/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ompotning af orkidé?
Fra : Ady_A
Vist : 2243 gange
100 point
Dato : 19-01-06 16:26

Jeg har en lille orkidé som jeg godt vil have i en større potte. Den er i noget savsmuldsagtigt 'jord'.
Hvordan potter jeg den om?

/mette

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-01-06 16:56

Til sidst lidt om potning af orkidéer. Orkidéer ompottes først, når planten begynder at hæve sig i potten. Der må aldrig være for megen plads, ellers er der risiko for at rødderne rådner. Ved ompotning skæres de døde rødder bort. Ompotning bør altid ske i sommerhalvåret af hensyn til dannelsen af nye rødder.

fra dette link http://www.e-haven.dk/artikler/orkide/orkide.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 17:55

Orkídeer må ikke have særlig meget jord.

Det er fordi de oprindeligt tilhører nogen planter der hedder Epifytter, d.v.s. at de ikke vokser i jord normalt, men hæfter sig på grene oppe i træerne og lever af det vand der løber ned over dem, og får næringsstoffer fra det træ de vokser på.

Jeg mener du kan købe noget specielt at plante dem i, for hvis de bare pottes i jord, er der stor risiko for, at rødderne rådner.

mvh dova

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-01-06 19:17

Bilka har noget godt orkidee mix fra firmaet Bauer.
Det består af bark og spagnum.
Jeg vælger at tage en stor del spagnum fra. Da jeg sprøjtvander mine hver 1-3 dag alt efter vejeret.
Frostvejr giver meget tør luft også inden dørs.
Hvis du dypper dem en gang om ugen er spagnum god til at holde på fugtigheden,
Som andre er inde på er rådne røder det værste problem.
Då du må ikke pakke dem for godt i potten. Rødderne skal kunne trække vejret.
De første gange du vander dem efter ompotning suger den nye spagnum / bark ikke så godt så du skal lige give dem lidt mere tid i baljen eller givem dem lidt ekstra med sprøjten...
Men de må ikke stå i vand i mere end ca 15 minutter... (siges der) jeg har dog aldrig fået slået mine ihjel.
De er meget mere sejlivet end normal omtale giver indtryk af...
Så bare prøv de dde røder er enten meget bløde eller hårde som visne grene...
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : m13ark

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-06 12:52

jeg har med held omplantet mine orkideer (fanopsis) i ituskåret korkpropper. Det gir luft til rødderne, og de holder på nok fugt til netop at passe på de ikke rådner. Hvis rødderne er stærkt grønne, venter jeg med at vande til de bliver lidt mere "tørre" at se på. Så resikerer du ikke at overvande.. Når jeg vander, dypper jeg potten i en balje. Hold potten med tommelfingeren på øverste kant og pegefingeren i underkanten. Når du bliver våd på tommeltotten skal du ikke sænke potten dybere. Hold den her og tæl til 10. Løft den op af vandet og lad den "tisse af". Gentag et par gange, og lad det være alt. Jeg plejer at gøre det (afhængig af temperaturen i lokalet,) ca. hver 14 dag. Noget en orkide er glad for, er forskel på dag og aften temperatur. ca. 5 grader har jeg hørt.
Jeg har normalt stor succes med at få mine til at blomstre igen. På denne måde

Godkendelse af svar
Fra : Ady_A

Dato : 22-01-06 15:55

Tak for svaret. det må jeg prøve så