/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
DRU & DKK
Fra : Hundeejer
Vist : 3314 gange
20 point
Dato : 07-02-06 09:43

Hejsa

Jeg kunne bare godt tænke mig og høre om der er nogle der hved hvorfor DRU og DKK ikke samarbejder? for en hund med stambog er squ lige ægte om der står DRU eller DKK på et stykke papir.
Eller er jeg hel fokert på den??

Hilsen en glad hundeejer

Kommentar
Fra : akrolle

Dato : 07-02-06 10:05

DRU optager kun racehunde,hvorimod DKK optager alle hunde. mvh akrolle.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-02-06 10:08

Fandt lige disse indlæg.

http://www.kandu.dk/Unet99613.aspx

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 10:15

Det er mig bekendt en lang historie, som udsprang i nogle menneskers utilfredshed med DKK's kvalitetsstyring mht avlsarbejde o.a.
Det har senere vist sig, at kennelejere med et noget tvivlsomt forhold til avlsarbejde og som producerede en lang stribe af ustabile, syge og HD-belastede hunde og som derfor blev ekskluderet af DKK, kunne melde sig i DRU uden problemer.
Dermed er det ikke sagt, at alle kenneler under DRU er useriøse, men det er uomtvisteligt, at nogle hundekøbere er blevet grundigt snydt af nogle kenneler under denne union.
Så det har altså ikke noget med ægte eller uægte at gøre.
Personligt mener jeg, at alle hunde, uanset stamtavle, er ægte (og dejlige).

hilsen
LBJ - Hovawartejer

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 10:19

ps.

akrolle - du tager fejl - i DKK er racehunde "fordelt" på en lang række specialklubber med den enkelte racehund som speciale

Kommentar
Fra : Hundeejer

Dato : 07-02-06 10:23

hej LBJ
okay....
men det er da mange år siden DRU blev stadet....Så hvorfor kan de ikke samarbejde i dag??
For samligner man det med en krig...kan danmark god samrbejde med Tyskland i dag, selv om de en gang ikke var gode venner
så hvorfor kan to små klubber så ikke??

hilsen en glad hundeejer

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 07-02-06 10:24

Hvorfor skal de samarbejde? Kan man ikke bare deltage i DRU regi, hvis man har en hund med DRU stambog og omvendt i DKK regi hvis man har hund derfra?
De har vel også forskellige stambogsføringsregler, love, osv. og et samarbejde mellem to konkurrerende klubber er jo nok ikke nemt

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 07-02-06 10:44

Hejsa!

Der findes flere hundeklubber og de mest kendte er DKK, DHL og DRU.
Jeg tror valget af klub er meget efter smag og behag, dog vil jeg fortælle dig om min første oplevelse med en hundeklub.
Jeg købte en dejlig berner sennenhund af en opdrætter ved Vejle. Denne opdrætter var på daværende tidspunkt medlem af DRU, hvorfor hun fortalte at min lille hvalp også ville blive stambogsført i DRU. Dog ønskede jeg at få ham stambogsført hos DKK, som opdrætter bildte mig, ikke var noget problem. Vi fik hvalpen med hjem og var glade (da vi ikke vidste hvilke problemer der ventede). Der skete imidlertidig ingenting..... Jeg fik ingen stambog el. lign. Hunden af importeret og havde stadig belgisk stambog (hvilken hun heller ikke sendte til mig). DRU var IKKE villig til at hjælpe mig med problemet på trods af at hun var opdrætter under DRU, så jeg kunne kun true både opdrætter og DRU med advokater m.m.
Efter lang tid og flere kennelbesøg hos opdrætter af både DRU og kredsdyrlægen kom stambogen endelig, men dette var den belgiske. Derefter kontaktede jeg DKK for at få overført stambogen til dem, men fik det svar at de mente at stambogen var falsk og ikke kunne overføres.
Derefter gennemgik jeg hele stamtræet og fandt du af at ingen af forældredyrene eksisterede og at alt var pure opspind. Selv vaccinationsbogen jeg fik med til hunden var hjemmekonstrueret. Så var gode råd dyre! Jeg fik af vide af min advokat at eneste løsning på problemet var handlen måtte gå tilbage. Men på det tidspunkt var min hund 1½ år, og jeg ønskede absolute ikke at komme af med ham.
Derfor droppede jeg sagen og indså at de 6000 kr. jeg havde givet for min hund var penge som den opdrætter aldrig skulle have haft.
Dog tænkte jeg på en mulighed. DRU vidste selvfølgelig alt om sagen men alligevel ville de stambogsføre ham...! Derfor fik jeg nu en stambog på ham, på trods af at de udemærket vidste at stambogen fra Belgien var falsk. Det viser jo lidt om hvor seriøse de er! (Opdrætterens mand sad i bestyrelsen under DRU!)
Hele sagen endte meget tragisk. Gennem tiden vi havde Lobo var han meget syg bl.a. svær HD, dårligt hjerte og svagt tarmsystem. Alle sammen sygdomme som vores dyrlæge anslog til at være arvelige. Derfor døde Lobo i sommeren 2001, kun 3½ år gammel af nyresvigt som følge af hans arveligt dårlige hjerte.
Jeg håber at denne historie kan vise dig lidt om seriøsiteten i de forskellige hundeklubber.

