/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
HJÆLP MIG!!! plz
Fra : NeVeN
Vist : 751 gange
170 point
Dato : 28-01-06 18:35

Jeg mangler en fortolkning på H.C. Andersens sang : Vort jordliv er kun regn og rusk

please kom med jeres fortolkninger/ analyser

Sangen er her

“Vort Jordliv er kun Regn og Rusk,
En Nat, hvori vi græde!
Vort Jordliv er en Rosenbusk
Med Solskin og med Glæde.”

“Enhver kun tænker paa sig selv,
Den Sandhed er os givet
Der gaaer en Kjærlighedens Elv
Igjennem Jordelivet"

“Det Hele her er bitte smaat,
En Vrange har hver Side!
Der skeer saa meget Stort og Godt,
Som Verden knap faaer vide!”

"Gjør Nar af Alt, lee Alting ud,
Lee med i Hundeglammen!
Hold paa Dig selv, hold fast paa Gud,
Skee saa hans Villie, Amen!”

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-01-06 18:38

du lære da ikke meget selv ved at få andre til at lave dine lektier

Kommentar
Fra : NeVeN

Dato : 28-01-06 19:00

i laver ikke mine lektier...

da det er min projekt opgave har jeg brug for andres fortolkning, så jeg kan sætte dem op mod min egen

Kommentar
Fra : NeVeN

Dato : 28-01-06 19:00

i laver ikke mine lektier...

da det er min projekt opgave har jeg brug for andres fortolkning, så jeg kan sætte dem op mod min egen

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 170 point
Dato : 28-01-06 19:16

Først vil jeg gerne kommentere Bredker....At vi kommer med en fortolkning af HC Andersen er der vel ikke noget galt i ...At NeVen får vores syn kan jo bare være til inspiration til selv at se ting på en måde.
Og hvis læreren ikke ser at det ikke er eleven som har gjort lektierne selv er det ikke en god lærer (min mening)
Nå men tilbage til spørgsmålet.
Først vil jeg mene at HC Andersen skrev denne sang engang hvor han ikke var i særligt godt humør..Evt en dag hvor han var var blevet forsmået eller følte sig sådan..
Det ser jeg ud af den negative stemning som går gennem alle vers..
Måske disse vers er af tidlig herkomst før han fik sig et navn??
Vers 1
Vores liv er som en grå dag hvor alt er trist og som kan gøre en deprimeret ..Især når vi er alene.
Vores liv er af og tilgivet et lyspunkt men..... (en rosenbusk har jo torne)

Vers 2
Ingen vil være sammen med mig ,de respekterer mig ikke ,jeg får ikke den opmærksomhed jeg fortjener
Alt det gode -kærlighed -venskab-familie.......Løber forbi mig (som et vandløb) jeg er ikke del af det

Vers 3
Her sidder jeg alene og lille (stakkels mig tænker han)
Selvom alle smiler og er venlige mener de det ikke
Jeg laver de fineste digte og fortællinger
Men ingen vil (får lov til at) se dem (han får ikke sine ting trykket)

Vers 4
De synes jeg er latterlig og de griner af mig og mit arbejde....Til tider bag min ryg

Så er det at jeg bliver lidt i tvivl hvad HC Andersen mener med de sidste linier ,men jeg tror at han her er sarkastisk og siger "Herre gud ! Rend mig i .....

Jeg synes han virker som en lille unge der ikke får sin vilje i disse vers -Men det er jo det som er så godt med fortolkninger at der kan komme så mange forslag....

Mvh Sverola

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-01-06 19:32

For mig siger verset en masse om verdens mangfoldighed, på godt og ondt.
De to første linier i hvert vers, nævner det mørke og onde i menneskesindet/menneskelivet, de to næste beskriver så det modsatte. det lyse og det gode.

I det første vers beskrives jo de situationer hvor humøret er i bund, de sidste to linier fortæller om at i andre situationer er det lyst og skønt.

Man kan også sige at nogle er født til sorg og kval.
For andre er livet som en rosenbusks ned solskin og glæde!

Nogle er født til elendighed, som handicappede, måske i fattige kår. Andre er født med en god intelligens og god arbejdsevne - måske med udsigt til en god arv oveni

Godkendelse af svar
Fra : NeVeN

Dato : 28-01-06 20:40

Mange tak ;)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 28-01-06 20:45

Ingen årsag.......bare hyggeligt at kunne komme med min fortolkning

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-01-06 23:10

Digtet er stykket sammen af modsætninger:

1. strofe: regn, rusk og gråd vs. rosenbusk og glæde

2. strofe: Kun at tænke på sig selv vs. kærlighedens elv.

3. strofe: Bittesmåt og med vrangsider vs. stort og godt og upåagtet.

4. strofe: Gøre nar og grine ad alting vs. holde fast på sig selv og på Gud.

I hvert vers kommer det negative først og det positive bagefter. Og ved hjælp af denne modsætningsstruktur gør forfatteren det klart, at det at tro på Gud er noget positivt og frugtbart, mens det at forholde sig skeptisk til tilværelsen er noget negativt og ufrugtbart.

Digtet er således et konsekvent forsvar for kristendommen og en lige så konsekvent afstandtagen fra ateismen.