/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af batteri
Fra : Kortoververden
Vist : 13680 gange
100 point
Dato : 18-02-06 09:35

Jeg skal skifte batteriet på min bil (Citroen ZX)

Hvad er proceduren?

Det er sikkert ikke ligegyldigt hvordan jeg gør det hvis je ggerne vil undgå at ødelægge bil eller mig selv

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 09:44

Kør ned til en forhandler og be om at få et tilsvarende batteri.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 09:56

http://www.thansen.dk/products.asp?c=660175773&n=360867352

Eller gå ind på ovenstående link.

Vælg din motorstørrelse, og derefter årgang.

Kommentar
Fra : Simmaster

Dato : 18-02-06 09:58

Har fundet et her, passer til en stor del af citroen zx

http://www.thansen.dk/products.asp?c=660175773&n=764868388

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-02-06 10:30

Det er ikke det at skaffe bateriet der er problemet, det er selve proceduren eller rækkefølgen i at afmontere det gamle og montere det nye

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-06 11:13

Du piller bare ledningerne af batteriet, en af gangen, og passer på de ikke rører ved noget jern på bilen så længe begge ikke er pillet af.

Så skruer du batteriet fri fra holderen, løfter det ud og sætter det nye batteri på plads, spænder det fast, og monterer så ledningspolerne igen.
Og igen, sørg for, når den ene batteriledning er på, at den anden ikke rører ved noget jern på bilen.

En anden ting, det er muligt, at der er forholdsregler m.h.t. bilradio, at det måske er sådan en der mister data når strømmen afbrydes, så den skal kodes ind igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-06 11:15

Glemte lige, du skal også sikre dig, at ledningerne sættes rigtigt på batteriet, altså +ledning på +pol på batteri, og -ledning til-pol på batteri.

mvh dova

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-06 12:58

Og alt udstyr, lys med mere skal være slukket, ellers kan der springe gnister som kan danne induktion og ødelægge sart motorstyring og andet følsom

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 18-02-06 13:05

Først sikrer du dig at det er et nyt batteri, der skal til og ikke en anden fejl, der skal rettes.

Dårlig effekt af batteriet, kan skyldes at det ikke bliver ordentlig opladet eller der er et forbrug som aflader mere end opladningen kan holde trit med. Jeg har set en der gentagne gange fik skiftet batteri på et værksted, hvor fejlen var at lampen i bagagerummet brændte hele tiden. Det kan også være en dårlig generator der er skylden,en afbrænt diode, slidte kul osv.

Hvis du herefter har besluttet dig for nyt batteri, starter du med at måle hvor højt og bredt batteri der er plads til i bilen og hvordan polerne vender. ( + - højre venstre).
Så finder du det bedste og biligste batteri, som kan sidde i bilen. Det skal have nogenlunde den samme kapacitet( amperetimetal) som det originale, og der skal være plads til det. Øvrige data er i praksis ligegyldige og langt hen ad vejen salgsgas. Og så skal der være plads til det i bilen. [B]kontroller målene på stedet inden du betaler.

Hvis du et sted får et batteri som der først skal hældes syre på,(gøres klart kalder forhandlerne det nogen gange) er det meget vigtigt at det bliver ladet fuldstændigt op INDEN DET MONTERES I BILEN.
Mange mekanikere ved det ikke eller ser stort på det, siger det bliver ladet i bilen bareman kører langt med det samme. Tro dem ikke , batteriet får et kort liv og fabrikanten giver ikke garanti,hvis man undlader opladning.

Selve montage i bilen er lige til med mindre der er så dårlig plads at man skal afmontere andre dele for at komme til.
For at mindske risikoen for kortslutning under afmontage løsner du - polen først og dernæst + polen. Påmontage i omvendt reækkefølge. Rrækkefølgen betyder ikke noget for funktionen, men når man arbejder med - polen gør det ikke noget om nøglen strejfer stellet, og når stelledningen er af, gør det heller ikke nogert om man strejfer stellet under arbejdet med +polen.

Dilverse elendigt elektronik, som ikke kan tåle afbrydelsen skal så genindstilles. Det kan være en billig radio, men bilens originale udstyr betyder den ikke noget for.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 13:39

Billige batterier indeholder mindre bly (de er lettere) og har en faktisk kapacitet der er lavere end påtrykt og desuden holder de sjældent så længe. Mange nye biler har så høj ladespænding, at de billige batterier hurtigt bliver hårde i pladerne med nedsat kapacitet til følge.

Prisen på en bilakkumulator er ikke steget i samme takt som priser i al almindelighed og er derfor ikke noget at spare på da pris og kvalitet hænger sammen hvis man køber det et sted der sælger kvalitetsreseervedele og der er T. Hansen under ingen omstændigheder imellem.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 18-02-06 16:14

Jem og Fix har i øjeblikket batterier til kr. 198.-. Mål det gamle batteri H*B*D, læg mærke til at polerne er placeret på samme måde i det nye batteri og skift det så. Til den pris gør det ikke så meget, om der skal skiftes en ekstra gang. Det sidste af mine billige batterier holdt i 6 år!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-06 16:44

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-06 01:02

Kommentar til Bjarne.

Processen i batteriet vedtører kun oxidet og sulfatet af bly, som sidder som en svamp i pladerne, så jeg fortår ikke hvad du mener med at blyet bliver hårdt.

Jeg tvivler ikke om at kvalitet koster. Men mankan undertidenfå kvalitet til en rimelig pris, og man kan altid få dårlig kvalitet til en høj pris,. Da det ikke er til at hitte rede i udbudet, er det mit bedste råd at man køber den billigste, og at man kan antage at de største ydre mål , tyder på den mest solide konstruktion, ved samme Ah angivelse. Angivelser af startstrøm er ikke til at forholde sig til.

Jeg har set angivelser , der ligesom effekt for højtalere tyder på en livlig fantasi.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-02-06 02:26

Hvis du vi undgå at omkode, skal du bruge både en hjælper og et hjælpebatteri.

Først løsner i de beslag, der fastholder bilens batteri på konsollen

Så forbinder I hjælpebatteriets minus til stel og plus til den "klemme" som bilens batteriplusledning ender i.

Så afmonterer I bilens batteriminus, og lægger den, så den ikke kan røre nogen plusforbindelse.

Så afmonterer I bilens batteriplus, og den holder hjælperen så den ikke rører noget som helst, for ellers får I fyrværkeri.

Herefter fjerner du det gamle batteri og sætter det nye på plads og spænder det fast.

Endelig sætter du først plusledning til batteriplus og tilsvarende minusledning til batteriminus, og så kan I fjerne hjælpebatteriets forbindelser.

(naturligvis skal du, som andre skriver sikre dig, at der er syre på det nye batteri o.s.v.

Godkendelse af svar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-02-06 09:32

Tak for svaret transor.

Jeg ved godt at Dova skrev nogenlunde det samme, men det var rart med en fyldestgørende beskrivelse