/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Maling af spisebord
Fra : binky
Vist : 6348 gange
50 point
Dato : 17-02-06 19:25

Jeg har et spisebord i lakeret fineret palisander. Kan det lade sig gøre at male det. Skal det afrenses? Jeg kunne tænke mig det i hvidt. Det skal ikke udskiftes, for det har den helt rigtige størrelse.
mvh
binky

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-06 22:28

vask det i grundrens og slib det let med sandpapir
så kan du få et godt resultat hvis du bare bruger en god maling

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 18-02-06 06:52

Du kan prøve at søge på denne side
Gør det selv, tips til reparationer og vedligehold i hjemmet
www.dr.dk/leth

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 18-02-06 06:57

sorry siden er nedlagt men du vil blive sendt til
http://www.dr.dk/GDS/index.htm
her vil du få svar

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-02-06 08:36

bredker har svaret. Der eneste ha lige mangler at fortælle er at der skal en god grunder til først for vedhætningens skynd.
Vi har malet hele soveværelsesmøblementet hvidt sidste år. Alt var i fyrtræ, dobbeltsend, sengeborde, kommode m 6 skuffer og klædeskab. Alt er renset med grundrens, slebet let med sandpapir, grundet med en hvid grunder og malet med en hvis finish. Alt var vandbaseret og det holder perfekt. Det er dog noget af et kæmpe arbejde, men hvad gør man ikke for husfredens skyld.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-02-06 18:09

Og husk lige at spartle og slibe, når du har grundet første gang. Ellers får du de typiske palisanderårer som fordybninget i den malede overflade.

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 03-03-06 19:11

Tak for svaret bredker.
Jeg vender tilbage , hvis jeg mangler andre gode råd.
mvh
binky

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-03-06 15:29

Når nu det er et bord det er tale om vil jeg anbefale at købe - Flügger Interiør 50 - som maling, da det giver en utrolig slidstærk og hårdfør overflade i forhold til mange andre fabrikater. Dette er ikke ligefrem for at reklamere for en bestemt fabrikat af maling, men af bitter erfaring har jeg konstateret at det er den bedste.
Den får dog ikke sin hårdføre overflade før efter en 8-10 dage når den er fuldstændig gennemhærdet, men det er værd at vente på.