/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Køkkenskabslåger
Fra : molleLille
Vist : 3739 gange
60 point
Dato : 24-01-06 10:56

Jeg skal gøre mit gamle køkken istand. Jeg har et gammelt Vordingborg køkken med de her runde håndtag som sidder fast inde i lågen. Jeg har tænkt mig at fjerne dem og sætte en pynteliste på, men hvor kan jeg købe lister der er brede og meget tynde? Hvis der er nogle andre forslag vil jeg gerne høre dem. Lågerne skal ikke males.

Susie

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 24-01-06 12:32

Du kan få den lokale snedkermester til at skærer listerne til for dig. Ellers tror jeg det er vanskeligt at finde sådan lister på en trælast eller i et byggemarkede. Hos snedkeren kan du få den form og træsort du ønsker og det er ikke væsentligt dyrere.

En anden mulighed er at sætte en stål plade på den øveste del af lågerne i en bredde så de dækker hullerne. Sådanne stålplader kan du købe hos den lokale smed og de kan monteres med silikone. Hvis du ønsker det kan du sætte nye greb oven på, der er mere tidssvarende.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 60 point
Dato : 24-01-06 14:53

Du kan også monter fx en trekant i fx børstet rustfri eller i alu. Jeg er lige ved at tro, at de kan købes færdige.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-01-06 09:30

Jeg tror det er svært at sætte lister på uden at skulle male efter. Nu ved jeg ikke hvor mange låger det drejer sig om, men lågerne er jo i standdardmål og er nemme at skifte helt ud - priser helt ned til 100kr stk.
vedrørende lister så så fås de jo i et utal af str og former - jeg ved ikke hvor du bor så jeg smider dig et link til en onlineforhandler.
http://www.bygzonen.dk/group.asp?group=155&sub=132

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-01-06 09:58

tag en - eller flere låger i de størrelse med til byggemarkedet og bed dem lave listerne - så er den sag ude af verden .

vil du ikke male - så få råd om hvordan du gør dine lister i samme farve (det gør fagmanden hvis han laver sådan noget)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-06 13:16

Ellers træpropper som du kan lave med et savbor sættes i og spartles efter slibes og males
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-06 13:18

Ups saves limes sættes i spartles males

Kommentar
Fra : mbukhave

Dato : 30-01-06 20:47

Overfladen på lågerne er garanteret bare et tyndt lag finer limet på en spånplade, derfor kunne du evt. få udspartlet hullerne og derefter få lågerne omfineret, så du får den samme træsort som tidligere. Så behøver du bare at montere nogle nye greb....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-01-06 21:33

Er du der ??

Godkendelse af svar
Fra : molleLille

Dato : 01-02-06 19:08

Tak for svaret alka.