/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Hjertemassage?
Fra : engo
Vist : 2645 gange
50 point
Dato : 03-08-01 13:01

Ny gruppe, det er da herligt.

Så vil jeg da starte med et spørgsmål jeg har diskuteret mange gange med andre om.

Jeg var i militæret for ca. 8 år siden, og der lærte jeg hjertemassage. Nu påstår folk at man ikke må bruge hjertemassage med mindre man tager et kursus i det hvert år. Er der nogen af jer som kender til denne regel? Det lyder da total absurt, så kan man bare lade folk ligge og dø selvom man kunne have reddet dem.

Engo

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 60 point
Dato : 03-08-01 13:13

Du har faktisk pligt til at træde til jf. straffeloven. Du kan pålægges ansvar hvis du er passiv under fx en trafikulykke. Så du har ret og "folk" er forkert på den. Det er korrekt at ferkert hjertemassage kan få uheldige virkninger, men det må opvejes med at enten dør personen eller har en chance for at overleve. Forkert hjertemassage kan påføre brækkede ribben eller en lungeskade, men det kigger hospitalet på efterfølgende..så hvis der sker en ulykke SKAL du gribe ind..herunder også i straffeloven og nødret/nødværge.

Kommentar
Fra : Ove

Dato : 03-08-01 13:33

Jeg vil da gerne kommentere gibsons svar, som er korrekt rent retsligt. Jeg kan tilføje at man har lavet et slags ordsprog der lyder: KORREKT HJERTEMASSAGE ER BEDRE END FORKERT HJERTEMASSAGE, DER ER BEDRE END INGEN HJERTEMASSAGE.
Man laver i øvrigt genopfriskningskurser, hvert andet år. Det forlanges af blandt andet taxa.

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 03-08-01 13:40

Jeg kan kun tilføje...

Hvis jeg var ud for en ulykke og behøvede hjertemessage...og der var en person der ikke havde erfaring ville jeg så ønske hjertemassage? Helt klart JA! Nu har jeg selv haft et job på intensiv og skadestuen mens jeg studerede og gav blandt andet hjertemessage flere gange, og der er ingen ben i det. Folk ved sikkert ikke at hvis hjertet ikke slår at man måler en hvis afstand fra brystbenet og så slår du alt hvad du kan..så hårdt at ribenene på gamle mennesker knækker. Resten er bare teori med fx antal pump og pust og her er der delte meninger selv blandt lægerne. Jeg synes det vil være uheldigt at folk løb skrigende bort ved en ulykke fordi de ikke er "autoriseret". Jeg synes sloganet er forkert...

Ingen hjertemassage --> og du er død!

Kommentar
Fra : Ove

Dato : 03-08-01 13:48

Det er ikke min ret at vurdere om sloganet er forkert, kære gibson, men du kan jo kigge på DANSK GENOPLIVNINGSRÅDS hjemmeside, der står det så vidt jeg husker. Jeg har lige været til møde angående nye regler for hjerte´massage, og der blev det klargjort at man ikke mere tog puls, men nøjedes med at vurdere om der var livstegn, og at man ikke mere bankede to gange i brystkassen, da man har fundet ud af ved talrige undersøgelser at det var nyttesløst.

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 03-08-01 13:52

well..jeg har reddet mange på intensiv..når hjertet ikke slår så kommer det ikke til det med et par pump. Der skal rykkes godt i kroppen før der sker noget. Mht undersøgelser så er det klar da de færreste ikke overlever et hjertestop så undersøgelsen vil altid vise at bankemetoden ikke har stor overlevelsesprocent. Desuden er det vanskeligt at måle da du kun kan teste dem der overlevede og du ved ikke i den givende situation om vedkommende kan klare sig uden eller med.

:)

Kommentar
Fra : Ove

Dato : 03-08-01 13:59

Man har for nogle år siden lavet en statistik på Odense Universitetshospital, der sagde at det kun var ca. 5% af de mennesker man prøvede at genoplive, dr blev det, men det var vist nok alle man tog med i den statistik, både dem der havde ligget i flere timer og dem man så falde om. Tak for sluddereren, gibson.
Ove

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 03-08-01 14:02

Well...det er på OUH jeg gav massage indtil for 1 år siden, så det kommer nok an på hvem man spørger, og hvordan statistikken tolkes etc.

