/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Nordisk Kapital Investering
Fra : Musiclover
Vist : 1889 gange
100 point
Dato : 25-01-06 13:51

Hej.

Jeg har fundet nogle gamle investeringspapirer som er blevet købt hos A/S Nordisk Kapital Investering. Nu er jeg i tvivl om hvorvidt jeg skal smide dem ud eller ej, da jeg ikke er sikker på om de er noget værd. Er der nogen der har en idé om hvordan jeg kan finde ud af det? Jeg har undersøgt både adressen (og søgt efter en ny selvfølgelig) og tjekket på nettet men jeg kan ikke umiddelbart finde noget om A/S Nordisk Kapital Investering, hvilket selvfølgeligt tyder på de ikke længere eksisterer. Men selvom de måske ikke længere eksisterer er jeg i tvivl om hvorvidt de stadig kan være noget værd, og i så fald hvor man skal henvende sig?

Håber nogle kan hjælpe.

Mvh.

Musiclover - som absolut ingen forstand har på værdiparer.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 14:07

Spørg din bankrådgiver, det er din bedste garanti for at få et korrekt svar. Bankrådgiveren kan evt. spørge bankens investeringseksperter, som må vide noget om Nordisk Kapital Investering.

Det er svært at give et svar, når man ikke ved, hvad der står på papirerne. Er det kapital indskudt i A/S Nordisk Kapital Investering, eller er det papirer i en anden virksomhed købt gennem A/S NKI?

Kommentar
Fra : Musiclover

Dato : 25-01-06 14:13

Tak for tippet - havde slet ikke overvejet det med at spørge i banken.

Men har lige tjekket papirerne igen - det viser sig at være gamle præmieobligationer, som der højst sandsynligt ikke er blevet indbetalt til i en del år, det vil vel sige at de nu er forældede, ikke sandt?

Accepteret svar
Fra : postkort

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-06 15:13

Præmieobligationer skal man ikke indbetale til løbende, kun hvis man køber på afbetaling gennem et firma som NKI.

På præmieobligationer udbetales der ikke renter som på almindelige realkreditobligationer. Det er obligationer staten har udstedt og det beløb, der normalt skulle udbetales som rente, bliver lavet om til præmieudtrækninger.

Du skal have fat i gamle trækningslister. Forældelsesfristen er 3 år.

Du kan læse mere på Finansministeriet side

http://www.fm.dk/visArtikel.asp?artikelID=6479

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 15:14

ps. Forældelsesfristen på de 3 år er på udtrukne præmier.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 15:27

Du kan finde de store trækninger her. De små må du lede efter manuelt i trækningslisterne. Der er også info om, hvornår man senest kan indløse præmieobligationerne og få deres værdi udbetalt

http://www.oes.dk/sw325.asp

Godkendelse af svar
Fra : Musiclover

Dato : 25-01-06 15:28

Tusind tak for hjælpen! Så er det helt sikkert alt, alt for gamle, men så ved jeg det da med sikkerhed!

Mvh.

Musiclover

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 15:40

De behøver ikke være for gamle.

Se nederst på dette link http://www.oes.dk/sw17810.asp. Du kan stadig få penge for dem, hvis de er udløbet.

Nogle serier er ikke udløbet endnu, så der kan du stadig vinde. Det eneste, der kan være forældet, er udtrukne præmier ældre end 3 år.

Hvis du er usikker så spørg i banken. Jeg er 100 % sikker på, at dine præmieobligationer har en værdi. De kan indløses til pålydende på obligationen