/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Komma regler igen igen!
Fra : Sygate
Vist : 4122 gange
110 point
Dato : 25-01-06 15:27

Er der ike en der på en let forståelig måde lige vil forklare mig reglerne om brug af komma?

Ved godt der er nogle der siger at der frit lejde.

Men der må da være regler

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 25-01-06 15:29

Ups.. sorry. Det skulle have været under "andet uddannelse"

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 25-01-06 15:33

Kan ikke reglerne. Men en ting er sikkert - der er ikke frit lejde.

Prøv evt. på sprog nævnets hjemmeside. Der må sku stå noget om det. http://www.dsn.dk/

plambæk

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 120 point
Dato : 25-01-06 15:36

http://www.elkan.dk/komma.asp

her er alle reglerne

Kommentar
Fra : Tine21

Dato : 25-01-06 16:16

Det er jo noget med, at der for hvert udsagnsled skal være et komma:
"jeg så manden, da han gik ind"
Også komma før: at, som/der, hv-ord, men
Det var den slags jeg lærte, men mener da også, at reglerne er lavet om til noget med, hvor der naturligt er ophold i en sætning, skal være komma. Så skal man nemlig ikke lave så mange

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 25-01-06 16:35

Dansk sprognævn justerede kommareglerne i april 2004. De justerede kommaregler er med enkelte undtagelser identiske med reglerne for tradiotionelt grammatisk komma, men med den undtagelse at det er valgfrit om man vil sætte startkomma, dvs komma før en ledsætning.
Det er op til de forskellige folkeskoler idag om man bruger de gamle eller de nye komma regler.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-06 16:53

Helt grundlæggende handler det om at der skal komme foran helsætninger, men ikke foran ledsætninger.

Ledsætninger er sætninger der indledes med "at", "der", "som" og så videre.

Fx i denne sætning:

Det er vores håb at vi sætter kommaet rigtigt.

udgøres helsætningen af "Det er vores håb" og ledsætningen af "at vi sætter kommaet rigtigt".

Derfor skal der ikke komma i sætningen som helhed. Men det skal der hvis man vender det om og i stedet skriver:

At vi sætter kommaet rigtigt, er vores håb.

fordi så står helsætningen til sidst.

Samtidig er det dog ikke noget krav fra Sprognævnet, men en anbefaling, at man sætter komma på den måde. Årsagen er, at erfaringerne med enhedskommaet viser, at folk ønsker at holde fast i det grammatiske komma - hvor man skulle sætte komma foran ledsætninger. Og Sprognævnet har ikke ønsket at komme i en situation hvor folk gav åbenlyst pokker i deres regler.

Det lyder måske som sort snak, hvis man ikke har beskæftiget sig med det før, men når man først har lært at se forskel på helsætninger og ledsætninger, er der ingen ben i kommareglerne.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-06 16:54

Rettelse, 1. linje > komme > komma

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-06 17:01

Og så kom jeg selvfælgelig også til at sætte komma som jeg plejer. Men efter Sprognævnets anbefalinger skaldet sidste jeg skrev, kommateres således:

Samtidig er det dog ikke noget krav fra Sprognævnet, men en anbefaling at man sætter komma på den måde. Årsagen er at erfaringerne med enhedskommaet viser at folk ønsker at holde fast i det grammatiske komma - hvor man skulle sætte komma foran ledsætninger. Og Sprognævnet har ikke ønsket at komme i en situation hvor folk gav åbenlyst pokker i deres regler.

Det lyder måske som sort snak (,) hvis man ikke har beskæftiget sig med det før, men når man først har lært at se forskel på helsætninger og ledsætninger, er der ingen ben i kommareglerne.

(,) = Indskudt sætning. Derfor "frivilligt" om man vil sætte komma eller ej.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-06 17:03

Her går det godt.

selvfælgelig = selvfølgelig.
skaldet = skal det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-06 17:48

I mit link, er der også et program, du kan downloade gratis, i dette program er også nogle øvelser, hvis du skulle få lyst til at øve dig

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-06 18:49

Og det, man skal øve sig i, er at kende forskel på ledsætninger og hovedsætninger - som jeg af en eller anden grund kom til at kalde "helsætninger". Men det hedder altså hovedsætninger.

Når man først har fanget forskellen på disse to sætningstyper, er det pærelet.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 27-01-06 19:18

Tak for hjælpen

En lille øvelses video var lige hvad jeg havde brug for.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-01-06 19:25

Det var godt du kunne bruge det Jeg syntes det er noget værrer rod, min den yngste lærte de gamle kommaregler, lige som de var ved at være på plads, skulle han lærer de nye, for derefter at annullerer dem igen