/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ikke renlig
Fra : snusi
Vist : 1673 gange
100 point
Dato : 08-02-06 19:59

Jeg søger gode tips til hvordan jeg kan få en 5 mdr gammel pomeranian gjort renlig.
Det er min datter der er flyttet hjem igen og hun har hundehvalpen med. Jeg tror ikke de har været særlig opmærksom på at få hunden gjort renlig, men jeg har ikke lyst til at den bliver ved med at både tisse og "gøre andet" på mit gulvtæppe.

Jeg har selv to hunde som jeg ikke har haft problemer med at gøre renlige. Lige meget hvordan jeg gør med den lille pomeranian, vil det ikke lykkes mig at gøre den renlig.

Jeg er selvfølgelig heldig indimellem med at være ude når den har brug for det, men rigtig mange gange kan jeg både gå tur med den og gå rundt i haven i rigtig lang tid, uden at der sker noget, med det resultat at når vi kommer ind, går der ikke lang tid før der er sket et uheld på tæppet.

Søger gode råd

snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-06 20:09

Vores den første hund, var længe om at blive renlig, vi fik det råd at sætte en lille pind, der hvor han havde tisset, og så derhen hver gang han skulle.... det virkede

Kommentar
Fra : ladegaardsparken

Dato : 08-02-06 20:11

Husk altid at lufte hunden lige efter den har spist -drukket -sovet,også give den ros evt. godbid når den har gjort det den skulle udenfor.

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-06 20:20

Du skal passe på ikke at gøre dig bemærket med at den har gjort indendøre for så forsætter det, hvis den finder ud af, at den får opmærksomhed når den har gjort på tæppet, så er det at betragte som en ros, selvom du skælder ud, så lad være med det,
til gængæld skal du gøre et stort nummer ud af det, når den har gjort det rigtigt udenfor.
det være sig med kiks eller andre lækre ting, så den finder ud af, at der vanker gode ting når den foruretter sit ærende udenfor og så må du holde noget mere øje med den når den lunter rundt indenfor, så du kan gribe den og bære den ud, læg meget mærke til dens signaler og hvornår det sker, så du kan tage dine forholdsregler omkring det.
Så vil det komme hurtigere, men du kan ikke forvente, at den er 100 % renlig på noget tidspunkt det er en svaghed med små hunde.
Blot kan du gøre dit til, at det ikke sker så ofte og så er den jo ikke et år gammel endnu og det har også noget at sige, så træning og atter træning og mega ros når den er ude, så vil jeg tro at du få det bedre med hunden med tiden.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 08-02-06 20:36

Hej snusi

vi har en hovawart som vi fik da hyn var 4,5 måneder gammel, vi fik fortalt hun var renlig, meeeen vi blev klogere, hun tissede konstant hele tiden, efter en snak med vores dyrlæge fik vi følgende råd, når hun tissede oppe skulle vi ikke sige noget til hende og slet ikke lufte hende lige efter for så ville hun tro at når hun tissede oppe kom hun bare ned på en tur.når vi var nede skulle vi stå på den samme grønne plet ikke gå rundt men bare stå og være kedelig, hvis det så lykkeds skulle vi rose hende men ikke overdrevet. vi lavede et skema hvor vi hver dag skrev når hun tissede og krydsede om det var oppe eller nede, på den måde kunne vi se at det gik fremad, vi fik den besked at hvis vi ikke kunne gøre det på 3 uger blev hun aldrig renlig, det var en hård kamp, for hendes blære var jo ikke trænet op, men det lykkeds for os, men det var hårdt( vi bor på 2. sal) hun sagde også at vi kunne binde hende til kurven for de vil ikke ligge i dres egen tis, men det syntes vi ville være syndt, jeg håber du kan bruge det til noget, held og lykke med det

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-02-06 20:53

Åh, den lille Fie...
Det er slet ikke så nemt med så store omvæltninger i hendes lille liv.
Jeg gætter på, at hun har brug for at være hvalp og ikke forventes at skulle tage hensyn til de ældre hunde. Måske er det en reaktion på at I har stillet for store krav til hende.

Hvad siger din datter?? Har Fie slet ikke været renlig? Er der tale om tilbagefald, eller har hun aldrig lært at være renlig?

Hvis det er tilbagefald, så tror jeg, at du skal starte helt forfra. Ligesom den gang dine andre hunde var helt små hvalpe, så skal du tilbage til at lufte tit. Altid ud når hun lige har sovet, spist eller leget. Og masser af ros når der kommer noget udendørs.
Skældud for at gøre noget indendørs hjælper ikke, -og det ved du godt, men det er SÅ frustrerende at stå med en hund, der BURDE være renlig, men som ALLIGVEL sætter sig indendørs.

