/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Ovalt udsnit ingen baggrund
Fra : 1991
Vist : 630 gange
500 point
Dato : 04-02-06 13:39

Er der nogen som kan forrklare mig hvordan jeg i et digitalt billede kan lave et ovalt udsnit, udsnittet skal være i det pågældende billede - men udenfor det ovale udsnit skal det være HELT gennemsigtigt. Når jeg bruger et ovalt udsnit nu, så bliver der bare markeret en linie uden om udsnittet.
Det er måske nemt nok men nu har jeg givet op - hjælp.
Det er Photoshop Elemets 3.0 jeg bruger.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 04-02-06 14:03

Vælg det ovale makeringsværktøj og sæt Feather/Udtynding til f.eks. 50% eller mere.
Lav en oval omkring billedet.
Gå derefter op i menuen Select/Vælg og vælg Inverse/Inverter. nu bliver alt det udenoms valgt istedet.
Tryk på Backspace-tasten for at slette dette område.
Vælg igen Select - inverter og kopier markeringen (Edit - copy).
Lav et nyt billede og vælg transperant baggrund
Sæt din vignet ind (Edit - paste)

hilsen amanda

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 04-02-06 14:11

Hej
Amanda det du skriver forstår jeg ikke helt - jeg er ny, så når jeg markerer billedet med den ovale streg bliver det sort.
Mvh 1991

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 500 point
Dato : 04-02-06 14:22

I øverste venstre hjørne af den lange værktøjsmenu er der en stiplet firkant. I bunden til højre i denne firkant er der en lille prik eller pil. hold den nede, så kommer der flere muligheder frem, blandt andet en stilpet oval. Klik på den. Nu bliver markøren til et kors. Klik dette ned i billedet, hold musen nede og træk musen ned over billedet, så der kommer en stiplet oval. Træk den nogenlunde så stor, som du ønsker udsnittet.
Nu går du igen op i værktøjsmenuen og vælger flytteværktøjet (ligger lige til højre for ovalen).
Med dette skubber du ovalen rundt, til den lige dækker det udsnit, du ønsker.
Hold nu ctrl-tasten nede og tryk på bogstavet c på tastaturet. Så har du kopieret det, der er inde i ovalen.
Gå op i Filer og vælg Ny, og sig OK - Photoshop vælger selv den rigtige størrelse, der passer til det, du har kopieret.
Når det tomme dokument kommer frem, klikker du ned i det, holder ctrl-tasten nede og trykker på bogstavet V. Så får du det ovale udsnit af billedet.
Husk at gemme det nye dokument under et andet navn - så har du både det oprindelige billede og det ovale udsnit.

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 04-02-06 14:26

Tak for svaret hvaderikkeibrug.
Så virker det
Mvh 1991

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 04-02-06 16:00

Selv tak. Hvis du er ny i Photoshop har du virkelig noget at glæde dig til. Det er SÅ sjovt og kan SÅ mange ting.