/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Edimax BR-6114 WG Router
Fra : panserkran
Vist : 883 gange
500 point
Dato : 13-02-06 22:48

Jeg søger en vejledning på dansk til opsætning af en Edimax BR-6114 WG broadband Router, da jeg efter flere forgæves forsøg ikke har kunne få routeren til at koble op på nettet. Har ADSL 2048/128 med 2 dynamiske IP-adresser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 22:58

Jeg tror ikke at den findes på dansk. Måske skal du nøjes med at be om hjælp til opsætningen hvis du ikke kan læse den engelske.
Her er et link til en engelsk hvis nogen vil oversætte

http://www.edimax.nl/download/manual/BR-6114Wg_M.pdf

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-06 23:02

De fleste routere kan koble på med standard opsætning som oftest er DHCP hvor den automatisk finder IP adressen.
Din forbindelse kunne være fra TDC og hvis den er kan du hente et lill eprogram der hedder Netsupport, som kan opsætte dine forbindelser.
Du kan også prøve at spørge konkret.

Kommentar
Fra : panserkran

Dato : 14-02-06 09:57

Nu har jeg forsøgt med programmet fra TDC som hedder Netsupport, jeg kan stadig ikke få den til at køre. Den fortæller der er forbindelse men den vil ikke gå på nettet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 11:11

OK
Hvis du åbner InternetExplorer og skriver
http://192.168.2.1
klik på gå eller tryk Enter
Hvad sker der så?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 11:43

Hvis der kommer en login boks frem kan du åbne med brugernavn: admin og password: 1234
Når du er logget ind kan du vælge quick setup
Der vil du kunne opsætte routeren til almindelig Internetforbindelse uden specielle opsætninger.

Hvilken tidszone vi anvender kan du se ved at åbne computerens ur nederst til højre i proceslinien.

Broadband connection er: Cable miodem (anvendes ved dynamisk IP)

Spring over IP adress info

Nu skulle den kunne koble på.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 11:44

Læg lige mærke til om du skal save.

Kommentar
Fra : panserkran

Dato : 14-02-06 14:52

Ups, jeg kom til at forøge min point med alt for meget Nå men nu har jeg prøvet at gøre som beskrevet af BjarneD, den viser da også at LAN-forbindelse er tildluttet med 100 mbps men jeg kan stadig ikke komme på nettet. Jeg har også prøvet at "reset" routeren og lige lidt hjælper det ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 15:14

Har du mulighed for, at koble på med netværkskabel?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 15:26

Hvis du i routerens opsætning kan finde Status for Internet Connection bør du kunne se om DHCP etablerer forbindelse til TDC og du kan hvis muligheden findes prøve med Release og Renew for at få den til at søge forbindelsen.

Du kommer også til at finde ud af hvordan du krypterer din forbindelse så den ikke er åben for udenforstående.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-06 15:39

Jeg har oplevet at routere skulle stå fra 10 minutter til flere timer før de ville koble på fordi de ikke har frigivet ip adressen, men hvis der er en release/renew funktion burde man kunne lokke den til det.
Problet er, at jeg ikke har tid til at gennemlæse hele online manualen, hvilket ikke ville være nødvendigt hvis jeg selv havde fat i routeren.
Din model er jeg aldrig stødt på før.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-02-06 17:33

Det er det tilbagevendende problem, når noget går fra direkte tilslutning af Pc til at have en router imellem. Du skifter hermed dit ID til din udbyder i form af en anden MAC-adresse. Så er det at din udbyder ikke kan kende dig, og du bliver hermed sat ud på et sidespor.

Nu har vi jo "BjarneD" på banen, så prøv at release/renew - Hvis det ikke hjælper, så skal du slukke for dit bredbåndsmodem, når du går i seng, og tænde det når du igen skal bruge det. Forinden skal du have sat din router imellem.

Så skulle den gerne lukke dig ind i varmen. - Nu har vi måtte gætte os frem til, at du måske har TDC bredbånd, for det har du undladt at besvare. Der er forskel på de forskellige udbydere, om hvordan de skal behandles, for at give forbindelse i en sådan situation.

Kommentar
Fra : panserkran

Dato : 14-02-06 19:03

Sorry Serverino, Og ja det er TDC bredbånd jeg har. Jeg vil prøve din vejledning med at slukke for den i nat, så får vi at se.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 500 point
Dato : 14-02-06 19:15

Det er normalt tilstrækkeligt med en genstart af adsl modem'et og så at lade routeren søge, hvis det da ikke indeholder en release/reenew funktion.
Jeg har oftere oplevet, at netkortet hænger på IP adressen og da er ½ times afbrydelse som regel rigeligt.
Gør som du selv synes for jeg har på fornemmelsen, at det er meget nyt for dig, det her.
Jeg krydser fingre for dig og når forbindelsen funker skal du lige have hjælp til trådløs sikkerhed mm.

Godkendelse af svar
Fra : panserkran

Dato : 15-02-06 08:40

Tak for svaret BjarneD. Efter møje og besvær virker den nu. Så er det bare sikkerheden jeg skal have sat rigtig op.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-02-06 11:43

Ja få endelig krypteret forbindelsen det er ikke svært hvis man lige forbereder sig lidt, men ellers må du jo spørge.
Prøv at læse disse til andre typer routere:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=69652
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=72092