/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
El-installationer
#NavnPoint
transor 8633
rotw 8412
3773 5803
michaelho.. 4960
Hejdu58 4795
pallebhan.. 4530
Benjamin... 4528
viskinge 4235
pbp_et 3141
10  Bassebo 2677
Tilslutning af emhætte
Fra : Vatos
Vist : 4536 gange
100 point
Dato : 01-02-06 10:22

Hej

Jeg ved godt at jeg ikke selv må tilslutte den, men gør det nu alligevel og får det tjekket efterfølgende.


Jeg har sat min emhætte (jeg skal tilslutte en ekstern motor) op, og har nøje fulgt instrukserne mht el.

Jeg har tilsluttet 230 V til det rette kabel (der var en tegning af præcis hvor det skulle gøres) og jeg kan nu tænde lyset i emhætte og skifte på displayet.

Mit spørgsmål er nu:

Når jeg måler om der er strøm på kablet som skal gå til motoren så er der fint udslag når "blæseren" står tændt på displayet, men også når jeg slukke får "blæseren" er der udslag.

Er det normalt?

Jeg ville mene at når blæseren var slukket så var der ikke strøm på kablet til motoren.

 
 
Kommentar
Fra : 3773


Dato : 01-02-06 10:28

Nu kommer det lidt an på hvilken regulator der sidder i emhætten.

Er det en Thyristor - med sådan et touch remote - ting? I fald ja, prøv lige at kigge på printet, om der skulle stå LS Control??

Jeg mener at kunne huske de godt kan "lække" lidt spænding. Men når du måler på en thyristor skal den være belastet, ellers kan du slet ikke stole på din måling.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 01-02-06 10:31

Vi prøver liiige om vi kan få fat på Gambrinus. Han ved nok et eller andet!

Kommentar
Fra : Vatos


Dato : 01-02-06 10:46

3773:

Ved du alt om alt ???



Jeg kan sige at jeg kun har målt med en strøm/ikke strøm måler. Sådan en hvor man sætter den på begge pol'er og ser om der er strøm på. Jeg har ikke haft et multimeter på.

Kommentar
Fra : Vatos


Dato : 01-02-06 10:57

Jeg kan også sige at det er en Gorenje KD811G-Insel emhætte

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 01-02-06 10:58

Det kan være det. Har desværre ikke lige en Thyristor styring, eller kunne jeg have testet det.

Men prøv nu lige at belaste regulatoren først. Et mulitimeter skal du have fat på. Du bør sikre dig at ventilatoren får minimum 80V på laveste fart.

Ved alt??? nej bestemt ikke!

Du skal spørge blandt andet Dova om biler, omend hun tror VW er det bedste

...og Molo om alt mulig computer-noget

...og Gambrinus om strøm

....Clan generel teknik og meget meget andet

...Arlet om beskyttelse af PC'ere

...Sniper/Mirit/frkfidus om svindel og pyramidespil

...Arne.Jakobsen og Sunowich om ingenting

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 01-02-06 13:37

Du har naturligvis tilsluttet jordledningen til jordklemmen...............men er der også jord tilstede. ??
Hvis du bytter om på fase og nul så vil der tilsyneladenmde være tændt - altså din spændingsviser lyser.


Kommentar
Fra : Vatos


Dato : 01-02-06 14:26

Ja, jeg tjekker det lige igennem igen.

Jord til jord allways !!

Kommentar
Fra : Vatos


Dato : 01-02-06 14:28

N ledningen er nul ikke sandt og L er lederen

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 01-02-06 14:36

Nemlig


Kommentar
Fra : emesen


Dato : 01-02-06 15:58

Og det er L = fase = leder (den der ikke er blå og ikke er gul/grøn)
Det er nemlig lederen som skal afbrydes, når du slukker for din emhættemotor.


Kommentar
Fra : 3773


Dato : 01-02-06 16:06

...og du skal regulere i Nul'len (bagkantregulering). På lys regulerer du normalt i faseledningen.

Meget mere om regulatorer på www.lscontrol.dk

Kommentar
Fra : Vatos


Dato : 01-02-06 16:55
Kommentar
Fra : Vatos


Dato : 01-02-06 16:57

3773:

Oversat til danske betyder det???

Kommentar
Fra : Vatos


Dato : 01-02-06 16:59

Hmmmm, ved lidt kig på deres side kommer jeg frem til at inden jeg har sat motoren til så vil jeg hele tiden kunne måle strøm.

korrekt?

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 01-02-06 17:09

Ja, regulatoren skal være belastet, eller viser den fuld knald ud.

Kig på LS' side. Jeg mener min gode ven Stig Petersen forklarer lidt om tryhirstorregulatorers virkemåde.

Populært sagt fjerner thyristoren det bageste af sinuskurven, hvorved den effektive spænding mindskes. Peakspændingen har du stadig, hvis du ser det i et occilloscop.

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 01-02-06 17:10

...og det er spænding du måler, ikke strøm!

Har du ikke haft det til at køre?

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 01-02-06 17:12
Kommentar
Fra : Vatos


Dato : 01-02-06 17:21

Nu har den kørt.....lortet virker sgu!!!



Kommentar
Fra : 3773


Dato : 01-02-06 17:32

Se'føldi'

Det plejer at du.

Så må du have gang i en cigar og se om emopfangningsevnen er god.

Hvad med støjen! Blev det godt lydsvag?

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 01-02-06 19:23



Kommentar
Fra : Vatos


Dato : 01-02-06 19:27

3773:

Den er ikke fuldt monteret. Jeg satte bare strøm fra emhætte til motoren løst.

Jeg har sat emhætten op, og tilslutte alt el.

Jeg har ført rør gennem etageadskillelsen med lyddæmperen i skunken. Jeg mangler nu kun at tilslutte motoren og trække rør ud til det fri. Det bliver simpelthen PERFEKT !!!

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 02-02-06 09:03

Fedest!

Godkendelse af svar
Fra : Vatos


Dato : 03-02-06 14:19

Tak for svaret 3773.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407827
Brugere : 218875

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste