/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Falsk bøde fra DSB
Fra : Joosens2
Vist : 926 gange
20 point
Dato : 28-01-06 01:07

Nu ved jeg ikke om jeg har skrevet dette før - men er ny herinde :S

Men altså sagen er, at der er en som har udgivet sig for at være mig, og derfor har DSB sendt mig en bøde. Jeg ved ikke om det er nok at sende min underskrift ind til DSB?

Men det som jeg tænker mere over er, hvem der mon har gjort det?
Kan man finde ud af sådan noget? Jeg regner ikke med at man blander politiet ind i sådan en sag?

Svar ønskes inderligt :S

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 28-01-06 01:16

Jo selvfølgelig skal politiet ind i sagen !! Du aner jo ikke hvor personen næste gang bruger dit cpr nummer.
Men du skal starte med at kontakte DSB med et, hvori du underskriver dig og beder dem om at sammenholde underskrifterne. Derefter gør DSB det til en politisag.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 28-01-06 01:16

der skulle stå BREV efter "med et"

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 20 point
Dato : 28-01-06 02:17

Jeg har oplevet nøjagtig det samme som du! Det var en der havde udgivet sig for at være min datter.
Nu står der jo på bødeforlægget hvornår bøden er faldet. Min datter var på besøg hos os, på det givne tidspunkt og havde meldt afbud til noget informationsarrangenemt på hendes uddannelsessted på grund af influenza - heldigvis skriftligt. Ikke nok med dét - hun brugte kun sjældent toget men lånte normalt vores bil hvis hun var hjemme os skulle noget.
Men altså - dén lørdag lå hun feberhed på langs hos os.

Jeg blev så rasende at jeg fløj i telefonen omgående - jeg fik fat i en sød dame og hun fik forelagt historien. Jeg bliver så spurgt om min datters fødselsdato og den svarer ikke overens med den dato der er opgivet i toget - bøden bliver slettet og en undskyldning modtaget.
jeg spørger selvfølgelig om kontrolløren da ikke udbeder sig legitimation, og det gør han - men ofte har man jo 'desværre glemt det derhjemme'.
Jeg spørger osse damen om man har mulighed for at gøre yderligere, hendes svar er at det kun kan opklares hvem synderen er, hvis man selv forsøger at pejle sig frem til vedkommende.

I vores tilfælde kunne vi bruge udelukkelsesmetoden, idet vi bor på en mindre vej. Som udgangspunkt måtte det være en der kender min datters navn men IKKE hendes mellemnavn som hun altid bruger. Desuden måtte det være en der kender os godt nok til liiige at kunne slynge husnummeret ud og desuden kender vores efternavn.

Ja - vi fik pejlet os frem til personen, det viste sig at være vor genbos datter, som i øvrigt var een stor undskyldning 'jamen jeg havde ikke lige pengene' 'jeg vidste ike lige hvad jeg skulle gøre' osv. osv. En masse bondeanger. Vi foretog os intet yderligere men informerede selvfølgelig forældrene, pigen var gammel nok til at vide hvad hun gjorde.

Så vidt jeg husker var bøden på ca. 500 kr. dém skulle VI have betalt, fordi denne M..unge 'ikke liige vidste...' osv.

Men var vi/vores datter i den heldige situation at vi kunne dokumentere at hun ikke havde kørt med det tog - men det er sørme ikke alle der lige kan fremvise dokumentation på at de ikke har befundet sig et bestemt sted på et bestemt tidspunkt, og SÅ er det dælme groft at kontrollørerne ikke sørger for at få fremskaffet gyldig legitimation...på den ene eller anden måde, måske evt. ved at ringe til forældrene eller lignende - ja, for min skyld, såmænd osse gerne ved at tilkalde politi.

Mit råd til dig er at du skal ringe til DSB og forklare dem situationen, hvis du ikke kan dokumentere at du ikke synderen, så ER der faktisk en mulighed for at dén du kommer til at tale med, kan høre på dig om du taler sandt (de hører på den slags hver eneste dag, fik jeg at vide, så det er desværre slet ikke usædvanligt at folk snyder med oplysningerne).
Jeg sagde selvfølgelig at jeg ville sende dokumentationen men det fandt damen ikke nødvendigt, efter vores snak. Så - prøv at ringe til dem! Som sagt er de ude for den slags snyderi hver dag - flere gange om dagen.

Men groft - dét er det!

Held og lykke med det! Jeg håber du vil skrive her, om tingene lykkes for dig!
I vores tilfælde var det ikke DSB men en af de mindre jernbaner men situationen er sikkert den samme i DSB - måske endda værre

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 06:54

tjah - jeg kan også kun sige - tal med dsb og meld det hvis nødvendigt - hvis alle data er som de skal være er der mulighed for at det er nogen der kender indehaveren ganske godt - og har haft mulighed for at lave et nummer der er strafbart.

I sin tid blev min mors pensionist kort væk - formentlig stjålet - og det blev opdaget ved et tilfælde - faktisk flere tilfælde i og med tyven var ret dum og brugte oplysningerne igen og igen - det blev opklaret og vedkommende blev både tiltalt og fik en klækkelig bøde (der kunne være kørt rigtig meget og læge for den bøde )

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-01-06 12:22

Husk lige at det er DSB der skal dokumentere din skyld og ikke dig der skal dokumentere din uskyld, når de udsteder en kontrolafgift (Det er IKKE en bøde, kun politiet må udskrive bøder) så skal de enten se dokumentation eller bære ansvaret for at modtage urigtiger oplysninger, endvidere er de i besiddelse af en underskrift fra vedkommende de har pågrebet uden billet, så sagen er simpel, men der er ingen grund til vrede, kontakt DSBog lad dem guide dig igennem procesen, de er vant til det, og har ingen interesse i at kræve penge af den forkerte

Kommentar
Fra : Joosens2

Dato : 28-01-06 16:58

Jamen, tak for alle svarende..

Jeg har på fornemmelsen, at jeg godt kan slippe for bøden. Men hvis DSB oplever dette gang på gang, så kan man vel ikke blande politiet ind. Jeg tror at jeg må gå efter udelukkelsesmetoden.

Jeg er virkelig lidt usikker på det med politiet, for jeg ønsker ikke at trække det ud til en lang sag, for hvilke beviser har DSB for hvem der kan have gjort det?

Kommentar
Fra : Joosens2

Dato : 28-01-06 16:58

Jamen, tak for alle svarende..

Jeg har på fornemmelsen, at jeg godt kan slippe for bøden. Men hvis DSB oplever dette gang på gang, så kan man vel ikke blande politiet ind. Jeg tror at jeg må gå efter udelukkelsesmetoden.

Jeg er virkelig lidt usikker på det med politiet, for jeg ønsker ikke at trække det ud til en lang sag, for hvilke beviser har DSB for hvem der kan have gjort det?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-02-06 10:50

Det er jo ikke dig der bestemmer om politiet skal involveres men DSB de vil jo gerne have deres penge hjem

Godkendelse af svar
Fra : Joosens2

Dato : 09-02-06 18:06

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-02-06 22:57

Selvtak joosens2 - men det kunne være interessant at vide om du fik gjort noget ved det? Efter min mening skal man ikke bare 'finde sig i' - men kræve retfærdighed
Skriv lidt her, hvis du fandt ud af en løsning sammen med DSB.

Venlig hilsen Dorthe.