Selv tak for sludderen Ove. Nu har spørgeren Engo lidt at kigge på når han vender tilbage :)

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 03-08-01 14:03

2 år siden..undskyld..tiden flyver af sted..!

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 03-08-01 14:14

Engo>

For at give et korrekt svar :

§ 253 (Straffeloven)

Med bøde eller fængsel indtil 3 måneder straffes den, som, uagtet det var ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre, undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller
2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer, der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.

§ 253 er ændret fra d. 01.07.2001 ved lov nr. 433 af 31.05.2000 (Hæfte ændret til fængsel)

Godkendelse af svar
Fra : engo

Dato : 03-08-01 15:05

Mange tak begge 2, det var da et emne som der er mange meninger om. Ligegyldig hvad er jeg af den instilling at jeg ville yde hjertemassage hvis det kunne redde liv, så ville jeg være ligeglad med hvad loven siger og ikke siger, og nu har jeg et større grundlag for min diskution næste gang.

I begge 2 burde have mine point, men desværre kan man kun give til en enkel, og Gibson var hurtigst.

Mvh Engo

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 03-08-01 15:13

Engo> Helt enig, selv tak :)

Kommentar
Fra : cigarer

Dato : 19-12-01 14:42

Bare for lige at klargøre lidt af debatten.
Man bruger ikke mere slag på brystkassen (jvf. American Heart Association)
Grunden til dette er at slag på brystkassen kun skal kunne få en person ud af en ventrikelflimmer, og dette faktisk er MEGET sjældnent at patienter der kommer ind på skadestuen har dette. Man er derfor på landsplan, for første gang nogensinde, blevet enige om en generel førstehjælpsmetode:

1) Tjek livstegn
2) Påbegynd førstehjælp (2 pust, 15 kompressioner, ligegyldigt om man er en eller to personer til at gøre dette)

Med venlig hilsen

René

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 11-11-02 20:04

Husk at pulsen skal op på 8o pr. min. Så I har travlt hvis I er alene.
Hilsen Jørgen.

Kommentar
Fra : Ove

Dato : 12-11-02 07:44

Pulsen er underordnet i førstehjælpsøjemed, uanset hvordan pulsen er, skal man starte førstehjælpen, og i øvrigt tager man ikke puls mere som førstehjælper. Venligst Ove Kristiansen, Instruktør ved Dansk Røde Kors.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 23-11-02 10:29

Ove
Vi taler om hjertemassage, som du som intruktør måske ved kommer det først langt nede, og som sidste håndgreb, i førstehjælpens grundlov. Iøvrigt var det en måde at forklare frekvensen i antallet af stød pr. min. Det burde da være grundlæggende viden hos en IN. Selvfølgelig tager man da puls, hvis der ikke er puls, er det, du laver jo nytteløst - eller du risikerer at slå en levende mand ihjel.
Med hensyn til ordsprog, så er her et par stykker:

Hjertemassge:

Der skal altid være en der henter hjælp, så husk du skal være 2 for at være 1 og 3 for at være 2.

Når du er 1 er det 2, 15 når du er 2 er det 1,5 ????????????

Kommentar
Fra : Ove

Dato : 27-11-02 10:39

Kære Jagd. Jeg kan forstå at det er enormt længe siden du har gennemgået et førstehjælpskursus, hvis du da nogensinde har gennemgået et.--- Prøv at finde Dansk Genoplivningsråds hjemmeside, her kan du læse at man bruger kun at konstatere livstegn, men ikke puls, og dermed er pulstagningen ude af førstehjælpen.
Ove

Kommentar
Fra : samaritter

Dato : 15-02-03 22:47

Jeg er godt nok ny her på nettet og kommer derfor sent med mit indlæg men ---- det undre mig at der er så mange meninger om udvendig hjertemassage, gælder det ikke om, at få et kursus, holde dette ved lige så man er rimelig øvet og kan det så ikke være ligegyldigt om det er den ene eller den ande metoder der bruges, om der tages puls, om der gives to slag før man begynder o.sv., bare man kommer i gang med at give livredende førstehjælp?
PS: Jeg har også i over 20 år været instruktør i førstehjælp, se min førstehjælpsbog under www.nyt-net.dk