/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Årsafslutning
Fra : mikefun
Vist : 1508 gange
100 point
Dato : 29-01-06 15:21

Nu har jeg ellers afsluttet min regnskab for 2005 men tror jeg mangler nogle efterposteringer ved opstart af 2006 i summasummarum.

Indtil videre har jeg i 2006 regnskabet overført 'Årets resultat' til 'Overført fra tidligere år'.

Men hvordan bliver 'Privat hævet' og 'B-skat' under egenkapitalen nulstillet da beløbene automatisk er overført af summarum fra 2005 til 2006?

Hvis jeg lader beløbene stå vokser de jo bare hele tiden år til år...

Kommentar
Fra : umv

Dato : 29-01-06 15:29

Hej Mikefun.

Du kan vælge at lade dine private hævninger og B-skat være driftskonti i stedet for statuskonti, så bliver de automatisk o-stillet ved overførsel af Årets resultat,

Mvh umv

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 29-01-06 19:38

Men hvad kan/skal jeg gøre nu og her i min aktuelle situation?

Har det bedst med at have privat hævet og b-skat under egenkapitalen men hvis det er for meget bøvl kan det godt være jeg skal gøre som du siger.

Kommentar
Fra : umv

Dato : 29-01-06 19:51

Kontiene skal stadig stå under egenkapital.

Jeg ved ikke, hvordan det virker i summasumarum, da jeg bruger Navision C5 - heri skal kontiene være enten drift eller status-konti, så her kan man sagtens kalde dem drift selv om de står under egenkapital.

Mvh umv

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 29-01-06 23:22

Det er, så vidt jeg husker, ikke nogen god ide at ændre "privatkontiene" i summasummarum til driftskonti. Men at de kommer tilm at tælle med i årets resultat, og det er j oikke smart.

Mikefun, jeg formoder at d ikke har anlægsaktiver i regnskabet som du afskriver liniært?

Dine private konti f.eks. privat hævet og Bskat tilhører ganske rigtigt som du skriver 2005 og er dermed en del af egenkapitalen primo.

Der er ingen regnskabsprogrammer (som jeg kender og jeg kender de fleste) der kan håndtere dette.

Der er forskellige muligheder (også som ikke opfylder lovgivningens krav - men det har skattevæsemnet ikke styr på) for at føre saldi over fra dine private konti til egenkapitalen.

Det nemmeste (og det er også lovligt) er at efterpostere i 2005, efterpostere i en speciel funktion, som jeg ikke husker at summasummarum har, eller at efterpostere primo 2006.

Oftest vælges primo 2006, med teksten efterpostering 2005 og her modpostere du på dine "privatkonti" og fører over til egenkapitalen.

Hokos pokus

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 30-01-06 14:41

Jeg er ikke sikker på at jeg er helt med men kan man ikke smide privat hævet og b-skat op i 'Overført fra tidligere år' som også er under egenkapitalen ?

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 30-01-06 18:49

Jo, men overført fra tidligere år er beregnet på virksomhed i selskabsform.

I en personlig virksomhed ser egenkapitalen (såfremt du ikke bruger virksomhedsskatteordningen) feks sådan ud:

Egenkapital primo
+Årets overskud
-Privat hævet
Egenkapital ultimo

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-06 13:58

Hej Mikefun

Opret en konto under egenkapitalen og iforbindelse med dine andre private konti - kald den Mellemregning primo, Private hævninger primo eller kontant hævet primo.

Kontoen anvender du herefter kun til opsamling af tidligere års hævninger fx 2005 hævningerne.

Rent praktisk opretter du ovenstående konto, herefter krediterer du dine private konti - "Privat hævet" samt "Betalt B-skat" og debiterer den nyoprettede konto - husk at datoen skal være 01.01.2006.

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : mikefun

Dato : 15-02-06 14:01

Takker