/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børnefødselsdag
Fra : MSS
Vist : 1290 gange
200 point
Dato : 06-02-06 13:42

Hej

Vi står for at skulle fejre en 4-års fødselsdag. Endnu er det ikke bestemt, om det skal foregå hjemme eller i børnehaven, hvor vi vil tage ned og lave mad.

Jeg vil gerne høre, om der er nogle, der har gode forslag til borddækning, hvis vi vælger at holde det hjemme. Fx. om man kunne dække op med en dug på gulvet, for at "spare" lidt på borde+stole.

Dernæst gode forslag til mad. Jeg har selv været inde over spaghetti og kødsovs, og de andre "gængse", men måske der var andre gode ideer ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-02-06 13:47

Det er en rigtig god ide, at sidde på gulvet, evt på voksdug. Pølser med brød er altid et hit, og nemt at sidde med. Du kan lave tog som pynt ved f.eks at skærer agurker ud, evt. hjul kan være gulerodsskiver. Du kan også bage en festlig chokoladebradepande kage, og pynte med vingummer.

God fest

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-06 13:49

Minipizzaer de selv bestemmer hvad skal på det er sjovt og rimeligt nemt sidde på gulvet tjae men de kommer jo nemt tilat sidde og vælte rundt med tingene i den alder .Taler af erfaring*ss*

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-02-06 13:55

Hvis i vælger at holde dagen hjemme, så snak med dit barn om, der er noget legetøj, som ikke skal deles med de andre børn fra børnehaven, hvis der er noget som han/hun er specielt glad for, så gem det af vejen imens

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 06-02-06 13:57

Glimrende idé at sidde på gulvet.
Saftevand serveres i bowle - husk navneetiketter på glassene. Servér pitabrød, hvor de unge mennesker selv udvælger fyldet, evt. selv fylder i. "Desserten" kan være muffins med farvestrålende glasur og flag.
God fødselsdagsfest

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-06 14:00

Er det ikke lidt svært med spaghetti og kødsovs på gulvet? Var det ikke bedre med pizza eller baguetter? -En eller anden slags fingermad er da i hvert fald nemmest for ungerne.

Eller en gang risengrød? Skemad i skål er dejligt at sidde og spise på gulvet.
Eller frugtsalat, som ungerne selv blander hver især.
Det kunne være pærer, melon, rosiner, vindruer, æbler, søde clementiner, bananer eller hvad fødselsdagsbarnet ellers kan lide af frugt. Alt i små stykker i store skåle. Så kan ungerne selv tage hvad de vil have i deres små skåle.

Hvad siger fødselsdagsbarnet?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 06-02-06 14:13

Vi holder det i børnehaven med vores unge.

Vi bager nogle pølsehorn med forskellige pølser i (også så de etniske børn kan få) og nogen uden pølser. Af pølser bruger vi alm. røde pølser, kylling pølser og økse pølser.

Vi servere saftevand til pølserne, og varm Kakao til kagemanden

Kommentar
Fra : hightowernr1

Dato : 06-02-06 14:38

Hvad enten det bli´r hjemme eller i børnehaven, kunne man jo pynte lidt op med fastelavnsris og andet sjov, måske man kunne få børnene til også at lave lidt mens de er der...masker-katte m.m.

Hvis dugen skal ligge på et trægulv, så tape den fast, så børnene ikke skrider i den.

Man kunne også lave landgangbrød med æg-leverpostej-spegepølse-pålægschokolade, men pas på de ikke bliver for store. Den med pitabrød er altid god. En masse små "bøtter" med snacks af forskellige grøntsager.

Go´fest.

Kommentar
Fra : gch123

Dato : 06-02-06 17:50

En ide er også grill-spyd ( de små træpinde ) med mini frikadeller, agurk, coktailpølser. momomajs i skiver osv.

er nemt hvis man sidder på gulvet

Mvh
Gch

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 200 point
Dato : 08-02-06 10:24

Nu skal de vel ikke spise hele tiden. Børn har ikke samme forhold til at hygge sig ved bordet med god mad... som vi voksne, at vi så forgæves prøver at overføre det til dem - tjahhh!
Selvfølgelig skal de "fodres", og helst med noget de syntes om - det er jo trods alt fødselsdag. Spørg fø'selaren hvad han / hun ku' tænke sig.
Når spisningen så er overstået, ja så skal der vel ske noget andet... her er et par forslag
http://www.festdoktoren.dk/Boernelege/default.htm
samt
http://www.festdoktoren.dk/Boernefester/default.htm
Kan I ha' en rigtig førnøjelig føs'da

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 10:30

NB: Da vores børn var små... var "kagemanden" en lllaaannnggg slange, pyntet med glasur (i flere farver) og masser af snoller.
Slangen laves af vandbakkelse. Bag en masse halv-buer, en hale samt et slangehovede. Antallet af ½-buer bestemmer hvor langt dit bord er... eller hvor lang du ønsker slangen.
"Slangen" bragte altid success

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-06 10:32

Nu vrøvler jeg
Antallet af ½-buer bestemmer hvor langt dit bord er... eller hvor lang du ønsker slangen.
skal selvfølgelig være
Antallet af ½-buer bestemmes af hvor langt dit bord er... eller hvor lang du ønsker slangen.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 08-02-06 10:44

Prøv at se denne,måske en idee.http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=34549
god fornøjelse
eskild

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 08-02-06 10:52

Hej

Herhjemme har pizza snegle altid været et hit. Og det er nemt for dem at spise. Nu ved jeg ikke om i bor i hus, men vi har flere gange holdt fødselsdag udenfor selvom vores søn er fra dec. Vi har lavet bål hvor vi har bagt pandekager, lavet snobrød og pøler over. Og så det største hit - popcorn over bål. Før, under og efter har ungerne så leget ta' fat, gemme eller skatte jagt.

God fornøjelse.

Annette

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 09-02-06 11:46

Du kan købe en kæmpe rulle med papir i Ikea og så kan børnene dekorere dugen indtil maden er klar.

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 09-02-06 11:51

Tak for svaret CLAN.

Det satte en masse ideer igang.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-02-06 11:57

Glad for du ku' bruge det - takker og bukker for points
Søren / CLAN