/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Internet ombord på en båd ?
Fra : bruuno117
Vist : 2617 gange
100 point
Dato : 06-02-06 10:01

Hej

Min kære stedfar købte en spritny bærbar her til jul. Meningen med den er at han vil have den med ombord på sin båd, så han kan tjekke vejr og vind, søkort osv. Nu er spørgsmålet bare lige hvordan får man etableret internet midt ude på havet, hvilket udstyr skal der til for at det kan lade sig gøre ?

Desuden vil han have en printer med ombord, den skal naturligvis være i stand til at køre på batterikraft, og skal samtidig være i en størrelse der er til at bære rundt på.

Hvis der er en der har en løsning/forslag på dette problem, ville vi blive pænt glade :)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 06-02-06 10:13

Der er to løsninger til internet ombord.

Den bedste, og langt den dyreste er, en satelittenminal. et nyt højhastighedssystem er ved at blive sat i drifrt. så der er muligheder nok. Se f. eks http://www.tt.dk

Mere jordnet er internet via mobiltelefonnettet. Der er flere mulighede. Besøg en forhandler og få oplysninger om pris og hastighed. Der er masser af småbutikker med mobiltelefoner, hvor man intet ved, så vælg en af de seriøse udbydere som TDC, telia, S og få en snak med en konsulent (sælger). Telefonløsningen dur selvfølgelig kun i de kystnære farvande.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 06-02-06 10:37

Først, kan jeg kun sige det samme som transor. Næst kan jeg oplyse om, at der findes en del printere, der kan køre på 12 Volt DC. Der er mange der har en extern strømforsyning, på feks. 12 volt, så undlader man blot strømforsyningen, og sætter den direkte til.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-02-06 10:39

Der er flere små bærbare printere på markedet. De er beregnet til batterier og beregnet til at have med sammen med den bærbare. Jeg synes at de er for dyre og dårlige, så man kun skal anskaffe dem hvis det bærbare er en stor nødvendighed.

Han kan i stedet købe en billig stationær blækprinter og en 12 eller 24 V til 220 V inverter. Harald nyborg har dem billigt , en ca. 200 W eller større model skulle være nok. Båden har vel et stort batteri i forvejen, ellers køb et billigt bilbatteri. Deter ikke det optimale bådbatteri, mengodtnok og den type hvor man får mest for pengene hos T. Hansen eller Nyborg. Set på udsalg til ca. 100 kr. På den måde kan printeren bare blive ombord og der er mulighed for at forsyne computeren og andre småapparater fra de 220 V.

Det kan synes lidt fjollet med omformning op til 220V og ned igen til ca 20 V batteri , men i praksis er det den nemmeste og billigste løsning.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-02-06 10:57
Godkendelse af svar
Fra : bruuno117

Dato : 06-02-06 11:29

Ja, jeg havde selv tænke lidt det samme, men det er da rart at det bliver bekræftet, tak for rådene angående printeren, det kan bruges :)