/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lagring af spiritus
Fra : Jimmy17
Vist : 678 gange
100 point
Dato : 23-01-06 19:12

Hørte forleden til en fest om en, der købte vodka og gemte dem.

Efter 4 år, brugte han dem igen og sagde at der var større % i.

Passer det og hvor stor forskel er det i så fald?
Hvor længe kan den desuden gemmes uden fare for helbrud ud over det normale når man drikker...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 19:19

Morsomt indfald - spritindholdet kan ikke ændre sig da gæringen for længst er stoppet.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-06 19:20

Nej - under forudsætning af at flasken er helt tæt, så kommer der ikke flere procenter i. Gæringsprocessen ER ikke i flasken.

Alm. spiritus er der for så vidt ingen aldersgrænse for. Tænk på at alle mulige legemsdele opbevares bl.a. i sprit på Panum instituttet f.eks.

- så udover de almindelige helbredskadelige eftekter ved alkohol, så er der vist ingen fare.

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-01-06 19:21

effekter hedder der (post-alkoholbetinget stavefejl )

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 19:21

Nu fordamper sprit jo ved en lavere temperatur end vand, så den skulle jo nærmest falde i sprutprocent!

Er flasken hermetisk lukket vil der ikke opstå fordampning og derfor vil hverken vand eller alkoholprocent ændre sig!
Ved ikke hvor længe vodka kan holde sig, men når vin kan holde sig i mange og må vodka med en større alkoholprocent kunne holde endnu længere!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-06 19:22

Vodka bliver ikke sådan for gammelt.

Det kan endda holde sig i flere år efter åbning af flasken.

Men det kan gå ud over smagen, sådan at det smager mere af "billigt sprøjt", måske derfor vedkommende tror der kommer flere %er i, for det gør der ikke. Snarere tværtimod, for spritten er det der fordamper først, såfremt det er bare en lille smule utæt ved låget på flasken.

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-01-06 19:22

effekter hedder det....(det var dog uhyggeligt! Pokker tage det tastatur!)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-01-06 19:22

Gæring af alkohol stopper ved 22% alkohol da gærcellerne dør...
Der kan ikke komme højere % i en uåbnet flaske vodka som står ...Den eneste mulighed du har for at øge sprit indholdet i en 35% vodka er at distellere den ...Men det var ikke det du spurgte om...

Så som de siger på Discovery....This Myth is BUSTED

mvh sverola

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 19:25

Spiritus altså vædske med over 21,8 % alcohol kan holde sig meget længe.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-01-06 19:25

Havde nu heller aldrig hørt om det.

Men man kan jo aldrig vide.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-01-06 19:26

og så er den flaske vist drukket ROFLPIP

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 23-01-06 19:27

Tak for svaret berpox.
Tak til andre for deltagelse

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-01-06 19:28

Lige et nysgerrigt spørgsmål trolde....
ROFLPIP = Rolling On Floor Laughing Pissing In Pants ????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 19:28

Bepox uviser vist ægte soliadritet for spørgsmålet. Og prøver at smage sig til et resultat.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 19:29

Hvem gemmer forøvrigt en flaske vodka i 100 år?

Og er der ikke noget om at dronningens portvin er 300 år gammelt?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-01-06 19:36

JEP berpox

GG

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-01-06 20:07

Nemlig Emesen. Jeg udviser ægte sodi...sodalira....sotedali...sotelari....aarrrgggg....jeg er helt på linie(akvavit) med spørgsmålet....

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 23-01-06 20:28

Spritten fordamper først, da kogepunktet ligger på ca. 76 grader. Ergo kan den ikke blive stærkere. Han må have stukket hashkanyler i sin coke.