/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Splint 1½ md. i finger
Fra : kylco
Vist : 8786 gange
200 point
Dato : 23-02-06 23:13

Har nu haft en splint eller noget andet i venstre pegefinger i ca 1½ md. Har prøvet med fingeren i sæbevand og derefter "grave"/lede efter den med en nål. Kan intet finde.

Nogen der har et godt råd eller må jeg en tur til lægen?? Og hvad kan lægen gøre ved det??

Kylco

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-06 23:19

Ja, hvis det er noget der generer dig, bør du gå til lægen.

Om ikke andet så fordi, et fremmedlegeme ofte kan sidde og forårsage en infektion.

Og så fordi fu får konstateret om der i det hele taget sidder noget i fingeren, eller om dine gener skyldes andre ting.

og hvad kan lægen så gøre:
Ja, hvis ikke han selv kan finde ud af det, giver han dig en henvisning til ambulatoriet på sygehuset.

der kan man så røntgenfotografere, for at se om der er et fremmedlegeme.
Ikke alle emner kan dog ses på røntgen, men så kan man ved mistanke om et fremmedlegeme, lægge en lokalbedøvelse og åbne en smule, for at se om der er noget der ikke skal være der.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : johnny80

Modtaget 110 point
Dato : 23-02-06 23:22

Mit tip.
Det tyder på der måske slet ikke er noget der. Bare et eller andet som gener. Hvis du ikke gør noget i en par uger, vil der komme betendelse, og du kan presse alt ud, ved at trykke det ud. Hvis der ikke er noget i fingeren, ville det holde op med at genere.
Så mit tip lad det være. Jo mere man graver, i sådan noget, jo være er det. Hvis så fingeren får en anden farve, bliver følgese løs eller opfører sig meget mærkeligt, så kontakt lægen.

Held og lykke. Håber jeg kunne hjælpe.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-02-06 23:50

Det har lidt at gøre med, om du har meget hård hud eller hvad?

Jeg vil tro at hvis det var langt nok inde, ville du få en bullen finger...men jeg ville da gå til min læge...og ja............det gør pisse ondt, men det gør det jo også nu

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-02-06 10:24

når du har gået så længe med det - så er lægen mit forslag. Splinten kan give yderligere komplikationer og eneste måde at gøre noget ved det er at få den ud.
Har prøvet det (dumt at man synes det ikke er noget og venter og venter egentlig) - den splint jeg havde flyttede på sig på et tidspunkt - og da jeg endelig kom til læge - ja så var det henvisning til skadestuen - de fotograferede - fandt den og vupti - med en lokal bedøvelse der varede ganske kort - fik de fisket den ud. Ingen ar - ingen mén

afsted med dig til lægen

mango.... det gjorde ikke ondt - overhovedet ikke

Godkendelse af svar
Fra : kylco

Dato : 10-07-06 12:26

Tak for svaret johnny80. Det har godt nok taget sin tid, men nu er det 99% væk. Var forbi lægen, han ville intet gøre.

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 24-08-08 00:01

Jeg har haft lignende oplevelse.. skar mig i hånden. havde ondt 1 måneds tid ... gik til lægen.. fik hånden røntgenfotograferet.. ikke noget at se.... så mærkede jeg ikke mere.. efter ca. 1/2 år fik jeg vildt ondt i hånden igen.. og jeg kunne se en blå plet i hånden og det begyndte at bløde.. ret underligt.. efter en uges tid gik jeg til lægen som trak en næsten 1 cm lang glassplint ud af min hånd.. Lægen troede ikke på at splinten havde siddet i hånden i over et halvt år..