/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
kan et testamente ændres??
Fra : Sorenk
Vist : 1482 gange
249 point
Dato : 30-01-06 21:32

Prøv at hjælpe mig med det her..
Kvinde med en datter gifter sig med en barnløs mand..
de laver et testamente hvor der står.. " den længstlevendt af os skal beholde mest muligt af indbo og alt andet.. bla bla bla.. sidder i uskiftet bo... bemærkes at jeg har en datter (navn og cpr)
manden har ingen livsarvinger..
efter længstlevendes død skal ( datter ) arve alt hvad der efterlades og hvis (navn) er død skal hendes børn (navn og navn ) indtræde i arven efter lovens alm. regler

testamentet er lavet i 1979 og det er kvinden der er død først.. der er bare det problem at kvinden der skal arve, er alkoholiker og kontanthjælps modtager, og den uægte morfar vil gerne tilgode-se
sine 2 "børnebørn"
hvis hun arver det hele.. vil kommunen så trække det i hendes kontant hjælp?
kan det på nogen måde ændres? selve testamentet er med både stempelmærke hånd og sejl..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-06 21:58

"Du" må tale med en advokat, han/hun skal se testamentet.

Måske kan det omstødes, men det er meget afhængigt af, hvad der står i testamentet.

Hvis den person, der kommer til at arve, det er meget afhængigt af beløbets størrelse, er på kontanthjælp, kan den pågældende risikere ikke at modtage kontanthjælp. "Hun" må så leve af sin "formue"

Men tal med en advokat. Brug evt. advokatrådgivningen i kommunen.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 30-01-06 21:59

Du kan til en hver tid ændre testamentet. Til det skal du selvfølgelig kontakte en advokat. Som jeg forstår dit spørgsmål, er der ikke tale om tvangsarvinger, men kun hvem der skal arve efter dig.

http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/searchinclude/lovsamling/arveloven.html måske du kan finde oplysninger her.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-06 22:01

Den der med bestemmelsen om at sidde i uskiftet bo lyder lidt underlig.

For det kræver jo altså normalt, at kvindens datter som jo er livsarving efter sin mor, har givet stedfaderen lov til at sidde i uskiftet bo ved kvindens død.

Og den del af arven der oprindelig var efter moderen, har datteren jo uinder alle omstændigheder krav på, når stedfaderen dør.

Men du kan læse mere om reglerne for at ændre et testamente i linket her

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/856.html

Og jo, hvis der er penge som datteren skal arve, bliver det modregnet i kontanthjælpen, for der må man ikke være formuende og samtidig modtage offentlige ydelser.

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 30-01-06 23:38

Med mindre testamentet indeholder bestemmelser, der giver manden ret til at ændre det, kan han kun tilbagekalde/ændre det for så vidt angår hans egen bodel. Han kan ikke ændre testamentet for den afdøde hustrus bodel.

Hvis datteren skal "springes over", kræver det desuden, at hun giver arveafkald inden arven falder, det vil sige inden manden dør.

Under alle omstændigheder vil det være hensigtsmæssigt, at opsøge en advokat med speciale i arveret. Så er man helt sikker på at få den rigtige rådgivning... det er et temmelig kompliceret område, der kan have meget store påvirkninger i form af skat og mistet kontanthjælp, hvis det ikke håndteres rigtigt.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 249 point
Dato : 31-01-06 00:00

Har der slet ikke været skifte ved kvindens død ?
Datteren har så godkendt at længst levende kunne sidde i uskiftet bo !!
Og det kan ingen løbe fra, det er tvangsarv.

[PDF] Arv, gave & testamente
Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Vis som HTML
Hvis du opretter testamente, kan du i et. vist omfang ændre på denne fordeling.
Men ... Ved separation og skilsmisse eller ved død. skal formuen skiftes. ...
www.ret-raad.dk/ download.php?id=20030120165321489000002002947678 - Lignende sider

Side 5
Citat
Hvis afdøde havde særbørn – altså børn fra
tidligere forhold eller ægteskab – skal disse
give samtykke til, at den længstlevende
ægtefælle sidder i uskiftet bo. Er afdødes
særbørn under 18 år, skal børnenes værge
og statsamtet give samtykke til, at ægtefællen
kan sidde i uskiftet bo. Sådan et samtykke
er det næsten ikke muligt at få.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-01-06 00:03
Godkendelse af svar
Fra : Sorenk

Dato : 02-02-06 20:28

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-02-06 23:20

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe