/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Glycerin
Fra : AndreasLC
Vist : 8203 gange
50 point
Dato : 25-02-06 01:44

Jeg læste lidt om Glycerin på nettet (også kendt som glycerol eller propantriol, eller E442), og jeg tænkte på:

Er Glycerin farligt? Det skulle vist give blister hvis man koncentrerer det på tungen, altså at det dehydrerer hud meget hurtigt!

Det lyder jo ummidelbart ikke særlig sundt, men samtidig er det et Aroma stof i mad.
Så mit spørgsmål er:

Er Glycerin giftigt at indtage (i større eller mindre mængder) eller ej?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-02-06 02:49

Nej det er ikke giftig, det bruges til medicin blandt andet i landbruget, jeg har brugt det i litervis til køer med stofskifte sygdomme, her er hvad Lademann skriver: glycerol
glycerol (græsk): tidligere kaldt glycerin; organisk, trivalent alkohol (CH2OHCHOHCH2OH). Lugtløs, farveløs, sødtsmagende, olieagtig, ugiftig og ikke-tørrende væske, der kan blandes med vand og almindeligt sprit i alle forhold; fremstilles bl.a. ved forsæbning af fedtstoffer, hvoraf den er en vigtig bestanddel. Anvendes til fremstilling af polyesterplast (alkydplast), eksplosive stoffer, cellofan, mange lægemidler, kosmetik, trykfarver, farvestoffer m.m. Den sødende virkning udnyttes ved fremstilling af likører og vine.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-02-06 10:03

Medens jeg var i lære på hjertegarn, brugte vi det til opvarmning af farvebade i laboratoriet. fik vi det på hænderne, fordelte vi det ud, da det virker som et beskyttende hudplejemiddel.

Kommentar
Fra : AndreasLC

Dato : 26-02-06 14:47

Jaaa, det er alt sammen meget godt, men rent basalt: Kan glycerin spises eller ej, og i hvilke forhold?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-06 15:06

Du kan spise eller drikke glycerin, lige fra flasken, om du kan lide den fedtede vædske er en anden sag

Godkendelse af svar
Fra : AndreasLC

Dato : 26-02-06 16:02

Tak for begge svarende ovn, de hjalp meget :D