Jeg har nu 2 dejlige berner sennen, der er stambogsført under DKK. Opdrætteren, hundene kommer fra er respekteret og anerkendt for sit arbejde med avlen af hunde, hvilket jeg sætter stor pris på. Siden vi købte den første hos hende er de blevet nogle gode venner, som er uundværlige. Og som andre skriver her, ser vi ofte opdrættere, som er blevet smidt ud fra DKK nu være opdrættere under DRU.

Vores tidligere DRU-opdrætter blev, efter at TV2 Syd havde boret lidt i hendes opdræt af hunde, smidt ud af DRU og stambogsfører nu, efter eget udsagn, i USA. Nøjagtig som opdrætteren af howavart og golden retriever fra Haslev (også kendt fra TV!). Rygter siger at deres stambøger slet ikke kommer fra USA, men er konstrueret her på Nettet men dette er kun rygter. Jeg ved ikke hvor meget hold der er i de rygter.

Mit råd til dig: Tænk dig godt om, inden du vælger hund og klub. Alle hunde er dejlige, uanset klub - stambog - eller ingen stambog. Men forventer du seriøsitet og hjælp fra opdrætter/klub, så er ovenstående historie er godt eksempel på hvad der kan ske!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 10:50

Hundeejer

Jo, det er godt nok længe siden, men der er - mig bekendt - så grundlæggende forskelle på de 2's holdninger til avlsarbejde m.v., at samarbejde ikke vil være naturligt.
Herudover er der vel efterhånden sagt så meget (ubehageligt), at grøfterne er dybe og på det nærmeste uovervindelige.
Det er næsten som med tegninger - ikk'

LBJ

Kommentar
Fra : Hundeejer

Dato : 07-02-06 13:02

Til Missxx
Det gør min meget ondt at høre det med din hund, men ikke alle er ved sådan i DRU? men godt du har fåer 2 dejlige hunde nu. men det jeg mener med samarbejde er at men kunne vil godt pare en dkk hund med en dru hund og så gi dem den stambog men vil, for at undgå indavel..bare hunden er ægte...kan man ikke?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 13:21

Næh hundeejer,

Den går ikke af førnævnte årsager - alene parringen vil i DKK-regi aldrig blive godkendt og som følge heraf ville kuldet aldrig kunne opnå stambog fra DKK.
Ideen er måske god nok, men det ville fordre, at de to havde samme standarder, og det er jo ikke tilfældet.
Herudover ville det formentligt på sigt betyde overflødiggørelse af 1 af 2, og det ville nok få røde pletter frem på kinderne af visse personer.

Så den lille interne "globalisering" må du nok glemme,

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 13:32

til MissXX

Din hundehistorie er ultrasørgelig, men desværre velkendt i Hovawart-kredse.
Du opgav ikke, men jeg kender mange historier om førstegangskøbere af Hovawart, der af uvidenhed har købt ustabile hunde, der måtte aflives, og som for altid er kureret fra lysten til at eje en hund af denne vidunderlige race.
I sandhedens interesse er der også - trods alt - køb, der er endt godt, men det er vel egentligt det, der gør det svært - eller hur ?

LBJ

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 07-02-06 13:42

Hundeejer, der er nogle meget fundamentale forskelle på avlsrestriktionerne hos DRU og DKK som gør at det ikke er muligt for de 2 klubber at samarbejde.

Eneste avlsrestriktion overhovedet hos DRU er at store hunderacer skal HD-fotograferes og kun må avles på hvis de har A eller B- hofter.

Hos DKK derimod har hver enkelt race sine egne avlsrestriktioner i et forsøg på at bekæmpe arvelige sygdomme. Hos labrador f.eks. er der foruden HD-fotografering krav om øjenlysning for at bekæmpe øjensygdommen PRA. Hos Cavalier King Charles Spaniel er der krav om scanning af hjertet for at bekæmpe sygdommen endocardiose. Hos hovedparten af muskelhunderacerne kræver DKK mentaltest inden hunden kan anvendes i avl for at sikre at aggresive hunde ikke anvendes i avlen osv. osv. osv.

