/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Grønne vandrette linjer
Fra : sommer2006
Vist : 1619 gange
20 point
Dato : 29-01-06 17:43

Hej jeg har et problem med mit 32 phillips 16:9 tv den viser 4 vandrette striber over skærmen, de er ultra tynde og kan næsten ikke sees, men er til at skimte i meget mørke billeder, de kan varriere meget i styrke og nogle gange er de helt væk ? :(

Jeg har prøvet at afmagnetisere, men det hjælper ikke.

Er der nogen der har en ide om hvad dette problem skyldes eller et forslag til problemløsning vil jeg blive meget glad

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-01-06 17:57

Jeg kan fortælle at det intet har med din magnetisering at gøre...
Magnetiseringsfejl giver skygger er plamager i dit billede.
Hvis det er vandrette grønne linier skyldes det formentlig fejl, støj i styringen af den greønen farve.
Det er lige til at fortælle uden man sætter et skob på, samme ned et prøvebillede...
Så du skla have fat i noget andet værktøj.
Held og lykke
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Niederhof

Modtaget 20 point
Dato : 29-01-06 18:08

Billedet dannes af linier, der aftegnes når en elektronstråle 'scanner' hen over billedfladen (indvendig på skærmen), denne stråle starter i øverste venstre hjørne, bruger ca 60 millisekunder til at tegne en linie hen over skærmen og ca 4 millisekunder på at 'hoppe tilbage' til venstre side, hvor den starter på næste linie. Når den er kommet ned i bunden af skærmen (har tegnet nederste linie i billedet), skal den tilbage til toppen; under dette hop, når den at tegne de beskrevne linier... MEN der er monteret et kredsløb i dit tv, der skal slukke for elektronstrålen under denne 'vandring'. Så du må have tv'et til reperatør, og så kan du jo fortælle ham at "Vertikal-Fly-back-kondensatoren på den grønne kanon, er periodisk defekt"

Kommentar
Fra : sommer2006

Dato : 29-01-06 18:40

det lyder meget fornuftig Niederhof "Tak"

Har du en ide om hvad det vil koste, da tv'et er 10 år gammel (phillips matchline 32pw9631/12) kostede 22000 kr

Problemet er at jeg (familien) er meget glade for dette tv, super billedkvalitet meget meget bedre end det LCD tv jeg lige har købt :P men jeg tror ikke jeg vil offer penge på et nyt billedrør eller en rep. til 5000kr.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-01-06 18:42

Det kunne jo være at den grønne farvekanon skyder et par linier højere end den røde og blå, men så burde det også kunne ses i resten af billedet. Især på et prøvebilled, vil et hvidt område være grønt for oven og lilla i bunden af det hvide felt.

Niederhof !
Er der ikke noget med, at scanderingen sker i to omgange, for at danne et helt billed, en slags "interlace 2" ?

Kommentar
Fra : sommer2006

Dato : 29-01-06 18:55

rettelse der er tale om ca 17 grønne vandrette striber der er jævnt fordelt ned af skærmen der er ingen misfarvninger eller anden gene af billedet kun ultra tynde striber, ved prøvebillede eller skærmtæst med laserdisk test tool skal man helt tæt på skærmen for at se striberne.

lige når man tænder for tv'et kommer der i et brøkdel af et sekundt små firkanted grønne kasser ca. midt på skærmen men de forsvinder samme øjeblik der kommer billed på.

Godkendelse af svar
Fra : sommer2006

Dato : 29-01-06 19:46

Tak for svaret Niederhof.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 29-01-06 21:25

Severino -> Jo, du har ret, der tegnes 'hver anden' linie, hvorefter strålen returneres til toppen og tegner 'de andre' linier, derved fik man et roligere billede, end hvis man skifter hele billedet ved hver 'scanning'.
Sommer2006 -> jeg vil tro at rperationen kan klares for under 1000.-, så hvis i er glade for tv'et, så er det da bare at sætte igang.