også skulle kunne suge effektiv. Vi bor og har firma på samme adresse, en firlænget gård. Og så har vi en schæferhund, der fælder kontstant. Det endte med vi købte en Roomba robotstøvsuger fra SUG:
http://www.sug.dk/side.asp?navn=Roomba+generel.

Den er blevet vores nye familiemedlem "Robbi", en han. Han støvsuger ca. hver 3. nat i kontor og stue, hvor der er tæppe på gulvet. Resten af områderne tager han om dagen efter behov, når vi ikke er i rummet. Vi har aldrig haft dert så rent før. Tæppet ser pludselig næsten nyt ud, alle hundehårene ligger ikke som et loddent lag overalt.
Jeg har ikke brugt den gamle støvsuger siden Robbi flyttede ind!
Den 25 år gamle Miele har vi dog stadig til særlige opgaver som f.eks. bilen. Hvis den skulle udskiftes, ville det blive med en AEG cyclon-støvsuger, som Moggi omtaler. Den har fået gode ord med på vejen af Tænk.

PS. Robbi koster 2800 kr. Det er jo i den dyre ende mht. støvsugere, men jeg synes pengene er givet godt ud.
PPS. Jeg får altså ikke procenter af SUG

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-03-06 13:17

HiHi, DEN støvsuger kunne jeg godt falde for... Hvad siger din hund til den, LA5?

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 02-03-06 16:54

Hun synes bare det er en pudsig fyr, som hun undrende står og betragter. Den almindelige gamle støvsuger går hun nærmest til angreb på og der skal råbes temmelig højt for at få hende til at blive i sin kurv.
Så det er endnu en sidegevinst!

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 03-03-06 16:22

Vil lige sige tak for alle de gode svar.

Kärcher'en fravælger jeg idet den ser ud til at være for stor og uhandy at komme rundt med i alle vores kringelkroge.

Indtil videre hælder jeg mest til Miele, men 5 poser til sådan en koster ca. 70-80 kr. hvilket jeg syntes er helt meget.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at få nogle på banen som har erfaring med de poseløse sugere.

Er de præcis lige så gode som dem med poser?

Er det et svineri når de skal tømmes for skidt?

Er der en beholder til skidt som man så tømmer ud i skraldespanden?

Mister de sugestyrke efterhånden som der kommer mere skidt i ligesom dem med pose?

Mvh.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-06 16:24

Mit ubetingede valg er centralstøvsuger, uanset dette er dyrere og måske bøvlet at installere.

Flexit's er utrolig fed, og ligeledes Genvac fra Genvex.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 03-03-06 19:19

5 poser til min Miele koster 60 kr.
Ja, det er noget griseri med poseløse støvsugere, og det anbefales af nogen, at man tømmer dem hver gang, man har støvsuget...
Men ellers skulle de være lige så gode som dem med poser..
Kik på testen, -der står også om poseløse støvsugere.

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/rengoering/stoev/

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 03-03-06 19:47

Nielfisk UZ934 er en utrolig god støvsuger. Har brugt den i mit rengøringsfirma i 3 år UDAN nogen form for reparationer! Stor motor, Suveræn filter. Kr.55 for 5 poser, inkl. filter! Koster ca.kr. 1300.-.
Er ikke fancy og smart at se på. Men den skal jo osse arbejde og ikke vises frem til gæster, vel? Desuden er den ikke et stort skrummel!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-03-06 20:58

Nielfisk larmer meget, -det betyder måske ikke så meget i en virksomhed, men i dagligdagen i et hjem kan det være ret anstrengende at leve med. --Og den fylder meget. Det kan man ikke se på billedet, men "i virkeligheden" er den et skrummel i forhold til f.eks Miele.

Kommentar
Fra : rene2897

Dato : 03-03-06 23:01

Vi har lige idag købt en Dyson poseløs i Kvickly til 1299,-. Kan varmt anbefales vi støvsugede igår med vores gamle og da vi kom hjem med Dysonen skulle den jo llige afprøves, den suger helt fantastisk og fyldte faktisk beholderen og vores tæppe ser faktisk næsten nyt ud igen. lidt dyr men pengene er givet rigtig godt ud, da man som tidligere skrevet ikke skal ud og købe de dyere poser.

Samtidig kan jeg fortælle, at man ikke kan regne med sugeevnen ved mundstykket, da der ikke er ret mange mærker/firmaer der måler dette ens og hvis det er rigtigt, så må de slet ikke reklamere med hvor meget sugestyrke der ved mundstykke, da man ikke kan regne med det.

Ved en posestøvsuger bliver sugestyrken også hurtigt mindre efterhånden som posen fyldes. Det er hvad vi hart fået at vide i de 5-6 butikker vi var inde i idag.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 03-03-06 23:09

Vi har en poseløs støvsuger på min arbejdsplads, og det er ikke noget jeg vil anbefale.
Jeg synes at det er et værre griseri at tømme den, og så skal man også være mere opmærksom på at skifte filtre.

Jeg giver 49,95 for 5 poser + 3 filtre til min Miele, og det betyder ikke noget at der ikke står Miele på pakken.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : rene2897

Dato : 03-03-06 23:58

På den dyson vi har købt er det ikke noget problem, og filtret skal skylles/vaskes ca. 1 gang pr. ½ år og så er det som nyt igen og intet problem at få ud og i.

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 04-03-06 11:36

Det er helt forkert at denne Nilfisk, UZ934, fylder meget. Den er mindre end, eller lige så stor som Miele, alt efter størelse. Og så larmer den heller ikke synderligt. Underligt at man udtaler sig om noget, man INTET ved om, Birgitta!! Hvis det forholdt sig sådan, ville jeg naturligvis ikke anbefale den, vel?? Det er en super støvsuger, som jeg kender mange private der bruger dagligt, helt uden gener. De er meget tilfredse med dens lille fikse størrelse og rimelige støjniveau.

