/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Rentekammerets Arkivar
Fra : cschannong
Vist : 1348 gange
100 point
Dato : 13-02-06 20:47

http://runeberg.org/dbl/5/0389.html støder man på Rentekammerets Arkivar HJH, hvis datter Margrethe Sophie Horn er gift med Jens Christopher Friborg.

Margrethe er født ca 1757 da hun findes i ft-1801 som 44 år (København) De bliver gift den 3/9-1777.

Min spørgsmål lyder: Hvem er hendes forældre og hvor finder jeg mere om HJH.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-06 23:45

Her gifter hun sig
"
FRIBORG, Jens Christopher Marriage    Wife:   Margrete Sophie HORN
Marriage Date:   3 Sep 1777   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
"
Og her er en måske store søster, der dør som 3 årig
"
FRIDERICSDATTER HORN, Marguerite Marie      Birth Date:   31 Oct 1739
Christening Date:   3 Nov 1739   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death Date:   5 Nov 1742   Age at Death:   3
   Father:   Frideric HORN
   Mother:   Jeanne Antoinette GREBE
"
Er det en søster? har vi forældrene, men mon ikke det er en faster??
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-06 23:55

Disse 3, snarere kun 2 Horn gifter sig i København i 1750 erne:
"
HORN, Friderich Christian Marr   1758   Denm   Kobe   Kobenh
Sp:   Gunnild ESCHILDSDR

HORN, Peter Christian   Marr   1758   Denm   Kobe   Kobenh
Sp:   Anna Christine JORGENSDR

HORN, Friderich Christian Marr   1760   Denm   Kobe   Kobenh
Sp:   Maren MICHELSDR
"
Lidt sent, men jeg finder ingen Mr Horn, der gifter sig 1750-57, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-06 00:05

Jeg ser først nu faderen skal hedde H J H

måske denne Hans Horn også hedder Hans Jørgen Horn?
"
HORN, Hans   Age:   40   Marriage
   Wife:   Johanne Christine GRISHEINER   Age:   40
   Marriage Date:   1 Nov 1850   Recorded in:   Kobenhavn, Denmark
"
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-06 00:35

Undskyld, Hans Horn er jo ca 100 år for ung...

og jeg findei ingen H (J) Horn der gifter sig ca 1750
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-06 13:27

Men dele af Torbens svar i dit andet spørgsmål kan jo også have interresse her:
"
www.familyseach.org står der, at Magnus Christian Horn var døbt 7 marts 1753 i Hof- og Slotskirken, København. Han var søn af Christian Peter Horn og Magretha Sophia Horn.
"
altså ud over C. F. Horn, igen C. P. Horn, ingen H. J. Horn, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-06 15:25

Mon ikke det er ham her Hans Jochum Horn, fundet via Norge, Svend

Horn, Hans Jochum, forhen fuldmægtig i arkivkontoret ved det forrige Rentekammer; registrator i det norske Kammerarkiv 5 juli 1771. Resol. 6 juni s. a.

http://genealogi.no/kilder/Rentekammeret/g-h.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-06 15:44

Jeg finder ikke Hans Jochum Horn født i Norge, men en anden jeg fandt C.F. Horn:

HORN, Christian Friderich   Christening Date:   11 Jun 1740
Recorded in:   Kristiansand, Vest-Agder, Norway

   Father:   Conrad Friderich HORN
   Mother:   Marn Sophie GLUCKSTEIN

Hvis nu Christian Friderich og Hans Jochum er brødre?
Så har du hermed hans Norsk-Tyske forældre??

Danmark og Norge var jo sammen dengang,
og Norge havde tætte Hansestad forbindelser, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-06 16:12

Når de kalder deres ældste søn Hans Jochum, mon så ikke morfaderen hedder det?
"
kbhv, København (Staden), Klædebo Kvarter, Klædebo Kvarter, , Matr. 158, 663, FT-1801
Jens Christopher Friborg, 54 , Gift, Huusbond, Urtekræmmer,
Margrethe Sophie Horn, 44 , Gift, hans Kone, ,
Hans Jochum Horn Friborg, 17 , Ugift, deres Søn, ,
Niels Friderich Friborg, 10 , Ugift, deres Søn, ,
Kirstine Marie Friborg, 22 , Ugift, Deres Datter, ,
Johanne Iverine Friborg, 14 , Ugift, Deres Datter, ,
Marie Henriette Friborg, 12 , Ugift, Deres Datter, ,
Jensine Sophie Friborg, 8 , Ugift, Deres Datter, ,
Cecilie Christiane Friborg, 6 , Ugift, Deres Datter, ,
"
Om relationerne til Norge og Tyskland:
De næstældste Horn i Norge hed Von Horn men de ældste hed Van Horn,
så måske er du oprindelig af Hollandsk afstamning...
Jochum er vist også Hollandsk: Kære Jochum...
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-06 17:12

Hvor er dit andet spørgsmål blevet af; det om Aarup familien?

Ikke fordi jeg brugte nogle timer på min fridag i går til at søge...
(for mig er det kun en udfordring, for sjov ligesom pudslespil).

Men hvad med den meget fine besvarelse Torben kom med?
Fortjener han ikke en "belønning" for den?
Svend

Kommentar
Fra : aagg

Dato : 30-08-06 20:03

Hans Jochum Horn er gift med Kari (Karen) Ivarsdotter Bakkevold - halvsøster til sognepræsten i Hersted Vester og Øster - Lars Ivarsson Bakkevold (Bachevold) - hendes helbror Christian Ivarsson Bachevold var skibstømmermand på Holmen, senere theehandler på Christianshavn - jeg tror HJH er fra Norge - jeg har ikke -endnu da - kunnet finde hans børns dåb i nogle københavnske kirkebøger, men det kan jo ske, at det lykkes en dag - sønnen Hans Iver Horn er beskrevet i DBL - nedenstående link fører til en mængde materiale om Bakkevoldernes forslægt - tak til Arne Kjell Øverland for hans store arbejde -

http://home.online.no/~arneko/Eide-p/p10.htm#i4395

mvh Aage G. Geleff