/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kryptorchisme
Fra : Søssan
Vist : 2418 gange
60 point
Dato : 10-02-06 20:55

Hejsa

Tja, jeg er lige oprettet som bruger, så det her er nyt for mig.

Jeg har en kryptorchid border terrier på nu 1 år. Udover ham har jeg en border han på 4 måneder. Rådet fra de fleste dyrlæger er kastration for at forebygge testikelkræft.

Jeg vil gerne høre fra så mange som muligt som selv har prøvet at få sin hanhund kastreret, for at få et bedre billede af bivirkninger, eller mangel på samme. Jeg er ikke intereseret i hvad man evt. har læst om emnet, men om personlige erfaringer.

Venlig hilsen
Søssan

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-02-06 21:12

Det er ikke så lige til som du fremstiller det. Afgørelsen af hvilken behandling som er bedst er afhængig af om det drejer om en eller begge sten, og hvor den eller disse sidder.

I visse tilfælde kan en hormonkur få stenene til at falde på plads.

Hvis den eller de dyrlæger du har konsulteret kun har talt om enmet udfra en vurdering af det enten var en fjernelse af stenene eller ikke, så bør du finde en som har mere dybtgående og mere nuanceret erfaring af emnet.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-06 21:13

Vist er der bivirkninger.
På minussiden er der lettere tendens til fedme på grund af både mindre udfoldelse og større madlyst.
På plus siden er der som regel væsenrlig mindre dominans og større omgængelighed over for fremmede hunde dog har jeg bemærket en vis usikkerhed over for især mindre hunde.

Da hunden har et udviklingsproblem er der da ikk eså meget at betænke sig på.
Min hund blev kastreret da han var lidt over et år og nu bliver han snart 10.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-02-06 22:01

Husk lige at give besked til opdrætteren. Tilstanden er arvelig. Og både din hunds mor og far er bærer.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-02-06 00:08

Ja, og hvis de avler videre med dem alligevel, så burde de udelukkes fra enhver hundeklub. Desværre er der nogle opdrættere, der er ligeglad med sygdom hos hvalpe. De avler videre, som om alt er i skønneste orden. Og det koster de kommende hvalpeejere mange bekymringer - og penge
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 00:20

Det er sandelig også derfor jeg mener, at man ikke skal betænke sig når det er et udviklingsproblem. Dårlige gener behøver ikke at forhindre, at man kan have en dejlig hund, men arvtagere af problemerne skulle jo gerne væk.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-02-06 07:22

Vil lige tilføje, at der er mange forskellige årsager til kryptocisme, -ikke kun arvelige.
Men korrekt, er det en hund med stambog hos DKK skal du underette ejeren og har ret til en kompensation på ca. 1/3 af prisen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-02-06 07:23

der skulle selvfølgelig ikke stå ejeren, men opdrætteren

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 11-02-06 09:05

Hej alle i som har reageret på mit spørgsmål

Som sagt går mit spørgsmål på bivirkninger ved kastration, og hvor høj kræftrisikoen egentlig er ved kryptorchisme.

BjarneD, er det du skriver dine erfaringer med din hund?

Jeg har stambog på min hund og har overhovedet ingen problemer med opdrætter, hverken hvad angår erkendelsen af arvelighed eller refusion. Tværtimod. Og vi taler fint sammen idag, opdrætter følger stadig vores hund.

Det eneste jeg nu mangler er at træffe en afgørelse på min hunds vegne. Hvad er det bedste for ham. Er bivirkningerne ved kastration højere end risikoen for at han udvikler testikelkræft?

Jeg har læst meget, både om kryptorchisme og testikelkræft, og der er mange modstridende oplysninger, alt efter hvor man lige får tastet sig ind. Jeg har kontakt til en dyrlægestuderende, som gerne vil forsøge at undersøge disse spørgsmål for mig.

Det jeg ikke kan læse mig frem til er de personlige erfaringer. Erfaringer fra folk som har fået deres hund kastreret, kryptorchid eller ej, erfaringer fra folk som måske har haft en kryptorchid hund, eller kendskab til en, og har undladt kastration.

Mine 2 hunde skal også kunne fungere sammen. Hvordan vil den lille reagere når han bliver kønsmoden, hvis jeg får den store kastreret. (Det vil dog ikke være det der bestemmer om den store skal kastreres eller ej, det er risikoen for kræft)

Så fat tastaturet og skriv om jeres erfaringer. Store som små. De modtages med kyshånd.

Hundehilsner
Søssan

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 11-02-06 09:08

Hej alle i som har reageret på mit spørgsmål

Som sagt går mit spørgsmål på bivirkninger ved kastration, og hvor høj kræftrisikoen egentlig er ved kryptorchisme.

BjarneD, er det du skriver dine erfaringer med din hund?

Jeg har stambog på min hund og har overhovedet ingen problemer med opdrætter, hverken hvad angår erkendelsen af arvelighed eller refusion. Tværtimod. Og vi taler fint sammen idag, opdrætter følger stadig vores hund.

Det eneste jeg nu mangler er at træffe en afgørelse på min hunds vegne. Hvad er det bedste for ham. Er bivirkningerne ved kastration højere end risikoen for at han udvikler testikelkræft?

Jeg har læst meget, både om kryptorchisme og testikelkræft, og der er mange modstridende oplysninger, alt efter hvor man lige får tastet sig ind. Jeg har kontakt til en dyrlægestuderende, som gerne vil forsøge at undersøge disse spørgsmål for mig.

Det jeg ikke kan læse mig frem til er de personlige erfaringer. Erfaringer fra folk som har fået deres hund kastreret, kryptorchid eller ej, erfaringer fra folk som måske har haft en kryptorchid hund, eller kendskab til en, og har undladt kastration.

Mine 2 hunde skal også kunne fungere sammen. Hvordan vil den lille reagere når han bliver kønsmoden, hvis jeg får den store kastreret. (Det vil dog ikke være det der bestemmer om den store skal kastreres eller ej, det er risikoen for kræft)

Så fat tastaturet og skriv om jeres erfaringer. Store som små. De modtages med kyshånd.

Hundehilsner
Søssan

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-02-06 09:51

Du har jo tydeligvis fastlagt dig på at hunden skal kastreres.

Om du har taget din beslutning på et korrekt grundlag fremgår ikke, og det er derfor ikke muligt at forholde sig til din situation.

Så er der jo ikke mere at tale om. Hvad vi andre gennem tiden har prøvet er jo ligegyldig for din hund, du har den hund du har og får de konsekvenser der er i din situation.

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 11-02-06 10:25

Til gfha

Du har vist ikke læst min kommentar rigtigt igennem?. Nej, jeg har ikke fastlagt mig på at hunden skal kasteres. Prøv at læse det igen.

Jeg har også læst dit svar. Hunden er ikke mindre kryptorchid uanset hvor testiklen sidder, og en hormonkur (som han nu er for gammel til) vil ikke gøre ham "normal", idet det jo som andre også har påpeget er arveligt. Risikoen for kræft er der uanset hvor testiklen sidder, dog er der varmere i bughulen end der er i lyskekanalen, men risikoen er der stadig. Men hvor høj er den? 1 ud af 100 kryptorchide hunde, 1 ud af 1000? Hvorfor kastrere en ellers godt fungerende hund, hvis risikoen er minimal, og der er bivirkninger ved det? MEN hvis det er til gavn for hans helbred, ja så er der jo ikke rigtigt noget valg, vel?

Så gfha, hvis du har nogen personlige erfaringer vil jeg stadig meget gerne høre dem. Og gerne i en positiv ånd, uanset om erfaringerne er gode eller dårlige.

Venlige hundehilsner
Søssan

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-02-06 10:31

Søssen, opret dig her:

http://hunde.dyregalleri.dk

Der sidder BUNKER af hundefolk, der har erfaringer omkring dit spørgsmål.

Jeg har kun tæver, så kan ikke hjælpe.

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 11-02-06 11:04

Hej Maj-britt

Jeg har nu oprettet mig på hunde.dyregalleriet. Det ser ud til at være et rigtigt godt sted. Tak skal du have. Prøver det i aften når "huset" går til ro.

Ha` en god dag.

Søssan

Kommentar
Fra : harens

Dato : 11-02-06 11:52

Hej Søssan

Jeg fik for år tilbage Kastereret en han hund, det var mig der kørte ham til dyrlægen og hentede ham igen. I en hel måned lå han i sin hunde hurv og skulede hvergang jeg var i nærheden, efter en måned var han hel normal igen, og var ikke intereseret i hunhunde mere,få en anden til at køre ham til dyrlægen, det skal ikke være en af familien.
Venligst Harens

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-06 16:11

Citat
BjarneD, er det du skriver dine erfaringer med din hund?

Ja!

