/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
vil gerne tabe mig hurtigt,
Fra : Pellemiss
Vist : 18458 gange
100 point
Dato : 25-01-06 22:40

hej jeg vil gerne tabe mig hurtigt,m uden skal betale for slankekure og alt muligt. jeg er 15 vil gerne tabe mig 10-15 kg.
ville man tabe sig hvis man lod vær at spise i en uge, og løbe træne imens så meget man nu orker.?
måske bare spiste en runddom rugbrud hver dag kun en.?

Tark!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-06 23:01

Hvis du lader være med at spise i en uge, eller nedsætter den mængde du spiser så meget, så bliver du drønsyg.
Og vil slet ikke have energi til at løbe.

Selvfølgelig vil du tabe dig, men det er i form af væskemangel og vil ikke være et varigt vægttab.

Og med den alder du har, skal alt hvad der hedder slankekur ske med omtanke.

Du skal spise rigeligt med grov og mager kost.

Altså ikke chips, slik og sodavand og kager, men groft brød, masser af grøntsager og så fedtfattigt kød og pålæg.....samtidig med at du dyrker motion.

Det vil give et lidt langsommere men sundt og vedvarende vægttab.

Der er ingen mirakelmåder til hurtigt at smide 10-15 kilo, og hvis du bare lader være med at spise, vil du tabe dig til at begynde med, men så vil kroppen vænne sig til den mindre mængde mad og sætte forbrændingen ned.

og når du så ikke orker at være på kur mere, så tager du bare endnu mere på bagefter, fordi kroppen ikke er lige så hurtig til at vænne sig til mere mad, og så bliver du rigtig fed, fordi det der kommer hurtigt på igen, vil bestå af mere fedtvæv end de muskler du taber ved en hurtig slankekur.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-06 23:04

http://www.tabdiglet.dk/

her er rigtig gode råd at hente fra en der kender til det - helt gratis

Godkendelse af svar
Fra : Pellemiss

Dato : 25-01-06 23:11

Tak for svaret dova. fedt at du skrev så meget. (godt), det er fordi jeg har altid spillet fodbold, men så har jeg fået en knæ skade og skal opereres til marts. har været ude i et halvt år. har altid været meget tynd ., men nu har jeg fået et extra lag over alt, hvis du forstår., og skal til egypten i vinter ferien så vil ikk ligne en lille prup, så med den metode du har skrevet hvor meget tror du jeg kan så nå at tabe mig, ved at lade være med at drikke sodavand og chips og alt det der.?

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 26-01-06 09:53

"og når du så ikke orker at være på kur mere, så tager du bare endnu mere på bagefter, fordi kroppen ikke er lige så hurtig til at vænne sig til mere mad, og så bliver du rigtig fed,"

Det er ganske vist den historie, vi har hørt i årevis, men det er ikke nødvendigvis rigtigt ifølge nyere undersøgelser:
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=321845

Og hvis det drejer sig om et ungt menneske, der har været fysisk inaktiv i en periode, men nu begynder at blive aktiv igen, er der ikke noget i vejen for at satse på et relativt (!) hurtigt vægttab. (Jeg håber ikke, at Ægypens-rejsen er allerede i vinterferien i uge 7!)
Men det er selvfølgelig klart, at for meget sofa og fed mad hverken er sundt eller slankende.
Når det drejer sig om slankeråd til en 15-årig, der gerne vil "tabe mig 10-15 kg", ville jeg nok være forsigtig og henvise dem til professionel ekspertise, så man ikke kommer til at give 'gode' råd til en potentiel anorektiker - hvilket dog ikke synes at være tilfældet her, som det fremgår af Pellemiss' videre forklaring.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-01-06 11:21

Det er per definition altid usundet at tabe sig hurtigt - det er ligegyldigt hvilken alder, man har. Det er dog lidt værre når man er barn/teenager, da man uvægerligt går glip af livsvigtige næringsstoffer, som der er hårdt brug for i den periode.

Muskelceller, knogleceller og nerveceller har brug for masser af proteiner, mineraler, vitaminer og fedstoffer til at udvikle sig. Og underlødig kost i form af en slankekur kan ikke levere i nærheden af, hvad der er nødvendigt i en krop, der udvikles.

Konsekvensen er træthed, sløvhed, koncentrationsbesvær, indlæringsvanskeligheder, inaktivitet - pudsigt nok med fedme til følge.
Desuden vil ens fordøjelse og forbrænding blive forstyrret, så kroppen skal have lang tids tilvænning til almindelig kost efter en sultekur. Her er konsekvensen også overvægt.

Skal man tabe to kilo i en fart for at kunne være i den nyindkøbte kjole, så fred være med det - men 10-15 kilo for en teenager er bestemt ikke noget, man gør i en fart.
Der skal beregnes et halvt års tid til sådan et projekt, hvis det forløber glat og glidende.

En anden faktor, der også skal indberegnes er kroppens udviklingsniveau. Måske er det slet ikke relevant at tabe så mange kilo? Jeg ved ikke, om du er dreng eller pige Pellemis, men du skal tænke på, at kroppen udvikler sig helt enormt i din alder - der kommer højde og drøjde til. Så forsøg ikke at fokuserer så meget på antal af kilo, men mere på, hvordan tingene hænger sammen. Det er som bekendt lige så uskønt/usundt at veje for lidt, som at veje for meget.

Det er klart, at du skal skære voldsomt ned på chips og cola, og alene det, vil tage godt fra på sidebenene. Men lige så vigtigt er det, at du i øvrigt spiser godt og sundt. Dermed ikke lidt, men en masse af det gode. Det består af en hel masse grønt, godt kød, de gode sunde kulhydrater, og masser af vand. De gode og sunde kulhydrater kan du faktisk let skille fra de øvrige. Du skal gå efter fødevarer, der skal tygges. Ikke ting, der smelter eller bliver svampede i munden. Et stykke brød, der kan mases sammen til en lille kugle er ikke fyldt med de gode kulhydrater, men tomme og hurtigt omsættelige. Hold også øje med dit indtag af industrisukker. Det bedste er, at få sit sukkerforbrug dækket af de fødevarer, man ellers spiser... Frugt f.eks.

Og så kan du eventuelt dyrke motion, der ikke belaster dit skadede knæ. Styrketræning eventuelt, hvor du springer over knæet. - Du ved selv, hvad du magter. Prøv eventuelt at tænke kreativt

Held og lykke med projektet!

Vaxen

Kommentar
Fra : bassekiehn

Dato : 25-06-07 10:07

du skal ikke udsulte dig selv
det tager du kun på af du spiser noget forkert.

hvis du bare spiser salat til frokost
og spiser måske 4/5 gange om dagen bare ikke meget mere end end nogle grøntsager
ogknækbrød
uden noget på.

kør det i et stykke tid og du kan mærke det.

Kommentar
Fra : mandersen8

Dato : 02-05-11 10:37

De fleste er altid fokuseret på kalorier og motion. Det er de to næstvigtigste faktorer, men det vigtigste vil altid være PSYKEN. Det kræver en behård vilje at tabe sig. Der er et par små ritualer man kan gøre for at teste om man er klar til at tabe sig. Nogen af de bedste kan du læse her + guide til vægttab. http://www.24h7diet.com/10-slanketips/ Prøv at læse alle 10 tips igennem. De hjalp mig utroligt meget i sin tid.