/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Glide over for rødt pga sne/is
Fra : Jimmy17
Vist : 552 gange
50 point
Dato : 19-01-06 21:51

Hvis man kører mod et lyskryds, som er grønt.
Den skifter 100 m før man er der.

I tilfælde af at man ikke kan bremse bilen fordi den glider og derved kommer over ved rødt, kan man så få en bøde for det?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 60 point
Dato : 19-01-06 21:53

Ja.....for så har du ikke kørt efter forholdene...

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 19-01-06 21:54

Jeps!
Du skal tilpasse din hastighed efter føret!

Gert

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 19-01-06 21:54

Ja, du kører over for rødt.

Hvis ikke du kan nå at bremse, så har du kørt for stærkt efter forholdene.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 19-01-06 21:58

Øv - tabt væddemål

Men det vil jo så sige at man skal helt ned og trille over lyskryds for at være sikker på at kunne holde lovgivningen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-01-06 22:02

Nemlig. Du får også skylden hvis du laver en påkørsel bagfra. Ligeledes skal du altid sikre dig, at du kan komme helt over krydset. Altså ikke noget med lige at "hænge på" den forankørende der så stopper i fodgængerfeltet på krydsets modsatte side p.g.a. kø, og du holder med bagenden ude i krydset for rødt lys.

/berpox

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 19-01-06 22:04

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-01-06 22:43

Velbekomme - og jeg håber da vinderen trods alt deler gevinsten med dig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 23:27

Du nøjes ikke med en bøde for at køre over for rødt lys.
Det hedder et klip i kortet, bøde og muligvis en orienterende køreprøve (afhænger af de nærmere omstændigheder.

Færdselsloven tager ikke hensyn til vejrforholdene.

mvh dova