/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fliser på marmor
Fra : dabj
Vist : 1814 gange
200 point
Dato : 12-02-06 22:08

Skal lægge fliser på et bestående marmorgulv.
Nuværende gulv har fald, som jeg påtænker at rette op med Mira X-plan.
Nu er marmor jo meget glat, så spørgsmålet er om X-plan kan hæfte på marmor?
Jeg ved at marmor ikke kan tåle saltsyre, men vil marmoren blive mere ru ved at påføre saltsyre og kan jeg derved opnå, at få en bedre vedhæftning??

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 210 point
Dato : 12-02-06 22:10

hvis du bruger en rigtig gulvprimer først kan det sagtens holde

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 12-02-06 22:15

Jeg ville kradse op i de gamle fuger -vaske med en god affedter evt salmiak og smøre en af de der smøremembraner på ...Så støbe og fliser på

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-06 22:20

Vi har lagt marmor ovenpå et marmorgulv, da det første gulv var blevet temmelig grimt. Det blev bare lagt som om det var første gangs pålægning, og det fungerer fint

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-02-06 22:28

->bredker
Er godt klar over det med primeren--tænkte bare at den måske hæftede bedre hvis marmoren blev gjort mere ru.

->sverola
Når du siger støbe mener du forhåbentlig med X-plan--der er nemlig ikke plads til andet.

Ps. Hvad med ideen med saltsyre i stedet for andet rengøringsmiddel? vil det ikke gøre overfladen af marmoren ru?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-02-06 22:31

->Nordsted1
Mit problem er at gulvet først skal rettes op, og jeg ved ikke om den omtalte X-plan kan binde på marmor.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-02-06 22:33

saltsyre kan skade langt mere end det gavner , og så er det meget giftige dampe det kan afgive , så det vil jeg fraråde
hvis det ikke er ret meget der skal niveleres , vil det være bedre bare at rette det op i fliselimen
hvis det er alfix du bruger , så brug enten den sorte ( den dyreste ) eller den blå ( profix)de er de bedste når det er på glatte overflader

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-02-06 22:36

vil du bruge flydespartel , ville jeg vælge enten den der heder SP ( tyndt lag ) eller AP ( over 5 mm)
dem bruger jeg tit
x-plan har jeg aldrig prøvet , så den kan jeg ikke udtale mig om

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-02-06 22:42

Vi brugte den blå Lip til at rette op med i mellem lagene af mormorfliser, og som sagt, det blev tilfredsstillende

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-02-06 22:51

->bredker
He-he--ja saltsyre er godt for næsen ved svære forkølelser
Nå--jeg kan jo altid lave en prøve for at se hvor meget kalk der er i marmor--hvis overhovedet noget.
Det er måske også skønne spildte kræfter

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-06 23:02

Der er jo stor forskel på om det er marmor eller om det er fliser fordi marmoren jo er vandsugende og kalkholdigt lige som mange af de materialer vi normalt lægger fliser på.
Hvis fedststoffet er renset af er der ingen tvivl om, at både nivelleringsspartel og fliseklæber vil binde. Marmoren er jo bare slebet blank og man kan prime med fliseklæber inden nivelleringen så skal det nok bide sig fast.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-02-06 23:28

Du skal ikke være bange for at det ikke klæber godt nok, fliselim idag er så stærk at det ikke er noget problem.
Bare du sørger for at få vasket godt af, med soda eller andet lign. så kan du bare gå igang og ikke være nervøs.

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 12-02-06 23:37

Tak for svaret bredker.
Og tak også til i andre for de gode indlæg, men een skulle jo have "påængerne"