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 60 point
Dato : 11-02-06 18:29

Hej, Søssan.
Jeg har ingen hanhund i øjeblikket.
Men jeg forstår godt dit dilemma.
For da jeg fik min tæve for knap 4 år siden, da var jeg meget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle lade hende sterilisere. Min dyrlæge anbefalede det kraftigt. Hun fik steriliseret sin egen tæve før første løbetid.
For hunhunde er problemet dels at en del får brystkræft, og det kan næsten helt forhindres hvis hunden bliver steriliseret tidligt. --Og et andet problem er livmoderbetændelse, der er MEGET udbredt blandt ældre tæver. Opdager man ikke livmoderbetændelsen i tide, så dør hunden.

Så jeg havde egentlig på forhånd planlagt, at Silke skulle steriliseres rigtig tidligt. Men da det kom til stykket, ja så turde jeg ikke, af skræk for de bivirkninger, der NOGLE GANGE dukker op. For hvad ville det gavne os, at det var en sjælden bivirkning, -hvis den ramte lige netop Silke. NOGLE hunde ændrer adfærd. Om det er én ud af 1000 eller én ud af 5, det kunne egentlig være lige meget hvis det lige netop var Silke, der var den ene. Hun var en meget aktiv og energisk ung hund, og det skulle hun meget gerne blive ved med at være.

Søssan, du kan ikke bruge statistikker eller andres erfaringer til ret meget.
I sidste ende bliver det DIG, der skal tage beslutningen..... Og leve med konsekvenserne...

Der ER ikke en "rigtig" eller "forkert" løsning...

Silke er ikke blevet steriliseret endnu, men det bekymrer mig da, at jeg ved, at næsten halvdelen af usteriliserede tæver over 8 år på et tidspunkt får livmoderbetændelse.. Så på et eller andet tidspunkt skal det jo nok gøres.......

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-02-06 20:58

Hej Søssan,
Det med at få en hanhund kastereret er ikke så stort problem, det der er det største er efter min mening hvorfor, som i dit tilfælde er det af helbredsmæssige grunde, så er de bivirkninger der følger til at overkomme, det er rigtig som der er blevet nævnt at det kan medfører vægtforøgelse, sløvhed og dårlig blodomløb, men det er p.g.a. nedsat skjoldbrugskirtel funktion (det kan ses på en blodprøve hvor t4 kontroleres) hvis det er det, så skal den have tabletter resten af dens liv, og det problem er løst. Angående den unge så bliver det ikke det store problem da den til den tid bare går ind og overtager rollen som leder han uden problem da den gamle ikke ved at ben er hanhund mere. Så vis din dyrelæge mener at det er nødvendig med kasteratior og du stoler på ham, er der ikke noget at betænke sig over, for hvis stenen bliver sidende i varmen kan det let blive meget være.

Det med kasterationen er af erfaring.
M.v.h.
Kim

Godkendelse af svar
Fra : Søssan

Dato : 14-02-06 12:42

Tak for svaret Birgitta.

Du har nok ret.

Jeg har læst alt hvad jeg har kunnet finde om både kastration og kryptorchisme igen og igen, og det har ikke hjulpet mig videre til en beslutning. Uanset hvad jeg vælger vil tvivlen altid gnave, for måske havde den anden løsning alligevel været bedre.

Bivirkningerne ved kastration er øjensynligt meget forskellige fra hund til hund, derfor havde det jo været dejligt at høre fra så mange som muligt, for at vurdere om "vægtskålen" tippede mest til den ene eller anden side.

Jeg har kontakt til en dyrlægestuderende, som gerne vil undersøge emnet yderligere for mig, og når hun vender tilbage, vil jeg i samråd med hende og min egen dyrlæge, forsøge at træffe en afgørelse for min hund.

Venlig hilsen
Søssan

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-02-06 13:47

Hej, Søssan. Og tak for accepten af mit svar.
Næh, hvis det var så enkelt, at det ene eller det andet var det rigtige, så ville alle hunde jo blive kastreret, ---eller ingen ville blive det.

Og udover hvad statistikker og dyrlægen kan fortælle dig, så er du selv nødt til at vurdere din egen hund: Hvordan tror du, at lige netop HAN vil udvikle sig uden de der hankønshormoner? --Og hvordan vil han udvikle sig med "for mange" hormoner, som der synes at være tale om, hvis han får lov til at leve med testiklerne i kroppen.

Og så er der det med kræft.....
Nej, det er ikke noget nemt valg. Og det er helt og holdent DIT valg.

Jeg håber, at du får truffet det rigtige. --Held og lykke med det..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 14-02-06 18:07

Hej, Søssan
Tænk på din hund, læs lige http://netdyredoktor.inforce.dk/sw7421.asp , og det jeg skrev tidligere, og snak med din dyrlæge.
M.v.h.
Kim