/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Larm fra underbo
Fra : itgirl
Vist : 6487 gange
70 point
Dato : 24-02-06 12:41

Jeg har et stort problem med min underbo, da han larmer på alle tider af døgnet, spiller techno-musik midt om natten og der er næsten konstant mindst 20 mennesker i hans 1 værelses lejlighed, som drikker sig fulde og brøler på livet løs. Jeg bliver sindssyg af larmen og dunken fra hans musik, og jeg har knapt fået en hel nats søvn siden han flyttede ind for et par måneder siden. Beboerne i ejendommen skrev en klage til boligselskabet, hvorefter han så fik en advarsel. Der blev stille i ca. 1 uge, og så begyndte det forfra igen, hvorefter vi skrev en klage igen og denne gang fik at vide at hans lejemål ville blive opsagt. Siden har vi ikke fået noget at vide, og da jeg snart skal læse til eksamen er jeg ret nervøs for at der ikke sker noget, og jeg kan læse forskellige steder her på siden, at det er ret svært at smide nogen ud pga. larm. Jeg har kontaktet boligselskabet og de vil ikke oplyse noget. Mit spørgsmål er, om det egentlig er muligt at ophæve lejemålet pga larm eller om de bare har sagt det så vi vil lade dem være i fred mht klager osv?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 80 point
Dato : 24-02-06 12:48

Klage over nabostøj
Hvis en nabo i en lejebolig fortsætter med at støje trods flere henvendelser, kan man henvende sig til beboerforeningen, der igen kan henvende sig til udlejeren. Bor man i en andels- eller en ejerbolig, kan man henvende sig til andelsboligforeningen eller grundejerforeningen. Man kan blive tvunget til at flytte, hvis man støjer meget.

Flere oplysninger
Lejeorganisationer kan rådgive om nabostøj. Derudover kan du læse pjecen "Nabostøj", der handler om, hvad man selv kan gøre for at sikre sig mod nabostøj. På Miljøstyrelsens netsted er der også mere information om støjforurening, og man kan altid kontakte Miljøministeriets Frontlinie, hvis man har yderligere spørgsmål

fra dette link http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,536961&_dad=portal&_schema=PORTAL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-02-06 12:50

Du kan også henvende dig til Lejernes landsorganisation og forhører dig om det overhovedet er muligt, at nogen kan blive strittet ud pga støj

http://www.lejerneslo.dk/

Godkendelse af svar
Fra : itgirl

Dato : 24-02-06 13:06

Tak for svaret Nordsted1 (og sød hund .

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 24-02-06 13:07

Uddrag fra Lejeloven: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010034729

§83, stk. e: "Når det må antages, at der trods udlejerens påmindelse ved det lejedes benyttelse ikke er iagttaget god skik og orden, herunder når lejeren ved støjende adfærd, psykisk eller fysisk vold eller trusler herom eller på anden måde har været til ulempe for ejendommen eller de øvrige beboere, uden at forholdet er af en sådan art, at udlejeren kan ophæve lejeforholdet uden varsel"

hilsen amanda

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 24-02-06 13:39

Tusind tak for svaret, AmandaKanDu. Åbenbart kan der opsiges uden advarsel, hvorved jeg undrer mig over at der går så lang tid.

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 24-02-06 15:52

Det kan godt lade sig gøre at få ham smidt ud,men det kan blive en lang sej omgang.
Jeg havde engang en overbo,hun larmede så det var simpelthen ikke til at holde ud.
Så jeg samlede underskrifter hos andre beboere,og havde og politiet ude for at analysere
problemet.
Jeg satte en båndoptager i vindueskarmen i mit køkken og optog så en del af støjen,og det blev meget vellykket.Jeg afleverede det bånd på boligforeningens kontor sammen med de indsamlede
underskrifter.
Ved det efterfølgende repræsentantskabsmøde i boligforeningen,blev damen simpelthen
ekskluderet af foreningen.
Jeg spurgte på samme møde om hun senere kunne få en lejlighed i boligforeningen,
hertil svarede forretningsføreren,at for at få det,skulle hun gennem længere tid bevise,
at hun kunne opføre sig ordentligt,og han tilføjede,at det troede han ikke på at hun kunne,
så der var ikke grund til at være nervøs.Så det kan lade sig gøre hvis man er ihærdig.

oz1eqp

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 24-02-06 16:57

Det er godt at høre, at det kan lade sig gøre, jeg var ved at blive nervøs for om jeg selv skulle finde et nyt sted at bo. Alle beboerne skrev faktisk under på klagen som vi sendte til boligkontoret, men politiet er dog ikke meget for at komme herud (selvom de var her ude på et tidspunkt pga noget optøjer), og vi har da også fået at vide at hans lejemål ville blive ophævet omend noget vagt. Det undrer mig bare, at jeg kan høre ham bore, hamre osv. for at sætte ting op, hvilket han da ikke ville gøre hvis hans lejemål var blevet ophævet.

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 24-02-06 17:17

Jeg vil anbefale dig at gå ihærdigt til værks ved fortsat at forespørge,om der snart kommer orden i
sagerne.Jo flere rykkere de får ,jo mere vil de føle sig presset til at foretage sig noget.
Så bare mas på,du har jo retten på din side.

oz1eqp

Kommentar
Fra : itgirl

Dato : 24-02-06 17:52

Jo, tak, jeg vil fortsætte med at holde dem i ørerne