Derfor kan man ikke blot overføre stambøger fra den ene klub til den anden.

Derudover er DKK den eneste klub som registrerer alle sundhedsresultater på hundene. Sådan at man som avler kan gå tilbage og se på avlsdyrene halv- og hel-søskende, forældre, forældres halv- og helsøskende osv. F.eks. i forbindelse med HD er det jo slet ikke nok at forældrene er HD-frie, for hvis en stor del af deres søskende har HD, så egner de sig jo slet ikke til avl.

Til slut skal dog nævnes at der selvfølgelig er både gode og dårlige opdrættere i begge klubber, DKK har bare nogle enestående muligheder for de seriøse opdrættere. Og dermed har de også nogle uvurderlige muligheder for seriøse hvalpekøbere til at tjecke en hvalps afstamning inden man køber den.

Så nej, jeg mener bestemt ikke at det kan lade sig gøre at få DRU og DKK til at samarbejde og det mener jeg heller ikke de skal.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-02-06 13:52

Og i samme sekund en opdrætter smides ud af DKK, så står DRU klar til at tage dem ind.

Når de så smides ud af DRU, så jubler DHL og DRC, fordi så fik de endnu en opdrætter.

Men enig, for en nybegyner kan det være svært at se forskel på skidt og kanel, og en stambog er vel en stambog?

CKC laver deres stambøger på nettet, du betaler x-antal kroner og så er din stambog hjemme, du oplyser blot hundens navn.

Og det er fuldt ud lovligt, idet en stamtavle blot er et stykke papir, hvorpå hundens forældre er indtegnet.

Men tag da en tur rundt på de forskelliges hjemmesider og se seriøsiteten ved dem.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-02-06 13:53

Hov, glemte DDH.

Nej, en hund er bestemt ikke ægte, fordi den står med en stambog, langt fra.

Kommentar
Fra : Hundeejer

Dato : 07-02-06 14:02

Maj-britt
rolig nu der er inge grund til at svinde nogle til
for ikke alle der er i dru eller nogle af de ander sted er smidt ud af dkk ikke det jeg kender til dru. og man skal ikke kamen alle over sammen kam, for jeg tro der er skid alle steder.

hilsen en glad hundeejer

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 14:04

Ja Maj_Britt, der er mange forkortelser.

I min "lille" begrebsverden er ALLE hunde ægte - de er blot ikke alle racehunde.

mvh
LBJ

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 14:18

Mmm, jeg må indrømme, at jeg kender ikke ret meget til de andre hundeklubber. Jeg har altid valgt DKK-kenneler. Og selv i DKK, som jo er langt den største klub, kan det være svært at finde en hvalp når man har brug for det.

Selve mængden af hunde i klubben betyder en hel del for kvaliteten og muligheden for at undgå indavl. --Hvis du f.eks. har 20 avlshanner at vælge imellem til din tæve, så har du bedre mulighed for at finde en der passer bedst muligt end hvis du kun har 5 at vælge imellem.

Så selv hvis opdrætterne ellers er lige samvittighedsfulde og omhyggelige i begge klubber, så har man bedre mulighed for at gavne racen som medlem af DKK.

Som almindelig hundeejer kan jeg godt lide, at der er mange aktiviteter i DKK, over hele landet. Jeg er ikke helt klar over, hvor mange udstillinger, skuer, prøver, træningstilbud og andre aktiviteter, der er i DRU. Men der er næppe FLERE end i DKK.
Jeg har kikket på deres hjemmeside, og jeg synes, det er lidt pudsigt, at de kun har en Jyllands-afdeling og en Fyns-afdeling..

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 07-02-06 14:42

Selvfølgelig findes der dårlige opdrættere i alle klubber, endda også under DKK. Men DKK gør også et kæmpe arbejde for at finde frem til disse "opdrættere" og smider dem ud. Min historie viser efter min mening hvor meget en opdrætter kan tillade sig under DRU. Først da TV finder interesse for opdrætteren, bliver hun smidt ud.

Jeg tør vædde på, at hvis hun (meget usandsynligt) var under DKK, da TV borer i sagen, ville hun promte blive smidt ud, men overgå direkte til DRU!

En ting, jeg ikke fatter..... Hvorfor laver DRU stambog på min hund, efter at jeg har fortalt dem hele historien om den forfalskede stamtavle, ukendte forældre-dyr osv. I bund og grund kunne vores dejlige hund være en blandingshund.....???

Derfor har jeg desværre ikke meget til overs for den klub. Indtil at det modsatte er bevist, stoler jeg på DKK og stambogsfører mine hunde der. Har I forresten set:

http://www.hundeweb.dk/dkkapp/ET_Reg/openIndex/et_reg/forside.html

Kanon register, hvor man kan se alt omkring sin egen hund og andre. Skal selvfølgelig være stambogsført hos DKK eller FCI.