Ramses, som jeg havde før, han var en efterårshund, og det gør jo også, at muligheden for at blive renlig på et tidligt tidspunkt er mindre, simpelthen fordi man ikke kan have døren stående åben hele dagen.
Og jeg blev irriteret, Og han overtissede min næsten nye væg-til-væg-berber. Jeg KUNNE simpelthen ikke lade være med at hyle NEEJ idet han satte sig, og hive ham ud i haven. Og han blev bare nervøs af det. Og så tog det endnu længere tid.
Tæppet blev ødelagt, blev tæpperenset og måtte til sidst af.
Jeg ved ikke, hvad jeg gjorde, men jeg tror, at jeg blev opmærksom på, hvor forskrækket han blev over at blive afbrudt når han satte sig. Og så forsøgte jeg ALT hvad jeg kunne ikke at lade mig gå på af det.
Og han BLEV naturligvis renlig. Han var bare længere tid om det, end andre hunde... Det er ligesom med børn. De bliver heller ikke renlige allesammen på samme tid. Og de kan også få tilbagefald, -eller blive forsinkede når der sker store ting i deres liv.
Ramses var en berner sennen, så det var nogle ordentlige portioner, han kunne komme med, både vådt og pølser.
Så du må prøve på at glæde dig over, at Fie trods alt ikke er ret stor.
Og det skal nok gå i orden. Se, hvordan du efterhånden HAR fået løst de andre problemer omkring hende.
Tag det så roligt som muligt, -dels går det hurtigere og dels får du en mere tryg og harmonisk lille hund.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 08-02-06 21:36

Jeg har også selv haft en vinterhvalp...som først var renlig da den var 9 måneder...men det hele løste sig da den kunne være længere tid i haven....
Ros den vildt meget når den tisser ud og giv den evnt. lidt belønning af dens mad....når den besørger ude......

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 08-02-06 21:54

Hej igen.

Jeg har faktisk prøvet alt det der bliver beskrevet her. Jeg siger ikke noget når der sker uheld indendørs, roser hende vildt når hun gør det udenfor. Hun bliver luftet når hun har sovet, spist, leget, drukket osv.

Nej, desværre har Fie ikke været renlig overhovedet, og jeg forventer heller ikke at hun bliver det lige nu, men ønsker dog at det sker på et tidspunkt

Fie får mad på faste tidspunkter hver dag, og der går det også rimeligt med at vi er heldige når hun er ude, men hun tisser og "laver andet" indimellem, og det er tit der det smutter for os.

Jeg har dog aldrig hørt at en lille hund ikke kan blive 100% renlig. Mine egne hunde er 100% renlige og det er en cairn og en anden lille terrieblanding.

Det jeg ikke har prøvet endnu er at give hende kiks/godbidder når hun er "dygtig" udendørs, måske er det en idè.

Mht at det er en vinterhvalp, ja så er det bestemt noget lettere at få en forårshvalp renlig, da døren jo kan stå åben. Det er lidt koldt lige nu

Lader lige spørgsmålet stå åben lidt endnu, måske kommer det helt rigtige superråd .
Jeg prøver lige det af med en kiks/godbid.

snusi

Kommentar
Fra : Boxerpige101

Dato : 08-02-06 22:18

Hvad gør du rent med efter hende, når hun har haft et uheld? Det bedste er Rodalon, det tager lugten men ikke farven. Du skal op i så stærke midler, for hvis du bare bruger eddikevand eller sæbevand, så fjerner du ikke al lugten, og en hund vender helst tilbage til de samme steder for at gøre sig ren.
Hvor længe har Fie boet sammen med dine hunde, det er vel ikke dem der stresser hende, der er jo en grund til at de er flyttet ind til dig, har der været en "far" engang som nu er væk, dette kan også være grund til stress. det kan sagtens være alle de omflytninger hun har været ude for i sit korte liv, der er skyld i at hun ikke bliver renlig.
Tænk godt efter og hav så megen tålmodighed, hun skal nok blive ren med tiden

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-02-06 22:31

Hej snusi.

Den lille vaps er jo kun en baby endnu, det skal nok komme

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-02-06 22:43

Det skal nok komme, snusi. Jeg tror, at du ikke rigtig har været indstillet på at få hvalp igen denne gang.
Tænk på, at hun ER altså ikke ret gammel. Du må ikke være så utålmodig med hende.. Hun ER kun en lille hvalp.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 09-02-06 16:15

Tak for svaret bevi54.

Der er mange gode svar, men de fleste har jeg prøvet Det at jeg giver mine point her er at jeg ikke har tænkt på at belønne Fie med noget lækkert (kiks, lever eller andet godt ) lige når hun har gjort sig ren udendørs. Det har jeg så prøvet siden i går, og det er faktisk som om hun nu "glæder" sig til at kunne gøre noget når hun er ude
Det er ikke sådan at der ikke sker uheld indenfor, men det er også ok, bare hun begynder at forstå at mor helst vil have det udendørs

Mange tak for alle svar

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-06 16:35

Tillykke med, at du allerede er ved at kunne mærke fremskridt. Det varer nok ikke længe, så har du helt glemt, at det var et problem.

Jeg har egentlig heller aldrig tænkt på at belønne "udendørs sysler" med en godbid... Den skal jeg huske til min næste hvalp.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 09-02-06 17:13

Ja det er altid godt med guf når ting er rigtigt, ellers får vi mennessker grå hår i hovedet over hvordan vi skal løse de forskellige symtomer der opstår når man har hvalp, her i huset virker det fint. Så tak for svaret og point.
Point lægger jeg ikke så meget i, glæder mig mere over at du kan se nyt i din handling.
Så held og lykkke fremover
Mvh Bevi54