/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad er straffen for....
Fra : frk.fidus
Vist : 3968 gange
100 point
Dato : 24-01-06 22:09

at køre bil uden at have kørekort?

Jeg har både alm. og erhvervskort... bliver jeg straffet eller går det ud over mit kørekort/erhvervskort hvis jeg låner min bil ud til én der ikke har kørekort?

Eller bliver jeg straffet hvis min ven siger han selv tog bilen uden at spørge?

Jaja... ingen moralske opkast....hold jer venligst til spørgsmålene.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-01-06 22:13
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 24-01-06 22:15

Tager han bilen uden at spørger er det tyveri.!!!!

Om du kan straffes for din viden eller mangel på samme om hans kørekortsituation ved jeg ikke, men jeg tvivler på dit kort kommer ikke i fare. Der er jo ikke tale om udlejening.!!!

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 24-01-06 22:18

tak - det var det ene spørgsmål

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 24-01-06 22:19

ihhh...sorry - forsinkelser...

Hmm ja - men jeg vil være sikker - for jeg vil ikkek straffes for at han låner dytten der

Kommentar
Fra : frk.fidus

Dato : 24-01-06 22:22

hvad sker der lige med poængerne?????

Jeg havde sku da sat dem til 25 og nu står der 100???? aj altså

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 110 point
Dato : 24-01-06 22:32

Det er ikke fra Karnov, men det står der:

http://www.mojn.dk/default.asp?mode=fnby®n=2&n=13651

Citat
06-01 Kvinde vild med bilkørsel - uden kørekort

SØNDERBORG: Bøder á flere tusinde kroner hober sig op hos en 25-årig kvinde fra Nordborg. Kvinden kan bare ikke lade være med at køre bil, selv om hun ikke har fået taget sig sammen til at generhverve kørekortet efter at have mistet det, og hun bliver gang på gang standset af politiet.

I denne uge blev hun noteret natten til tirsdag og natten til i dag var den gal igen, hvor hun lystigt trillede af sted på Augustenborg Landevej indtil en politipatrulje slog kløerne i hende og endnu en gang måtte der skrives en rapport på hende.

Mens stakken af bøder vokser hos den 25-årige kvinde, så rammer hendes kørsel også dem, som hun låner bil af. Hver gang hun bliver standset, så får bilens ejer nemlig en bøde på 500 kroner, fordi man skal sikre sig, at den person, som man låner sin bil ud til, har et gyldigt kørekort.

Kommentar
Fra : musse2

Dato : 24-01-06 22:38

For det første:

Du får en bøde første gang for at køre uden kørekort til kategori mener det er 2500kr for førstegangs forseelse.

For det andet:

Hvis du ikke sikre dig at den person som du låner din bil ud til har kørekort, får du en bøde på 500kr. samt ham som låner bilen får bøde som ovenstående. I færdselsloven har man altid objektiv ansvar hvilket vil sige, at uvidenhed også straffes

For det tredje:

Hvis han siger han har taget bilen uden din viden bliver han sigtet for brugstyveri. Du vil dog altid blive spurgt om du viste det el. ej

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-06 23:01

Straffen for at køre uden kørekort er første gang en bøde på 5000,-
Og hvis der er spiritus involveret, eller vedkommende er skyld i en ulykke, medfører det udsættelse eller i værste fald muligheden for senere at erhverve kørekort.

Plus, at forsikringen har ret til at nægte at erstatte skader, enten din bil hvis den bliver smadret og du har kasko på, eller ansvarsskader.

og du får en bøde på 500,- for at låne din bil ud til en person uden kørekort.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-06 23:52

musse - uvidenhed straffes ikke - men uvidenhed om lovgivningen fritager ikke en for straf (sag samme men sådan står der faktisk i loven)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-01-06 00:34

Vejlede bøde takster kan hentes her.
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE63/0/Det_er_ikke_gratis_at_overtraede_faerdselsloven.pdf

Bekendtgørelse af færdselsloven "1079"
Kan du finde her den beskriver f.eks reglerne, for personer der er frakendt rette til at føre bil/motorkøretøj.

Jeg kan dog ikke lige se at der er en fast takst for denne mangel på føreret.

Måske skal straffen udledes af retsplejeloven og ikke af færdselsloven...

Det var lige det jeg kunne finde ud af.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-01-06 00:38
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-06 00:57

§ 65. Ejeren (brugeren) af et køretøj skal efter anmodning fra politiet oplyse, hvilke personer der som førere har benyttet køretøjet.

Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke lovligt kan føre køretøjet.

hmmmmmmmmmm

Godkendelse af svar
Fra : frk.fidus

Dato : 25-01-06 01:14

Tak for svaret taliskoko.

Også en tak til alle jer andre.

Sov Godt.

Kommentar
Fra : gmadsen

Dato : 25-01-06 19:18

hvis en person uden kørekort "stjæler" din bil, kan du få en bøde på 500,-kr. For at have ladet nøglerne blive siddende i bilen.