Jeg vil lige sikre mig, at jeg ikke har givet nogen indtrykket af at være snoppet omkring det her med stambog osv. ALLE hunde er velskabte dyr, uanset om det er en DKK-hund, DRU-hund, blandingshund eller andet. Og ingen hunde er bedre end andre... Selvfølgelig er mine egne 2 de bedste i verden

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-02-06 15:19

Hundeejer, der tabte du altså mig?

Men det gør så ikke noget, jeg er kun til DKK, så enkelt er det.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 15:28

Næh, de færreste hunde er 100% velskabte... Deri ligner de nok os mennesker...
Så kan man jo sige, at vi mennesker ikke behøver stambog for at få børn, og det er rigtig nok.
Men hvis vi gerne vil have, at hunde skal være af forskellige racer, så er noget racepleje nødvendig, og så er det ikke mere nok bare at være "nogenlunde velskabt".

Og netop FORDI vi ønsker at have forskellige racer at vælge imellem, så kan det medføre forskellige grader af decideret vanskabthed hvis vi ikke passer på. Jeg tænker på hunde med så store hoveder, at de sjældent kan klare en almindelig fødsel. Hunde med flad tryne, så de ikke kan trække vejret uden at snorke. Eller øjne så store og udstående, at de rent bogstavligt kan poppe ud af hovedet ved mindste skade...

DING!!! ups, skal ud med Silke og hendes veninder... Vi er løbet...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 15:47

MissXX

Godt tip til det register - var faktisk ikke klar over, at det eksisterede - lærte lidt om min hunds aner laaaaangt tilbage.

Birgitta

Næh, 100% er nok ingen - dilemmaet ligger i, hvem der skal vurdere det !!!!
Har været til x antal hundeudstillinger med uhyggeligt varieret resultat.
Det ene øjeblik CK med hele farveskalaen, næste gang et lille forkølet rødt bånd.
Som alt i denne mærkelige verden er det sete afhængig af de øjne, der ser det.

mvh
LBJ

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 07-02-06 15:53

Ingen klubber er stærkre end det svageste led, og det ligger oftest hos opdrætterne, hvor der somme tider er nogen der springer over, hvor gærdet er lavest og pengene er nemmest tjent.
Useriøse opdrættere er der i alle klubber, men der er nok ikke nogen der laver syge hvalpe med vilje.
Derfor er det meget vigtig at man ikke køber hvalp af medlidenhed med den og ikke handler med nogen hvor man ikke vil overlade sine børn til i 24 timer.
Man kan få en god og sund hvalp i alle klubber, så se jer for.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 17:28

Som jeg skrev i den anden tråd, Brokke, så er der altså ikke så stor forskel på rødt bånd og CK.

Man kan ikke forvente, at man starter med én præmiering og så stille og roligt får bedre og bedre præmieringer for hver gang man går på udstilling. Hvis det er DET, du søger, Brokke, så kan jeg kun opfordre dig til at dyrke lydighed. Så får man oplevelsen med de mange dejlige hunde, og man har mulighed for at få et bedre og bedre resultat for hver gang, man stiller op.

Forresten var det et rigtig godt link, vi fik af MissXX. Og der står både udstillingsresultater og resultater af f.eks. mentaltest og lydighedsprøver.
Der mangler bare lidt flere oplysninger om helbred.
Det kunne være interessant med dødsårsager og alder også.
Men det kan da være, at det kommer.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-02-06 18:15

Birgitta

Vi går skam til lydighed for fuldt og er rykket op i a-klassen sidste år.
Og se - der bliver man bedømt på sine præstationer hver gang - ens bedømmelser med forskellig success - dog

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-02-06 18:33

Selvfølgelig er det med forskellig succes, brokke, men der er man dog selv lidt herre over, om hunden skal få gode præmieringer. Og går det helt i fisk, så ER det altså fordi hund eller ejer har en off-dag. Dommerens indsats har mindre at sige.

Og så må man gøre sit hjemmearbejde bedre, så man får bedre resultat næste gang.

Den mulighed har man jo ikke rigtig ved en exteriør-udstilling..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-02-06 07:44

Åh jo, Birgitta man kan gøre utrolig meget selv til en eksteriør udstilling.

Du kan lære at fremføre hunden rigtigt, således hundens positive sider bliver synlige.

Du kan træne hunden til at føre sig korrekt i ringen.

Du kan lære at trimme hunden korrekt, dvs. hvor du har mulighed for at vise hundes positive sider.

Det er før set, at en hund som med en urutineret ejer kun fik 2. præmier, i en kyndig hånd blev BIR op til flere gange.