/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
graviditets chance/risiko??
Fra : palle22
Vist : 1014 gange
100 point
Dato : 07-02-06 19:18

Hej
Min lillebror har haft sex med en pige i weekenden. De var ikke så forsigtige at bruge kondom, og pigen spiser ikke piller. Han har snakket med hende, og hun skal til at have sin periode nu her på torsdag/fredag. Min lillebror siger at han ikke kom inde i pigen, men trak sig ud før. Nu er han godt og grundigt nervøs for at pigen er gravid. Men hvad er sandsynligheden for det? Kan hun blive gravid når han ikke er kommet i hende?
Håber I kan berolige ham, eller fortælle ham sandheden, jeg ved det simpelthen ikke.

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 07-02-06 19:28

Der er desværre en risiko for at hun kan gøre pigen gravid.
Der er nemlig sædceller i det væske der kommer ud inden han for udsløsning.
Når han siger at han ikke kom inde i hende er det det man kalder Stå-af-i-Roskilde, men der er som sagt stadig en risko..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 19:29

Chancen/risikoen for at blive gravid er midt i perioden, så risikoen er ikke så stor, meen jeg vil dog lige sige, at ikke alle har ægløsning lige præcist i midten. At din bror ikke kom i hende, kan heller ikke udelukken en evt. graviditet, idet der sagtens kan komme lidt sæd før den egentlige udløsning. Så pigen skal snakke med sin læge hurtigt muligt. Hvis pigen ikke får sin perioden sidst i denne uge behøver det ikke betyde, at hun er gravid, men kan være så nervøs for at være det, at den kan udeblive i flere uger, så for alles skyld må hun kontakte sin læge

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 07-02-06 19:31

Hvis hun nu får blødning sidst på ugen, kan han så slappe af igen? Eller kan hun alligevel være gravid?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-02-06 19:39

Hun kan sagtens være blevet gravid alligevel. For selvom han ikke kommer inde i hende, kan der godt smutte et par "brandmænd" ud.....

Og hun kan godt få sit lort nu her, men stadig være gravid. Men det bedste er nu at vente og se om hun får sin periode nu, og gør hun det så er chancen lille. Men det kan lade sig gøre, hvis den næste så udebliver, skal hun tage en prøve !!!

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 07-02-06 19:51

palle22

Du må lige "banke" ind i hovedet på din lillebror, at det er en farlig leg. Ikke kun for ham, men også for pigen.

Læs nederst på denne side "prævention"

http://kvinde.finfo.dk/samliv/

Risikoen for at han har gjort hende gravid er der.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-06 19:55

Så er der også spørgsmålet om sikker sex. Det er jo ikke kun en graviditet, der kan blive følgerne for "usikker" sex, men også sygdomme, så jeg synes din lillebror skal passe godt på

http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=1892&article=1057

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 07-02-06 20:16

det kunne være hun skulle have taget en fortrydelse pille som man kan få på aboteket

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-02-06 20:17

Rent bortset fra at Ans har fuldstændig ret, når gælder risiko for HIV og kønssygdomme, når man har ubeskyttet sex, så vil jeg lige tilføje, at mht. graviditet, kan man på apoteket købe en "fortrydelsespille" - og det hedder den faktisk

Den skal tages hurtigst muligt og senest 3 døgn efter samleje, så burde den forhindre uplanlagte børn.

Men det er jo lige præsist for sent nu.......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-06 20:30

Fortrydelsespillen er også omtalt i mit første link.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-02-06 20:38

-> Kan jeg godt se, men somme tider er det lidt nemmere at få et navn på noget, man selv kan undersøge nærmere.

Fortrydelsespillen ligger langt nede i dit link, men at du har ret, jo selvfølgelig

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-02-06 20:43

Ja for selvom hun tog en graviditetstest er det ike sikkert den viser noget allerede, det gjorde min ikke før 6 uger inde.

Men det nemmeste og bedste er at gå til lægen og få taget en prøve der. det tager ikke mange minutter at få svar.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 21:10

De unge mennesker har haft samleje lige i begyndelsen af den såkaldte "sikre periode".
---Iifølge ans' link.

Så der ER en risiko, men den er ikke stor. Det er dog en sølle trøst, hvis uheldet ER ude.
Hun må vente og se tiden an til hun forhåbentlig får sin menstruation.
Hvis hendes menstruation er lige så kraftig som den plejer at være, så er hun næppe gravid. Risikoen er i hvert fald meget lille.

Men man HAR jo hørt om ganske sjældne tilfælde, hvor folk først er blevet klar over graviditeten sent i svangerskabet eller ved fødslen.

Det eneste, der er 100 % sikkert er NUL sex..

Tænk, i gamle dage levede folk med den usikkerhed hele tiden...........

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 07-02-06 21:43

Jeg kan egentlig bare tilføje at hvis hun får sin menstruation, vil der være under 5% chance for graviditet men som i andre også skriver, så kan man sagtens bløde lidt alligevel hvis man er gravid.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 07-02-06 22:36

Tak for svaret ans.
Snakker med lillebror

Kommentar
Fra : Naia

Dato : 07-02-06 22:37

bare sige det lige ud, f.eks sig til ham at du desværre ikke lige ved noget det er meget ked af det vil virkelig gerne hjælp men det ikke lige min sag.. eller noget i den retning

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 22:55

Om en uges tid kan I sikkert ånde lettet op allesammen... Sådan går det jo næsten altid.. Din bror er jo ikke den første, som det er sket for. Der er nok ikke ret mange, som IKKE har oplevet noget lignende.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-06 22:58

Naia

Det synes jeg er et meget dårligt råd.

Jeg mener at alle, der dyrker sex, bør kende konsekvenserne.

palle22

Jeg håber, at du får talt med din bror. Det er ikke sikkert, at der er "sket" noget denne gang, men muligheden er der.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 23:10

Jeg har da selv engang gennemlevet en uge i frygtelig usikkerhed, -i angst og bæven efter et kondom, der smuttede. Og da jeg ikke kendte fyren ret godt, var det ikke engang nok for mig at ånde lettet op efter en uge... Jeg tog senere også en hiv-test før jeg kunne få det forhold helt ud af hovedet. --Det er nogle år siden, men i dag er jeg helt sikker på, at jeg hverken har hiv eller er gravid..
Nu gider jeg i hvert fald ikke sex mere med nogen som jeg ikke kender virkelig godt.

De fleste af os HAR altså nok sådanne oplevelser...