/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Spørgsmål om harddiskens gb
Fra : nielsjs
Vist : 549 gange
400 point
Dato : 28-01-06 00:17

Meget mystik
jeg har lige sat en ny harddisk i (250 gb) den har jeg de 232 gb af. Altså som jeg kan se og bruge!!
I forvejen har jeg også en 250 gb sat i. Af den kan jeg kun se de 186 gb.

Nogen der har en forklaring. Jeg ved godt at man ikke får samtlige de lovede gegabite men er forskellen ikke for stor. Og hvordan kan jeg eventuelt finde mere af min lagerplads.
De er begge formateret med fat 32 og jeg mener nok at min win xp er opdateret.
mvh Niels

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 28-01-06 01:20

Det ville måske være en fordel at formattere dem NTFS når du nu kører XP.... FAT32 er et ældre filsystem...

Vh fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 28-01-06 01:32

Du kan læse lidt om forskellene her : http://www.ntfs.com/ntfs_vs_fat.htm

Manglende Diskplads er et ganske kendt fænomen med FAT32....

Der er også denne her : http://support.microsoft.com/?kbid=307881
Ca. midt på siden er der en "opskrift" på hvordan du konverterer fra FAT32 til NTFS uden at miste dine data.. det anbefales dog altid for en sikkerheds skyld at lave back-up inden man kaster sig ud i sådan en omgang..

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Munkeboren

Dato : 28-01-06 02:24

For det første støtter jeg fluffy... installler NTFS...hvordan er underordnet

For det andet vil jeg sige at hvis de harddiske er SATA forbundet kan du downloade programmer til at styre det med partioner, så du ikke skal ind i BIOS...

Havde selv et problem med SP2 og bios...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-01-06 08:37

måske ikke alt plads er formateret.
Højreklik denne computer - administrer - diskhåndtering - se om der er en partition der ikke er med

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 28-01-06 16:31

Hej igen

ang. ntfs. Så ville jeg faktisk også formatere den nye HD i ntfs men formateringen gik i stå midtvejs og selv om jeg prøvede flere gange med den nye lykkedes det ikke. Så jeg holder fast ved det gamle system. Og det tog ca 10 sekunder at formatere fra dos. hvor de 2 af parionerne tog ca 3 timer fra windows og den tredie aldrig blev færdig....
mvh.
Niels
Ps.: windows 98 kan ikke læse ntfs så også derfor....

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 28-01-06 16:38

De er begge formateret med fat 32 og jeg mener nok at min win xp er opdateret.
mvh Niels

Ps.: windows 98 kan ikke læse ntfs så også derfor.... ????????

Gå i diskh og se om en del af HD er uallokeret (grå)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-01-06 16:42

lige netop det jeg skrev. Hvis ikke så højreklik og formater

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 28-01-06 17:58

og der står altså kun 186,31 gb i venstre side og der er ikke nogen gråzone
men det er muligt at fordi at den er i fat 32 at den så ikke kan indeholde mere ??

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 28-01-06 18:02

jeg undskyller lige overfor windows fordi jeg har lige med et andet dos program fundet ud af at den nye harddisk faktisk har en overflade fejl på en af skiverne. Så det må være derfor at den er kørt fast

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-01-06 18:30

En gråzone er ingen partition og ingen formatering - altså Fat 32 er heller ikke årsagen til manglende GB.
Men fejl på skiven gør jo lidt.
Du kunne prøve med en LOWFORMAT = fuldstændig sletning af din HD, som tager nogle timer.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 30-01-06 16:59

Om jeg må stille et mere konkret spørgsmål så;
Er 186 gb det normale man får ud af en harddisk på 250 gb

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-01-06 17:01

Det lyder absolut som alt for lidt.

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 30-01-06 18:50

Det lyder lidt underligt--du kører XP i Fat,ikke? og hvorfor? fordi Win 98 ikke kan læse NTFS?????
Prøv at præcisere lidt .XP på Fat kunne jeg godt forstille mig lavede mudder,men hvorfor??Og hvorfor i det hele taget have HD på fat når styresyst er XP.Hvis du har filer liggende i FAT så converter dem.Har du besvær med det, er det en Fejl 40.Slå den op på google

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 400 point
Dato : 30-01-06 20:41

Jeg har lige sat min USB HD til.
200 GB
Jeg har lavet en partition på 100 GB i FAT 32
Jeg har en ualokeret plads tilbage på 90.7 GB som kan formateres (det skal den ikke endnu)
Så det bliver 200 = 190 GB
så 250 bør blive til mindst 245 GB

Prøv at følge denne og se hvad der er på din HD
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

for vi skal lige være sikker på at du udnytter hele din HD.

Godkendelse af svar
Fra : nielsjs

Dato : 30-01-06 23:06

Tak for svaret emesen.
Jeg kører fat 32 fordi min scanner absolut IKKE kan køre under xp den laver både røde og blåtonede scanninger så derfor er jeg nødt til at kunne køre begge dele. Og jeg har prøvet at køre kopatibilitet
og downloadet nye programmer til scanneren uden held...