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 04-03-06 11:38

Og super sugeevne!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 13:43

Min mor havde en Nilfisk. Det var ikke fordi den "fyldte" mere end en Miele, men den var alt for klodset og tung at flytte på, hvis den skulle op af trapper eller ind i et skab. Den firkantede facon gør den uhandy. En Miele har nærmest facon som en rygsæk, når den står på højkant. Derfor er den nem at løfte og den fylder ikke så meget i et skab som Nilfisken.
Det er da muligt, at der er individuelle forskelle på støvsugerne, men den Nilfisk som min mor havde larmede MEGET mere end min egen Miele. Og da jeg købte min støvsuger, -da fik jeg netop forevist forskellige støvsugere, bl.a. Nilfisken, -for jeg ville egentlig helst have en Nilfisk, da jeg er vokset op med det mærke.
MEN de modeller, som de havde i butikken larmede alle væsentligt mere end Miele.

Hvis det ikke forholdt sig sådan ville jeg vel ikke sige DET, vel, nocom ???

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 04-03-06 15:24

JO! For nu er det jo sådan, at der er mere end én slags Nilfisk, ikke sandt?!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 15:39

Jaah, det er der forhåbentlig... Jeg siger bare, at de Nilfisker, som JEG har oplevet, de er alle uhåndterlige OG støjende. --Ligesom den i testen.

Det kan da godt være, at den Nilfisk, som du bruger i dit firma er en lille fiks lydsvag en.

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 04-03-06 16:21

Yep. Lige præcis!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-03-06 16:40

Jeg kender udemærket pågældende Nilfisk, den bruges flere steder i "hjemme-firmaer", den er på størrelse med Miele, desuden bruges også mange Electrolux industristøvsugere, men efter min mening er der ingen af dem der kommer på siden af Miele i sugeeffekt mm. (Jeg har prøvet dem) Der er nok også en grund til at Miele vinder i mange test, se mit indlæg 01-03-06 16:34.
Men bevares du kan da købe støvsugere til 300 kr, og mange vil da skrive vi har købt, en .... og den syntes vi er god.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 04-03-06 17:32

Jeg har nu besluttet mig for at det bliver en Miele S 571 fordi den vinder Tænk's nyeste test. Jeg vil nu ned og se om jeg kan presse min lokale forhandler til at sælge den til mig for kr. 1400.

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-03-06 17:56

Tak for accepten af mit svar, Moggi. Og held og lykke med støvsugeren.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-03-06 18:32

øøø, nå

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 05-03-06 18:14

Ja, det siger jeg osse??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-06 21:36

Ja, godt man kan blackliste spørgeren, underlig form.
Man er den første der siger at man finder Miele S 571 bedst fordi den vinder Tænk's nyeste test.
Og så får en hel anden point.
Og hvad er svaret?: Jeg har nu besluttet mig for at det bliver en Miele S 571 fordi den vinder Tænk's nyeste test.
Skidt være med point, men en underlig form for logik?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 06-03-06 00:16

Pallebhansen (Hvis jeg ikke er blackslistet):

Nu var det jo sådan at jeg i både spørgsmålet og i min kommentar længere nede, spurgte meget ind til poseløse støvsugere, og specifikt til en AEG som jeg havde set i Bilka-avisen.

Dette var selvfølgelig fordi at jeg fra starten af var meget interesseret i denne poseløse model og her bidrog du ikke med noget som ændrede den holdning. Du svarede faktisk bare: "Miele" og så henviste du til en side hvor jeg kunne købe denne.
Derimod fik Birgitta mig til at læse Tænk's artikel om poseløse støvsugere og bidrog i det hele taget med sin viden flere gange i løbet af tråden og dette fik mig til at ændre holdning.
Derfor mener jeg fuldt ud at Birgitta fortjente pointene.

Men Blacklist du mig bare... Jeg mener ikke at en, hvis kommentar kan være: "øøø, nå" kan bidrage til noget i mit liv.

Mvh.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 06-03-06 00:45

Nocom: Jeg kan slet ikke forstå at du føler dig forrurettet. Det var udemærket at du gav dit besyv med, men jeg har på intet tidspunkt været - eller givet til kende at jeg ville være - interesseret i en Nilfisk.

I første omgang satsede jeg faktisk - som før nævnt - på den poseløse AEG. Først i løbet af tråden skifter jeg denne opfattelse. Det er selvfølgelig fordi jeg stadig er i tvivl at jeg midt i tråden hæver pointtallet.

Vh.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-03-06 14:35

Endnu en gang tak for accepten af mit svar, Moggi.

Jeg har læst tråden igennem og giver dig ret.
Hverken PalleB eller nocom har nogen grund til at være fornærmede... Nocoms fornærmelse forstår jeg slet ikke, eftersom han/hun jo ikke anbefaler den støvsuger du har valgt.

Og PalleB, hvis du hænger på endnu: Det link du gav var IKKE til testen, men bare til en lovprisning af Miele fra forhandleren, -med henvisning til endnu mere lovprisning på Mieles hjemmeside.
Mit link var direkte til Forbrugerstyrelsens test af 19 støvsugere af forskellige mærker. Hvoraf nogle var poseløse.

Det er noget småbarnligt at give udtryk for sin skuffelse når man ikke har fået godkendt sit svar. Og at man oven i købet forsøger at "straffe" spørgsmålsstilleren med blacklisting, DET er da vist bare at straffe sig selv.