/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Falsk ID på diskotek
Fra : bilfeldt
Vist : 18914 gange
50 point
Dato : 17-01-06 15:59

Hej..

Jeg undre mig lidt over, hvad er entelig straffen for at fremvise falsk ID på et diskotek?

Er det virkelig kun bødestraf, der er vel forfalskning?

Mange tak..

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-06 16:04

Det er vel rimeligt, at straffen står i forhold til udbyttet af forseelsen og dermed det juridiske forsæt.
Jeg kender ikke straffen og ved end ikke om nogen er straffet for det, da den almindeligste sanktion vil være bortvisning.
Bøde er jo den mildeste sanktion og mon ikke det vilvære passende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-06 16:05

Så vidt jeg ved, er de falske id ikke forfalskninger som sådan, men nogle der låner id af andre, og det mest brugte, er at blive nægtet adgang til diskoteket

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 17-01-06 16:19

hmm.. okay... Jeg troede helt sikkert der ville falde bøde prompte... Men måske man bare bliver nægtet adgang... De får vel også hundrede falske id om dagen.. Så fair nok..

Kommentar
Fra : Benge

Dato : 17-01-06 16:30

Faktisk kan der idømmes fængselsstraf i en sådan sag. Forholdet falder ind under straffelovens § 174, hvor strafferammen er op til 6 måneders fængsel. I nævnte tilfælde vil sagen doig formodenligt blive afgjort med en bøde, hvis politiet inddrages. Det kommer dog an på, hvordan personen er kommet i besiddelse af ID-kortet og om det er falsk fremstillet eller faktisk tilhører en anden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-06 16:32

Det er småtingsafdelingen.
Personligt går jeg ind for at ulovligheder kan straffes, men straffe bør ikke anvendes med mindre det er nødvendigt af præventive årsager eller hvor man ikke kan stoppe det på anden vis.

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 17-01-06 16:42

Men der er jo en masse sider der specialisere sig i at lave falske id, så er det jo ikke andres.

Hvad med http://www.fluxcard.com/fake-id-card-gallery.asp

Giver det højre straf at bruge sådan et, end en andens id?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-06 16:48

DEt er rigtigt at SL §174 går fra bøde til 6mdr. fængsel, men det er klart at der skal gradueres og ja hvis man fremstiller falske ID er det dokumentfalsk

Citat
§ 172. Straffen for dokumentfalsk er fængsel, der i tilfælde af, at dokumentet angiver sig at indeholde en offentlig myndigheds afgørelse, eller at det er en offentlig forskrivning, en check, veksel eller andet til almindeligt omløb bestemt dokument eller en testamentarisk bestemmelse, kan stige til 8 år.

Stk. 2. Er dokumentet efter sin beskaffenhed, eller er forfalskningen eller det, som derved søges opnået, af underordnet betydning, eller har den skyldige ikke tilsigtet at påføre andre nogen skade, såsom når øjemedet alene har været at gennemføre et berettiget eller at afværge et uberettiget krav, er straffen bøde, hæfte eller fængsel indtil 1 år.

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 17-01-06 16:49

Men der er jo en masse sider der specialisere sig i at lave falske id, så er det jo ikke andres.

Hvad med http://www.fluxcard.com/fake-id-card-gallery.asp

Giver det højre straf at bruge sådan et, end en andens id?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-06 16:49

Det er stykke 2 der har betydning i den situation

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-06 16:51

Når du får lavet et falsk ID, har du gjort det bevidst, låner du af en anden, kan det jo være ved et uheld i får byttet om - det er kun et gæt -

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-06 16:55

Jeg tror såmænd ikke loven er indrettet på unges snyd for at komme ind hvor der udskænkes alkohol, men ulovligt er det. Dog tvivler jeg stadig på, at man vil skride til frihedsstraf med mindre der er tale om organiseret fremstilling, som der tjenes penge på.

Nordsted1, jeg formoder at du aldrig kunne finde på at opfordre til svindel, men bare fortæller lidt om vanskeligheden ved bevisbyrden da der jo skal være forsæt ( forsæt= noget man gør bevidst for at opnå et givet resultat) for at kunne straffe i sådant tilfælde.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 17-01-06 16:55

Jeg ved ikke om det giver højere straf, men det burde det, da det at låne et kort ofte er en spontan handling, hvor imod at bestille et er en planlagt kriminel handling. Jeg kan virkelig ikke se, hvorfor det er vigtigt, hvilken straf det giver. Det er ulovligt og det er der en god grund til.

Med hensyn til adgang til diskotekerne kan man jo synes at det er peanuts, men det er jo for at beskytte personer under 18 år, at loven er lavet ... ikke for at gøre Jer kriminelle.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-06 16:57

..og derfor vil udelukkelse også være en passende straf med mindre der er tale om dokumentfalsk for at opnå personlig vinding.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-06 17:05

BjarneD.... Jeg kunne aldrig finde på at opfordre til svindel, det har du helt ret i.

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 17-01-06 17:07

hmm.. lyder alt sammen meget rimeligt... Tak for svarene....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-06 17:10

Nej, vel.

Min personlige holdning er, at det største problem omkring at de helt unge snyder sig ind på diskoteker er forældrenes manglende viden om hvad de laver eller stiltiende accept, hvilket er værre da der er en grund til at reglerne er lavet og, at man har forbudt unge selv at købe alkohol.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 13-01-13 03:29

Hej bilfeldt, Du siger at der er en masse sider om dette falske id-kort, jeg kan bare ikke finde dem,
Derefter giver du en http://www.fluxcard.com/fake-id-card-gallery.asp.
alan57