/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie på lakken
Fra : syllemus
Vist : 1161 gange
300 point
Dato : 30-01-06 19:59

Der er kommet lidt olie/fedt på forskærmen, efter jeg fik skiftet dæk fra Dansk Autohjælp.
Hvordan fjerner man det, uden at skade lakken. Der må lige nævnes at jeg for 10 dage siden fik Lakforseglet bilen.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 30-01-06 20:02

Almindelig opvaskemiddel kan gøre det uden at skade

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 20:03

Lunken vand og rigelig med autoshampoo, aftørring med en blød klud.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 30-01-06 20:08

Nordsted1, det råd fik jeg også fra min kone, men jeg måtte lige være 100 % sikker

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 30-01-06 20:09

En lille smule autovoks på en blød klud og så cirklende bevægelser ...Husk at vende kluden ofte...Lad det tørre lidt og poler så med ren klud...
De fleste auto vokser har en polerende rensende evne samtidig som de beskytter lakken..

Mvh sverola

PS autovoks er også velegnet til at fjerne "ti små snavsede fingre" fra indvendige malede døre samt køleskab m m ...Her tænker jeg på oliefingre -tryksværte osv ..

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 30-01-06 20:09

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 20:10

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-06 20:11

Selv tak, denne metode bruges også på det autoværksted hvor min søn er praktikant

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 20:13

Opvaskemiddel er stærke sager og det kan helt sikker fjerne oliepletten.
Ved du at når man genbehandler en forsegling så skal bilen vaskes med et specielt vaskemiddel der opløser forseglingen.
Dit valg!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-06 20:14

Opvaskemiddel er alt for affedtende at bruge på billak.
Og især en bil der er nybehandlet med lakforsegler.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 20:21

Jeg syntes så , at vi skal advare mod det autoværksted, hvor din søn er praktikant, Nordsted1.
Du er vist ikke klar over at der findes fagfolk her på kandu der kan gennemskue dine svar.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-01-06 20:33

Enig, BjarneD.
alimak

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 30-01-06 20:37

Som også nævnt her tidligere, anbefales opvaskemiddel normalt ikke til autolak, da det indeholder sulfo og er affedtene.

Jeg ville nok henvende mig hvor bilen er blevet lakforseglet, og få "hullet" i forseglingen udbedret efter behandlingen med opvaskemiddel.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-06 21:06

Det er altså ikke kun det autoværksted som min søn arbejder på der bruger det, skulle jeg hilse og sige. Det var bare så sent som i fredags de gjorde det på det værksted, jeg kan ikke tro de ødelægger bilerne, det får de da ikke tilfredse kunder af.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 21:13

Så vil jeg hilse og sige, at opvaskemiddel er en glimrende pletrenser, men ikke til en nyvokset/ forseglet autolak.