/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Værdi af mønter
Fra : bruuno117
Vist : 31415 gange
100 point
Dato : 19-02-06 13:52

Hej

Min stedfar har lige fundet nogle gamle mønter på sin arbejdsplads. Det drejer sig om 2 10øre fra 1874 og en 2øre fra 1874.

10 øren har et portræt af christian 9. og på 2 øren står der "broderfolkets valg"

Er der mon noogen der kan komme med et gæt på hvor meget de kan være værd i dag ?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 19-02-06 14:05

Det kan du finde i et møntkatalog på biblioteket. Sikkert ikke nogen formue.
Sælg dem ikke før du har kikket i et møntkatalog.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-06 14:07
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-06 14:09

Det afhænger meget af deres stand. Man plejer at sige at jo mere Mønt-skin en mønt har, jo nyere den ser ud og jo færre hak og ridser den har, jo højere værdi. Lån et Numismatisk katalog på biblioteket. I denne kan du finde mønterne. Ud for hver mønt, vil du se forskellige værdiansættelser ud fra møntens kvalitet. Disse er også forklaret på de første sider. Der udkommer et Numismatisk katalog én gang årligt med de nyeste værdiansættelser.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-06 14:27

Du kan måske få en ide om værdien her

http://www.inter-coin.dk/Dk_1874.HTM

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 19-02-06 14:41

En mulighed kunne også være at spørge, hvad du kan få for mønterne
Citat
Hvis du har mønter eller sedler du vil sælge (også større samlinger) er du velkommen til at skrive til mig på abcoins@abcoins.dk.

for ét er, hvad der står i katalogerne, ét andet er, hvad man vil betale ved en eventuel handel.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-02-06 15:11

Jeg skal jo nok lige tilføje at værdiansættelserne i kataloget fortæller noget om hvad du skal regne med at betale hos en mønthandler hvis du vil købe en sådan mønt. Skal du sælge mønten, er prisen lavere. Sælger du til en mønthandler kan prisen sagtens være det halve af katalogprisen. Sælger du til en privat møntsamler er 75-80 % af katalogprisen mere normalt. Men det er altså ekstremt vigtigt at mønten er 1. kvalitet. Selv meget gamle mønter har næsten ingen værdi for samlere hvis de er meget slidte og mangler Mønt-skin.

Godkendelse af svar
Fra : bruuno117

Dato : 27-02-06 12:42

Det var omtrent det jeg ledte efter :)

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 05-01-08 22:10

hej bruuno117.
dine 2 10 øre fra 1874 kan være meget eller lidt værd det kommer an på hvor god stand de er i.
hvis du kan se hvad der er på mønten tydeligt og den har lidt møntskær kan den være 800,- kr værd.
hvis den er begyndt at vise tegn på slitage og ikke længere har møntskær men alle detalijer ses stadig tydeligt kan den være 400,- kr værd.
men hvis den er slidt på de højeste punkter (eks. figuren af christian) men andre detalijer ses stadig tydligt er den 90,- kr værd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-01-08 22:20

MicroAFA

bruuno117 får ikke mails til dette spørgsmål, da det er blevet afsluttet for snart 2 år siden.

Jeg håber at du selv i dit eget spørgsmål får svar på rensning af mønter.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : kunukkleist

Dato : 23-03-09 20:23

hej, jeg har fundet gamle mønter fra forskelige staternes gamle mønter. Hvem kan hjælpe mig med mønternes værdier?

Kommentar
Fra : onesoft

Dato : 30-08-12 23:43

Hej

Hvis man vil sælge sine mønter er det en god ide at tage forbi Roskilde, der ligger noget så sjældent som en butik som køber og sælger mønter og frimærker (Roskilde Mønt- & Frimærkehandel), læs mere her: http://monterkobes.dk

Håber det kan hjælpe

/Henrik