/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
gris
Fra : fie4041
Vist : 15824 gange
200 point
Dato : 28-02-06 20:05

er der nogen der kan huske kortspillet gris og som kan fortælle mig om reglerne min dreng har hørt om spillet i fra en dame til bedsteforældredag i børnehaven

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-02-06 20:46

Er det mon dette kortspil??

Zoo

Antal spillere: 3-6
Materialer: Et sæt spillekort (52)

Forberedelse:
Hver deltager vælger et dyrenavn, eksempelvis gris, løve, hund. Når alle er klar over, hvilke dyrenavne de øvrige har valgt, starter spillet.
Kortene deles ud et ad gangen. Det er uden betydning, om alle får lige mange kort.
Hver deltager lægger sine kort i en stak foran sig med billedsiden nedad.

Formål:
At vinde kortene fra de øvrige spillere.

Spillets gang:
Spilleren efter kortgiveren vender det øverste kort i sin bunke og lægger det åbent på bordet ved siden af. Dette vendte kort er starten på en ny stak af vendte kort.
Herefter går turen videre venstre rundt og hver spiller vender et kort åbent op.
Når der vendes et kort med en værdi, der allerede ligger åbent på bordet begynder spillet at tage fart.
Hvis der for eksempel vendes en 8'er og der allerede ligger en 8'er på bordet hos en af de andre deltagere, skal de to spillere, der har samme værdi, råbe det dyrenavn, som den anden har valgt. Den som først når at råbe den andens dyrenavn tre gange vinder hele den andens stak med vendte kort. De erobrede kort lægges nederst i den bunke, der vendes af (den med billedsiden nedad).

Den spiller, der tabte, fortsætter spiller med at vende et kort. Der fortsættes på denne måde indtil én spiller har vundet alle kort.

Fiduser:
Det gælder om hele tiden at være sikker på, hvilket kort man selv har liggende øverst, så man hurtigt kan råbe, når de andre vender kort.
Det tager selvfølgelig længere tid at råbe: "Skildpadde" end at råbe "ko". Det kan derfor godt betale sig, at vælge et dyrenavn, der er langt og svært at udtale.

Varianter
I stedet for at råbe dyrets navn kunne man også aftale, at man i stedet råber det, dyret siger, for eksempel "muh".
Alle må være med til at råbe. Hvis "koen" har en konge til at ligge og "hunden" vender en konge, må alle råbe "vov". Den spiller, der første råber det, vinder bunken. Råber "hunden" det selv, må han tage sin egen åbne bunke og lægge nederst i den lukkede.

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 01-03-06 06:22

Hej fie
kan du beskrive hvad dine børn har fortalt om det for jeg kan godt huske jeg har spillet gris som barn men den er blank hvordan, men måske med lidt info det kommer frem

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 01-03-06 06:27

men du kan også gå en tur på biblioteket og finde forskelige bøger med kortspil hvor gris er beskrevet

Kommentar
Fra : wasabiwoman

Dato : 01-03-06 10:39

På Biblioteket har de denne her:

Bogen om kortspil
Ingalill og Ulf Schenkmanis, oversat fra svensk af: Peter Lund, ekstern redaktør: Svend Novrup
4. udgave. 2005. 288 sider, illustreret
Forlag: Aschehoug
Emne: kortspil
Opstilling i folkebiblioteker: 79.47
Bl.a. om gris, l'hombre, canasta, whist, rommy, black jack, poker og mousel
Fra 12 år
Pris ved udgivelsen: kr. 99,00

Kommentar
Fra : wasabiwoman

Dato : 01-03-06 10:40

På Biblioteket har de denne her:

Bogen om kortspil
Ingalill og Ulf Schenkmanis, oversat fra svensk af: Peter Lund, ekstern redaktør: Svend Novrup
4. udgave. 2005. 288 sider, illustreret
Forlag: Aschehoug
Emne: kortspil
Opstilling i folkebiblioteker: 79.47
Bl.a. om gris, l'hombre, canasta, whist, rommy, black jack, poker og mousel
Fra 12 år
Pris ved udgivelsen: kr. 99,00

Kommentar
Fra : fie4041

Dato : 01-03-06 12:49

dert er noget med at lægge kortene i form som en gris med tryne, øre og ben men ellers er jeg blank

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 01-03-06 20:16

fie
hmmm....den er helt blank synes nemlig at de skulle lægge i en cirkel, men kan ikke huske mere end det

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 04-03-06 11:13

Jeg spillede det med min mormor som barn.

kortene skal lægges ud på bordet med spillesiden nedaf og formet som en gris med ører, krølle på halen og ben.

Så spilles det ligesom fisk. Man skal have nogle kort på hånden og be' om den andens f.eks. 2'ere. Bliver der sagt gris (når modstandeneren ikke har nogle 2'ere) tages et kort fra "grisen" Når man så har samlet alle 2'ere lægger man dem til side i en bunke, og den der har flest bunker til sidst har vundet.

Accepteret svar
Fra : thoftdahl

Modtaget 200 point
Dato : 08-03-06 20:46

hej alle sammen

nu skal i bare høre:

Man skal være 2 eller flere til at spille, kortene lægges i en ring/gris og 1 kort vendes med billedsiden opad.
Det gælder om først at komme af med sine kort
Den der starter skal tage kort fra ringen til den kan "bekende kulør eller værdi"
eks. klør eller 7èr.Dette kort lægges så på bunken. Næste spiller tager ligeledes kort op til der er 1 der passer således fortsættes til der ikke er flere kort i ringen. Man skal ikke tage kort op hvis man har et der passer.
Når der ikke er flere kort i ringen skal man i stedet tage kort fra bunken til der kommer en anden kulør. Den der er først af med sine kort vinder.
Spillet kan udvides med at de 4 ottere er farveskifte kort og det kan aftales om de skal følge kulør eller om de må lægges på valgfri kulør og så bestemmer læggeren af kortet hvilken kulør der skal fortsættes med.
Jeg tror dog ikke det passer for børn i børnehaven uden de får hjælp
god fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : fie4041

Dato : 23-03-06 21:40

Tak for svaret thoftdahl. det fungerer dog bedst hvis man bruger ideen med de 4 ottere