/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
sprinklervæske?
Fra : Hansen1
Vist : 1257 gange
20 point
Dato : 08-02-06 18:59

Kan man ikke bruge regnvand til sprinkler væske , istedet for destileret vand
mvh flemming

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-02-06 19:08

Jeg tror, jeg ville undlade at bruge regnvand - du risikerer, at der er bittesmå partikler af skidt, som ridser ruden...

God ide ellers, da regnvand jo ikke er så hårdt som postevand...

Vaxen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:09

regnvand er lige så slemt som alm. vand... det er absolut ikke demineraliseret / destileret.
Ang sprinkler... se http://www.kandu.dk/tip13552.aspx og http://www.kandu.dk/tip13551.aspx
Brug dog ganske almindeligt postevand, evt. kogt.... det er jo ikke et dampstrygejern eller andet du skal bruge det i, det skal bare op på forruden.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:10

Vaxen...
Citat
da regnvand jo ikke er så hårdt som postevand

Jamen så gi' det en dråbe afspændingsmiddel til opvaskemaskinen (altså postevandet)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-02-06 19:12

Hvor er der mange meninger om hjemmelavet sprinklervæske

Her anbefales bl.a. regnvand

http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=930

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:15

NB: Den smule aflejringer som postevand (evt. kogt først) efterlader i sprinklersystemet er småting i forhold til de farvestoffer, som er i "købesprinklervæske... og en anelse citronsyre afhjælper den smule kalt som evt. aflejres. Nu er et sprinklersystem jo ikke en dampkeddel med meget varme fordampningsflader osv. Altså lang fra påkrævet en større vandbehandling.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-02-06 19:15

hmmm....CLAN for sørensen da... Smut så ud i køkkenet og lær noget - det er saltet, der afkalker i opvaskemaskinen

I fabriksfremstillet sprinklervæske er der tilsat et middel, der binder kalken så der ikke bliver problemer med det i systemet...
Jeg vil tro, at bruger man almindeligt postevand, vil de bittesmå rør kalke til -Måske derfor nogen anbefaler citronsyre i hjemmelavet sprinklervæske...

Vaxen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:21

Hov, hov... hvis jeg har fornærmet nogen, så SORRY
Vandbehandling skulle jeg kende lidt til... vil jeg da mene, ellers må jeg smide mine kedelbøger ud
Altså ingen bekymringer i et sølle sprinkleranlæg. Min sprinklervæske laves af 1 l. husholdnings sprit, 5 l. vand (postevand) og en teskefuld sulfo og et par dråber afspændingsmiddel, som bryder overfladespændingen i vand... und nix weiter.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 08-02-06 19:23

Jeg tror ikke der sker så meget ved at bruge regnvand, da vi så tit i danmark kører rundt i regnvejr. Og det har min forrude aldrig taget skade af. Men jeg vil anbefale dig at købe sprinklervæske i butikkerne, da jeg lever af, at producere den slags.

Hilsen Pims

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-02-06 19:28

Der har du jo en pointe pims

CLAN, du kan da UMULIGT fornærme nogen????

Vaxen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:28

Absolut enig Pims... men det du laver er for dyrt, og opsamlet regnvand indeholder tit en hel del "skidt", da det for det meste indsamles i tank/tønde, som igen er sat typisk under et nedløbsrør. Herved "modtages" rengøring af tag og tagrende osv. foruden de stoffer som regnvandet har optaget på vejen ned... men jo, man kan da bruge regnvand. Jeg vil da tilråde et lille filter inden sprinkler dysserne, så de ikke tilstoppes af evt. snavs.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:30

Det var da heller ikke hensigten at fornærme nogen... ikke med det øwe
Hvis jeg fornærmer nogen, ja så er de slet ikke i tvivl

Kommentar
Fra : pims

Dato : 08-02-06 19:34

Hvis man ta'r vandet fra oven, efter at skidtet har bundfældet sig, så tror jeg ikke ser er den store risiko. Og så vil jeg lige sige en ting, grunden til at sprinklervæske er dyrt, er fordi i køber det i de små dunke. Jo større mængde, jo billigere. Det er oven i købet en fin kvalitet jeg laver.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:39

'det tror jeg gerne... kvaliteten altså. Det er nu alle der har plads til 200 l. af gangen
Nå ja... man kan da også filtrere regnvandet inden brug, men er det ikke et stort nummer at gøre ud af en smule sprinklervæske - jeg snupper det fra vandhanen, og bruger kun kogt vand, når jeg "husker" det... og det er ikke ret tit.
Hygge...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 19:42

NB: Jeg vil tro, det er plasticdunken, der er det dyreste, når man køber færdiglavet sprinklervæske

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-02-06 19:57

Sjov læsning.
Hvis regnvand ikke har opsamlet partikler fra forurening eller tagrender er det destilleret.
Destillation er jo opsamling af kondensat.
Demineralisering er jo en ædring så mineraler ikke aflejres og det er nu ikke kun salt der gør det selv om det er en del af processen.

Hvis postevandet i området ikke er meget kalkholdigt kan det sagtens anvendes til sprinklervæske, men er det meget kalkholdigt vil dyserne hurtigt stoppe.

Nå pyt jeg køber det færdigt.

Annuller spørgsmålet
Fra : Hansen1

Dato : 08-02-06 20:19

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål