/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
aktier
Fra : hj51r
Vist : 1253 gange
100 point
Dato : 30-01-06 08:48

Jeg har nogle aktier som jeg købte for ca 3 år siden,de er faldet meget og jeg tvivler på at de kommer op igen.
Kan jeg trække tabet fra hvis jeg kun sælger dem der er underskud på.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-01-06 09:03

Nej, du kan ikke trække tabet fra.
Til gengæld kan du overføre tabet hvis du skulle tjene penge på andre aktier.
Desværre.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 30-01-06 09:15

Det kommer an på hvilken type af aktier, der er tale om.

Hvis det er børsnoterede aktier, kan du i al fremtid trække et konstateret underskud fra i et konstateret overskud eller udbytte fra andre børsnoterede aktier.

Hvis det er unoterede aktier, kan du trække et konstateret underskud fra i din personlige indkomst.

Hvis du ønsker at få mere styr på, hvordan man tjener penge på aktier, bør du overveje et medlemskab af Dansk Aktionærforening.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-01-06 10:08

Nej nej og atter nej, man kan ikke trække underskud fra.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-06 10:16

Jeg ser yderligere at du skriver at du har haft dem i mere end 3 år, hvilket betyder at du heller ikke skulle have betalt skat af dem, hvis de havde givet overskud,
Samtidig betyder det også, at man ikke kan modregne overskud fra andre aktier.

Godkendelse af svar
Fra : hj51r

Dato : 30-01-06 10:31

Tak for svaret ellebye.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 30-01-06 10:44

For at reglen om 3 år skal være gældende er der også krav om at aktierne ikke må overstige en vis værdi, i daglig tale kaldt "100.000 krs grænsen". Beløbet er større, jeg husker ikke den korrekte grænse for 2005, men det ligger vist omkring de 137.000 kr.

De nye regler kan læses her

http://alm.spks.dk/page566.aspx?newsid566=253

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 30-01-06 11:04

Der er som bekendt nye aktiebeskatningsregler fra 1. januar i år, og der er overgangsregler, som siger, at folk - der ejede aktier for under 136.500 kr. per 31. december - selv kan vælge, om de vil beskattes efter de gamle eller de nye regler. Hvis spørgeren hører til denne gruppe, vil han/hun naturligvis vælge at blive beskattet efter de nye regler (da der er tale om et underskud).

Mvh

Claus